Gå til innhold

Studielån og stipend når man bor "hjemme"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal studere til høsten, og lurer på hvordan det blir med studielån og stipend når jeg bor "hjemme"?

Jeg bor hos moren min nå, og hun leier en bolig for tiden.

Det jeg lurer på er om jeg får søke om lån og stipend?

Jeg betaler husleie hjemme og kjøper min egen mat. Det er som om vi leier sammen, kan du si, selv om det står i moren min sitt navn.

Om jeg skal fortsette å bo hjemme fra høsten av og ikke får noe fra lånekassen, sliter jeg litt, kan du si ...

Jeg har hørt at man ikke får noe av lånekassen så lenge man bor hjemme ...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer. Du har ikke krav på stipend så lenge du bor hjemme. Uavhengig av hvorvidt du bidrar økonomisk/leier av foreldre, så lenge dere ikke eier feks. hver deres leilighet i samme blokk, så kan du ikke bo under samme tak og motta stipend. Det er mulig at du kan få litt lån, men husk å ettertrykkelig si i fra om at du bor hjemme når du søker, ellers kan du straffes. Lånekassen foretar regelmessig sjekk av studenter hvis foreldreadresse ligger nært studiested. :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Du får lån, men du får ikke deler av lånet omgjort til stipend ved bestått eksamen, slik som studenter som ikke bor hjemme får.

• Liker 7
Skrevet

Du søker om fullt lån og stipend men du får det ikke omgjort. Det er dumt, jeg bor med min samboer. Vi leier en kjeller leilighet av min mor, hun leier ut til noen andre oppe. Jeg betaler leie, strøm mat osv, men får det ikke omgjort. skulle ønsker jeg kunne flyttet å fått det omgjort men finner ikke noen som lier ut til en rimelig penge til folk med dyr:(

Skrevet

Du kan få fullt lån, men du får ikke stipend. Du vil få utbetalt like mye som en student som har krav på stipend om du søker fullt lån, men ingenting av dette vil bli omgjort til stipend etter bestått eksamen. Det står ganske greit forklart på lånekassens egne sider.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Du har ikke krav på stipend så lenge du bor hjemme. Uavhengig av hvorvidt du bidrar økonomisk/leier av foreldre, så lenge dere ikke eier feks. hver deres leilighet i samme blokk, så kan du ikke bo under samme tak og motta stipend. Det er mulig at du kan få litt lån, men husk å ettertrykkelig si i fra om at du bor hjemme når du søker, ellers kan du straffes. Lånekassen foretar regelmessig sjekk av studenter hvis foreldreadresse ligger nært studiested. :)

Hvorfor gir du råd når du ikke aner hva du snakker om?

• Liker 4
Skrevet

mener å ha lest at så lenge foreldrene dine bor innenfor en viss rekkevidde i fra skolen, så får du ikke stipend uansett. (ta dette med en klype salt)

Men søk om lån uansett, lånet er rentefritt, og plasserer du det i banken kan du tjene over 100 000 kr på det.

AnonymBruker
Skrevet

mener å ha lest at så lenge foreldrene dine bor innenfor en viss rekkevidde i fra skolen, så får du ikke stipend uansett. (ta dette med en klype salt)

Dette er ikke sant. Vennligst ikke svar når du ikke har peiling. Man kan bo i nabohuset og få stipend når det er snakk om høyere utdanning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar!

Da har jeg skjønt det slik at OM jeg bor hjemme hos moren min, så får jeg fullt studielån, men ingen stipend.

Jeg skal begynne å studere høyere utdanning fra høsten av. Om jeg bor hjemme det første studieåret, men flytter på hybel det andre studieåret, vil studielånet jeg hadde det første studieåret bli gjort om til stipend?

Skrevet

Om jeg bor hjemme det første studieåret, men flytter på hybel det andre studieåret, vil studielånet jeg hadde det første studieåret bli gjort om til stipend?

Nei.

• Liker 1
Skrevet

Du søker om fullt lån og stipend men du får det ikke omgjort. Det er dumt, jeg bor med min samboer. Vi leier en kjeller leilighet av min mor, hun leier ut til noen andre oppe. Jeg betaler leie, strøm mat osv, men får det ikke omgjort. skulle ønsker jeg kunne flyttet å fått det omgjort men finner ikke noen som lier ut til en rimelig penge til folk med dyr:(

Dersom moren din leier ut hele huset til dere og andre, og ikke bor der selv, skal du jo få stipend likevel?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal studere til høsten, og lurer på hvordan det blir med studielån og stipend når jeg bor "hjemme"?

Jeg bor hos moren min nå, og hun leier en bolig for tiden.

Det jeg lurer på er om jeg får søke om lån og stipend?

Jeg betaler husleie hjemme og kjøper min egen mat. Det er som om vi leier sammen, kan du si, selv om det står i moren min sitt navn.

Om jeg skal fortsette å bo hjemme fra høsten av og ikke får noe fra lånekassen, sliter jeg litt, kan du si ...

Jeg har hørt at man ikke får noe av lånekassen så lenge man bor hjemme ...?

Om dere bor i samme hus med helt lik adresse får du ikke noe. Er det fordelt slik at huset har f. eks 13a og 13b skal du få stipend. Lån får du uansett om du søker :)

Skrevet

Dersom moren din leier ut hele huset til dere og andre, og ikke bor der selv, skal du jo få stipend likevel?

Da må det være registrert 4-boenheter på samme adresse. Gitt at både TS og mor er registrert på adressen.

Skrevet

Dette er ikke sant. Vennligst ikke svar når du ikke har peiling. Man kan bo i nabohuset og få stipend når det er snakk om høyere utdanning.

haha big deal, sa atn skulle ta det med en klype salt da. Men ja, ser nå at det jeg sa bare gjelder for vgs elever. Sorry mac

Skrevet

`hvor går forresten max grensa for hvor ofte man kan overnatte hos foreldra sine iløpet av et halvår? Må da finnes en grense.

Skrevet

Takker for alle svar!

Da har jeg skjønt det slik at OM jeg bor hjemme hos moren min, så får jeg fullt studielån, men ingen stipend.

Jeg skal begynne å studere høyere utdanning fra høsten av. Om jeg bor hjemme det første studieåret, men flytter på hybel det andre studieåret, vil studielånet jeg hadde det første studieåret bli gjort om til stipend?

Nei. Da blir deler av studielånet andre året gjort om til stipend... Alt dette kan du lese om på Lånekassen sine hjemmesider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...