Gjest HuskyPusky Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har aldri vært på en hundeutstilling, så der må jeg nok si at jeg er fullstendig nybegynner. Men oppdretteren vi kjøpte bikkja vår av vil gjerne at vi skal prøve å stille henne ut en gang, og det kunne vært en morsom erfaring det for både oss og bikkja! Men dette vet jeg veldig lite om. Noen som har noen gode tips for å komme igang? Hva må vi trene på med bikkja? Det er snakk om en toårig malamutetispe.
Gjest Bobler Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Det er viktig at den står, og tannvisning. Altså at fremmede løfter på tannkjøttet og ser på tennene. Hunden skal ikke sitte når den vises frem. Den må også tåle å bli "tafset" på av en fremmed mann/kvinne og den må løpe pent i ringen. Den skal heller ikke prøve å drepe andre hunder i og rundt ringen. Kan ikke oppdretter hjelpe deg? Siden det er h*n som ønsker at hunden skal stilles?
Gjest HuskyPusky Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Det er viktig at den står, og tannvisning. Altså at fremmede løfter på tannkjøttet og ser på tennene. Hunden skal ikke sitte når den vises frem. Den må også tåle å bli "tafset" på av en fremmed mann/kvinne og den må løpe pent i ringen. Den skal heller ikke prøve å drepe andre hunder i og rundt ringen. Kan ikke oppdretter hjelpe deg? Siden det er h*n som ønsker at hunden skal stilles? Joda, men de bor enn 5-6 timer unna, så rent praktisk er det ikke så lett. Men oppdretter sa at de godt kunne stille ut hunden for oss om vi ville det, men samtidig hadde det også vært litt morro om vi kom oss litt inn i det selv. Det med tenner er ikke noe problem, ikke tafsing heller. Problemet er nok mer at hun setter seg ned hvis det står en fremmed person forran henne, så det må vi øve litt på. Og så er det mulig at det er mye mer spennende å snuse på alle andre hunder enn å løpe pent i en ring, så der må vi også gjøre noe :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 her må jeg følge med! hvordan får man en hund til å ikke fokusere på alle de andre hundene egentlig?
Gjest HuskyPusky Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Oppdretter sa at vi hvertfall måtte komme i god tid (gjerne dagen før), sånn at hunden rakk å bli kjent med stedet før det braker løs. Men utover det tipset har jeg lite erfaring på området :gjeiper: Noen godbiter som lukter veldig godt kanskje? Men da vil min hund sette seg ned å se pent på meg istedetfor å løpe fint i en ring eller stå og bli inspisert... :gjeiper:
Gjest Bobler Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 her må jeg følge med! hvordan får man en hund til å ikke fokusere på alle de andre hundene egentlig? Nå har jeg aldri stilt ut en hund, men i lydighet-sammenheng har jeg lært hunden det ved at jeg er den kuleste i verden. De fleste som stiller ut bruker godbiter. Og du må få hunden til å tro at du er kulest, du har de beste godbitene og at det lønner seg for hunden å ignorere de andre. Man må øve-øve-øve.
Gjest Bobler Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Oppdretter sa at vi hvertfall måtte komme i god tid (gjerne dagen før), sånn at hunden rakk å bli kjent med stedet før det braker løs. Men utover det tipset har jeg lite erfaring på området :gjeiper: Noen godbiter som lukter veldig godt kanskje? Men da vil min hund sette seg ned å se pent på meg istedetfor å løpe fint i en ring eller stå og bli inspisert... :gjeiper: Du må gjøre om. Drit i sitt, øv på stå. Hele tiden. Lær hunden kommandoen stå. Og da skal den stå, helt til den får beskjed om noe annet. Tror ikke du bør melde deg på noe som er neste uke, for ting tar gjerne litt tid. 1
Gjest HuskyPusky Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Du må gjøre om. Drit i sitt, øv på stå. Hele tiden. Lær hunden kommandoen stå. Og da skal den stå, helt til den får beskjed om noe annet. Tror ikke du bør melde deg på noe som er neste uke, for ting tar gjerne litt tid. Første aktuelle utstilling er i mai, så har jo litt tid. Vi får begynne å øve nå og så får vi se hvordan det går når påmeldinsfristen begynner å nærme seg :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå