Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Leie inkluderer: A-konto strøm", hva betyr det? Er strøm inkludert eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Ja, strøm er inkludert. A-konto er en type avtale der du betaler forskudvis en gang i kvartalet.

Endret av Wei Wei
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skriver de ikke bare leien inkluderer strøm istedet? Betyr det at leietager må betale etter avregning hvis det er betalt inn for lite?

Skrevet

Det der hadde jeg sjekka opp, før jeg hadde signert noe i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skriver de ikke bare leien inkluderer strøm istedet? Betyr det at leietager må betale etter avregning hvis det er betalt inn for lite?

Det betyr at et fast beløp av leia settes av til strømregninga (hvor mye er sikkert beregna utfra hva tidligere leietakere har brukt, og du må jo finne ut/få vite hvor stort dette beløpet er.). Så blir det avregnet f.eks. en gang i året, der du eneten må betale et mellomlegg hvis du har betalt for lite, eller får igjen penger hvis du har betalt for mye. Ganske vanlig ordning hos f.eks. studentsamskipnader har jeg intrykk av. Er jo egentlig ganske greit å slippe å få en stor regning i mars, samtidig som man fortsatt har muligheten til å spare penger på å være bevisst på strømforbruket.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det betyr at et fast beløp av leia settes av til strømregninga (hvor mye er sikkert beregna utfra hva tidligere leietakere har brukt, og du må jo finne ut/få vite hvor stort dette beløpet er.). Så blir det avregnet f.eks. en gang i året, der du eneten må betale et mellomlegg hvis du har betalt for lite, eller får igjen penger hvis du har betalt for mye. Ganske vanlig ordning hos f.eks. studentsamskipnader har jeg intrykk av. Er jo egentlig ganske greit å slippe å få en stor regning i mars, samtidig som man fortsatt har muligheten til å spare penger på å være bevisst på strømforbruket.

Dette er helt riktig. Samme ordning kan brukes for private boliger. Med A-konto strøm har du samme sum å betale gjennom hele året. Ved nytt år sjkeker selskapet om anslått forbruk stemte med den virkelige.

Det er lettere for et borettslag å bruke A-konto avale for da kan de si et konkrett sum en beboer må betale hver mnd. Med spot pris ville betalingen for strømmen variere fra måned til måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...