AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Er det noen som har jobbet i barnehage eller som jobber i barnehage (hovedsakelig som barnehageassistent) som kunne tenkt seg til å fortelle litt om arbeidsoppgaver og hvordan en vanlig dag ca. forløper seg?
bruker123 Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Hei! Jeg har jobbet som assistent i bhg, riktig nok som tilkallingsvikar, men stillingen var barnehageassistent og hadde flere lengre oppdrag, så vil tro jeg kvalifiserer til å svare:) Her er en vanlig dag slik jeg opplevde den: - Barna ankommer barnehagen og man tar i mot dem og snakker med foreldrene. F.eks. spesielle beskjeder osv. - I noen barnehager begynte dagen med utetid, men som regel spiste de barna som kom tidligst frokost. Som voksen sitter du sammen med barna, hjelper de som trenger det. Opprydding etter frokost. - Frilek etter frokost. - Utetid. Påkledning av barna. De voksne går også ut. - Lunsj. De voksne sitter med barna. Opprydding etterpå. De voksne bytter på "kjøkkentjeneste". - Sovetid for de minste. - Friaktivitet (lek, tegning, perling, høytlesing) eller utetid, evt. begge deler - Fruktspising! - Lek/utetid fortsetter. - Barna hentes. Foreldrene oppdateres om dagen; hva barna har gjort, noe spesielt som har hendt osv. Dette vil jeg si er en typisk dag, men enkelte dager har spesielle aktiviteter. Klubb-dag 1-2 dager i uka, her kan det være aktiviteter som tur, lek i gymsal, forming, ekskursjon, matlaging osv. Andre dager kan være rene turdager. Noen dager er det varmlunsj. Noen dager er man mer inne enn ute og motsatt. Ulike barnehager har forskjellige månedsplaner. Noen barnehager har flere ressurser og legger opp til flere aktiviteter. Håper dette hjalp litt:)
bruker123 Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Et par til moment: - konfliktmekling - bleieskifting og stell av barna Som ansatt får du selvsagt 30 min lunsj for deg selv, i tilfelle du skulle lure:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå