Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vet ikke om dette er riktig kategori, men prøver likevel. Flytt den hvis det ligger feil..

Uansett.. Jeg trenger litt hjelp til å vite hva som er lov/ikke lov i denne situasjonen. Jeg jobber i kiosk og den skal nå flyttes til et annet lokale. Dermed blir det masse flyttearbeid på oss medarbeiderne. Men så hører jeg at vi skal være med på dugnad, dugnad er vel gratis arbeid?? Vi kommer til å ha stengt i ca en uke, og jeg har ikke lyst til å tape en arbeidsukes lønn fordi arbeidsgiveren skal flytte lokalet sitt! I min kontrakt står det hvor mange timer pr uke jeg skal ha.

Så spørsmålet mitt er som følger: har arbeidsgiver lov til å nekte meg lønn for denne uken vi har stengt og kreve at vi skal være med på dugnad? Eller har jeg rett på lønn for de timene som står i kontrakta mi, uansett om jeg jobber eller ikke (da det ikke er frivillig fra oss medarbeidernes side)?

Ikke misforstå nå da, jeg vil gjerne arbeide den uka og hjelpe til med flytting, men IKKE gratis, som arb.giver forventer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke arbeide gratis, og du skal ha timeantallet i kontrakten. Ei jeg kjenner ble satt til å arbeide et annet sted innenfor samme kjede under ombygging.

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på lønn for arbeid utført for arbeidsgiver ja. Alternativt, om de må stenge en uke, kan arbeidsgiver legge inn ferie for alle ansatte den uka (om det varsles god nok tid i forveien). Men gratisarbeid kan uansett ikke kreves.

AnonymBruker
Skrevet

Så altså, hvis arb.giver ikke vil la meg hjelpe til med flytting med mindre jeg gjør det gratis, så har jeg fortsatt krav på lønn for de timene som står i kontrakta mi? Saken er at jeg vet at arb.giver trenger at vi ansatte hjelper til, men det høres ut som h*n mener at det er snakk om dugnad.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiveren din skal ha smekk på lanken. Klart dere ikke skal jobbe gratis! Hva sier de andre ansatte til dette da?

• Liker 2
Skrevet

Sikker på at han ikke mener dugnad som i "alle tar i et tak og jobber med flyttingen istedetfor det dere vanligvis gjør på jobb"? Og at han ikke nevnte lønn fordi det er selvfølgelig?

Jeg har opplevd at ordet dugnad har blitt brukt om felles innsats tidligere, uten at det har vært noe gratisarbeid eller frivillighet innvolvert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror arb.giver mener det h*n gjør fordi vi vet at h*n gjør alt for å spare penger, blant annet å jobbe ekstra mye selv. Det KANvære at h*n mener det du sier Kvist, men jeg tviler..

Vi er igrunn svært få ansatte (4, hvorav en bare er tilkallingshjelp), og det er bare en av de andre som enda er klar over dette. Han er helt enig med meg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Da har jeg altså fått det bekreftet. Dette sa arb.giver: "Det blir dugnad, men dere skal få litt betalt. Har bare ikke råd til å betale dere fullt".

I min kontrakt står det at jeg skal ha 25 timer i uka, da skal jeg vel få betalt for 25 timer?? Og jeg trenger ikke å jobbe noe utover dette? For da blir det gratisarbeid..

• Liker 2
Skrevet

Han får vel hyre dere for så mange timer han har råd til, og gjøre resten selv...

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Da har jeg altså fått det bekreftet. Dette sa arb.giver: "Det blir dugnad, men dere skal få litt betalt. Har bare ikke råd til å betale dere fullt".

I min kontrakt står det at jeg skal ha 25 timer i uka, da skal jeg vel få betalt for 25 timer?? Og jeg trenger ikke å jobbe noe utover dette? For da blir det gratisarbeid..

Ja. Herregud for noen idiotiske arbeidsgivere det finnes rundt omkring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

mener han at feks vis det er noen som får 130 i timen så skal dere feks bare få 100?

AnonymBruker
Skrevet

du skal ha den lønna og de timene som står i kontrakten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at du ikek greier å betale regninger og leia, om du ikke får lønna di.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at du ikek greier å betale regninger og leia, om du ikke får lønna di.

Det er bare barnslig å gjemme seg bak sånne ting, voksne mennesker bør tørre å være ærlige. Hun kan da bare si at hun har en kontrakt, at hun dessverre ikke er interessert i å jobbe for annen lønn enn den hun har blitt lovet der, og ferdig med det. Hvis han ikke har råd til å lønne sine ansatte får han heller ha færre ansatte.

TS; du står vel i en fagforening?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det arbeidsgiver mener er nok ikke at vi skal få 110 kr timen hvis vi egentlig skal ha 130, men at vi som (f.eks. meg da) skal, som det står i kontrakta, ha 2 timer i uka, bare får lønn for f.eks. 15.. Men at vi antageligvis må jobbe (gratis) mer enn det.. Jeg får det til å høres ganske komplisert ut, men det er egentlig ikke det..

Idiotisk ja! Det h*n driver med er tydeligvis ulovlig da.

Og, nei.. jeg mistet medlemskapet mitt i fagforeninga for en stund siden da jeg ikke fikk betalt kontigenten.. Så jeg står uten noen i ryggen..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bli med på dugnaden de dagene du skulle jobbet i kiosken, og gå når timene dine er over.

Skrevet

Du kan ikke ringe arbeidstilsynet da?

AnonymBruker
Skrevet

Tilhører kiosken en kjede? I såfall så ta kontakt med hovedkontoret om problemet. For slikt er brudd på lovverket, og kjedene er svært lite glad i at slikt skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan selvsagt ikke kreve at man foretar "dugnad" på fritiden uten lønn. Arbeidsgiver har kun styringsrett innenfor arbeidstiden man har avtalt i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde aldri stilt opp på noe sånn dugnad! tåpelig sjef skal spare å lure folk til å jobbe gratis.

Han skal betale vis dere må jobbe,du har en kontrakt enkelt å greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...