Gå til innhold

Noen her som har 5-åringer som ikek går i barnehage/førskole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har 5-åringer som ikke går i barnehage/førskole, eller er det slik at alle 5-åringer bør gå på førskole?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk ikke på sånt, og har igrunnen blitt skikkelig rar. Er nok lurt med barnehage.

• Liker 6
Skrevet

Alle femåringer bør gå, etter min mening.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ikke på sånt, og har igrunnen blitt skikkelig rar. Er nok lurt med barnehage.

Kommer jo litt an på hvor gammel du er."Før i tiden" var det jo mange som var hjemme helt til de begynte på skolen,og da hadde man jo muligheten til å leke og være sosial med andre unger i nabolaget.Nå derimot er det noen veldig veldig få som ikke går i barnehage,så da går man glipp av viktig lek og sosialisering ved å holde barnet hjemme helt til skolestart.

• Liker 2
Gjest birgitballerina
Skrevet

Barnehage er bra for utviklingen av språk og sosiale ferdigheter, barna lærer veldig mye av hverandre som vi ikke kan lære dem hjemme. Et barn som ikke er vant til å tilpasse seg andre barn, å forstå reglene i lek osv vil få en enorm overgang ved skolestart. Det siste året før skolen er også mulighet til å lære å holde oppmerksomheten på en oppgave over tid, og andre skoleforberedende ferdigheter. Det finnes jo andre måter å gi barnet denne type erfarginer, men jeg tror det er vanskelig å kompensere for alt dette. Jeg ville absolutt gitt min 5-åring mulighet til å forberede seg på skolen, som jo er en stor nok overgang uansett!

Gjest WendyClear
Skrevet

Med de nyeste læreplanene og en egen normalplan for førskolen har barnhagen blitt en klarere del av utdanningsløpet til norske barn. Det har blitt fokus på læring også i barnehagen, og ikke bare "oppbevaring" samt sosialisering. Skolen går ut ifra at barn har gått i barnehage før skolestart siden nærmere 90% av alle norske barn mellom 1 og 5 år er i barnehage.Det kan derfor være en utfordring for både barn og forelder når man begynner på skole uten å ha gått i barnehage først, det er mye informasjon og opplæreing i rutiner som en går glipp av.

Utover dette synes jeg ikke det skal være nødvendig å ha barnet i barnehage, det er jo tross alt foreldre som har hovedansvaret for sitt barns oppdragelse. Jeg mener også at barnet kan ha en god sosial utvikling uten å gå i barnehage.

Gjest Cessie
Skrevet

Jeg er like rar som deg...

Skrevet

Jeg gikk i barnehage men ble skikkelig rar alikevel. Mulig barnehagen jeg gikk i var rar...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det bra at barn kommer i barnehage. Helst fra 2-3 år, fordi barn lærer utrolig mye i barnehagen og det er særdeles positivt i utviklingen og sosialisering.

Jeg ser veldig godt på de som er i barnehagen, og de som ikke er det med tanke på forståelse/språkferdigheter/koordinasjon. De som ikke går i barnehage eller til dagmamma henger som regel langt bak i utviklingen.

Skrevet

Jeg jobbet i første klasse ett år, og der var det en jente som ikke hadde gått i barnehagen. Hun slet med å snakke med andre, hun var selvgod og forlanget oppmerksomhet hele tiden. Ingen av de andre barna likte henne noe særlig. Hun kunne ikke dele og hun kunne ikke sette seg inn i hvordan andre hadde det. Kom seg i tredje klasse...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i første klasse ett år, og der var det en jente som ikke hadde gått i barnehagen. Hun slet med å snakke med andre, hun var selvgod og forlanget oppmerksomhet hele tiden. Ingen av de andre barna likte henne noe særlig. Hun kunne ikke dele og hun kunne ikke sette seg inn i hvordan andre hadde det. Kom seg i tredje klasse...

det var et barn.ikke alle barna som er slik selv om de har vært hjemme.

har selv ikke opplevd problematikk med at barna er hjemme.nå er jeg dagmamma og så har et ekstra barn.men barna mine er godt sosialiserte og klarer seg kjempe bra på skole.

Skrevet

det var et barn.

hva er en fem åring da?

AnonymBruker
Skrevet

hva er en fem åring da?

Hun skrev feil, hun mente "ett". Altså, at eksempelet ditt gjaldt ETT barn, ikke barn generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Hun skrev feil, hun mente "ett". Altså, at eksempelet ditt gjaldt ETT barn, ikke barn generelt.

helt riktig.skrev feil:) går litt fort i svingene når jeg skriver her noen ganger:)

AnonymBruker
Skrevet

Huffa meg. jeg er 30 nå, og gikk heller ikke i barnehage! Ser nå hvorfor, moren min er ikke akkurat den skarpeste jeg kjenner. Jeg også ble veldig rar sosialt sett, men ser nå at jeg fortsatt er litt "merkelig" av persnlighet, snål - kunstnerisk - trives godt for meg selv.

Skulle gjerne hatt den treningen fra barnehagen. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ikke i barnehage, og var langt mer veloppdragen, konsentrert og velfungerende enn de fleste andre i klassen. ;) Jeg tror også at barn lærer endel uvaner i barnehagen. Ikke fordi de voksne går inn for å lære dem det, men fordi de også sosialiseres av de andre barna på godt og vondt. Ofte blir barnehagedebatter svært ensidige, og det fokuserer utelukkende på det positive barn lærer i barnehagen. Jeg er langt fra motstander av barnehager, og kommer nok til selv å benytte meg av det om jeg får barn, men jeg tror ikke at barnehager er bare bra. ppå den skolen hvor jeg jobber, ser vi ofte at visse mønstre fra barnehagen "sitter fast", og overgangen til skolen er likevel ikke lett. Dessuten har dessverre allerede på det stadiet enkelte barn begynt å plage andre på en måte som ligner skremmende på mobbing.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

gikk ikke i barnehage :O blitt enda rarene enn Okapi :O

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Men husk nå at i dag går jo de aller fleste i bhg.

Det er jo absolutt ikke sammenlignbart med dere på 30.

Skrevet

Men husk nå at i dag går jo de aller fleste i bhg.

Det er jo absolutt ikke sammenlignbart med dere på 30.

Helt enig! Dette er en stooor forskjell fra vi var unge. Jeg var jo nesten daglig med andre barn selv om jeg ikke gikk i barnehage, men nå vil jo ikke barn få samme sjansen til det.

Og sosialisering er viktig, klart det bare var ett eksempel hvor det ikke gikk så greit over her, men det var også kun ett eksempel på at det gikk bra med du som har barn hjemme. (og i tillegg er du dagmamma for et annet barn, så hun sosialiserer jo litt).

Vi foreldre skryter jo uhemmet av våre egne barn, og gir de full oppmerksomhet her hjemme, så det har godt av å komme seg ut blandt andre å se at det ikke bare er sånn ;)

AnonymBruker
Skrevet

Og sosialisering er viktig, klart det bare var ett eksempel hvor det ikke gikk så greit over her, men det var også kun ett eksempel på at det gikk bra med du som har barn hjemme. (og i tillegg er du dagmamma for et annet barn, så hun sosialiserer jo litt).

nå sosialiserer jeg barna mine med langt flere enn det ene barnet som jeg er dagmamma for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...