Penelopen Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Hei! Jeg har nå blitt avlastningshjem for mammas 7 år gamle Vorstehtispe. Dette er ganske problematisk for meg da hun er mataggresiv og vi har en 3åring + hund her. Grunnen til at jeg har henne er fordi mamma vurderer å avlive henne pga mataggresiviteten og skraping på dørene i huset. De er rett og slett drittlei av hele hunden. Er det noen her som har tips for å få henne til å slutte å skrape på dørene? Hun skraper fordi hun kan åpne dører, men når de er låst så blir hun bare stående der å skrape til noen kommer hjem/våkner.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 ville tatt kontakt med en hundetrener. mataggresjonen kan bli meget mye bedre med trening, men det viktigste her er å la hunden få ha maten i fred. Ikke prøv å gjør hunden vandt med det ved å ta i maten og lignende. La hunden få fred en god stund og legg deretter godbiter oppi, så hunden synes det er positivt at du nærmer deg matskålen. Det med skraping aner jeg ikke, men som sagt, ring en trener. Synes det ville vært svært fælt om hunden ble avvlivet pga skraping på dørene. 1
Mari*Nade Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Ingen gode forslag dessverre.. Blir hun stimulert nok? Hiv maten ut på plena/gårdsplass og la henne finne den selv? Da blir oppgaven å finne maten fremfor å beskytte den? Har ingen forslag til dørskraping, men følger med dersom noen andre har tips å komme med :-) 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Ene omplaseringshunden jeg har hadde mataggresjon når hun kom hit. Jeg har aldri blandet meg i matskåla hennes, den får hun ha i fred. Så vi fokuserte på "slipp" og "gå bort". "Slipp" er for henne ikke å slippe det hun har, men å ta imot noe enda bedre. Det samme er å gå bort fra noe hun vil ha, som mat eller leker, hun får alltid noe bedre, godbit, kos, eller begge deler. I tillegg har vi trent mye på at hun ikke skal bli redd eller agressiv om jeg må ta noe ut fra munnen hennes, men dette ventet vi med til hun var 100% trygg på at jeg aldri tok noe fra henne uten at hun fikk noe bedre. Skraping har jeg ikke noe tips til...
Gjest Bobler Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Nå vet jeg ikke hvordan du og moren din takler matagressjonen, men straff lønner seg aldri i forhold til det. Tvert i mot. Det du må gjøre er å lære hunden at den får ha maten sin i fred. Har den fått mat, kan du slippe noe kjempegodt i maten hennes når du går forbi. Ikke mas noe på henne, la henne spise i fred. Har hun fått noe godt, f.eks et griseøre, kan du forsøke å bytte til deg griseøre med noe hun syntes er enda bedre (f.eks en pølse). For at hun så får tilbake øret etterpå. Aldri gi hunden noe godt med barnet og hunden til stedet, da det er vanskelig å kontrollere hva de gjør. Gi hunden mat i et avstengt rom uten barn og hund. Hunden må skjønne at hun ikke trenger å være redd for at maten blir fratatt, og det kan være vannskelig å få til. I verste fall må man tirettelegge resten av livet til hunden, da det ikke er alle som blir kvitt dette. Når det kommer til skraping tenker jeg først og fremst på to ting. Det ene er seperasjons-angst, det andre er understimulanse. Hvor mye morsjon får hunden? En Vorsteh er en fryktelig krevende og aktiv jakt-hund, som trenger langt mer enn tusleturer i nabolaget. Får den får lite, blir den frustrert og understimulert. Da må man øke morsjonen, sykling er kjempefint for en Vorsteh, også trekk og jogging. Tusleturer i skogen er greit det også, men den bør få litt mer et par ganger i uken. Skraper hunden når den er alene, er det mest sansynlig seperasjonsangst. At den ikke takler å være alene hjemme. Det man bør gjøre da er å lære hunden å være alene på nytt. Altså starte med å gå fra hunden 10 sekunder, så 30 sekunder, 1 minutt, 5 minutter, 15 minutter osv. Skraper hunden f.eks ved 15 minutter, må du tilbake et hakk. I denne perioden bør ikke hunden være alene overhode, da det ødelegger treningen. Gi gjerne hunden noe å holde på med når den er alene, f.eks en kong som er fylt med leverpostei og fryst ned. Det er ikke fikset på en dag, og en må legge ned mye tid og arbeid for å få orden på problemene. Tålmodighet er nøkkelordet. Å ta kontakt med en adferdspesialist kan også lønne seg. Vær litt varsom med hvem du velger, da det er mange selvutnevnte adferdspesialister der ute som ikke burde vært i nærheten av en hund en gang. 1
Penelopen Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2012 Tusen takk for svar alle sammen :-) Mataggresivitet: Hun forsvarer ikke sin egen mat. Når hun spiser hundemat fra skålen sin så kan jeg gjøre hva jeg vil uten at hun bryr seg. Men om hun får tak i noe fra et bord eller kjøkkenbenken så biter hun hvis du kommer nær nok. Hvis man sier slipp så forter hun seg bare å spise opp. Skraping på dører: Dette gjør hun når hun har vært alene hjemme lenge eller på natten. Hun kan godt være alene i flere timer uten å gjøre noe bare hun ligger godt nok, (les: sofa eller seng) hun er ikke noe glad i hennes egen seng. Hun prøver å åpne dørene til soverommene og stua, og hvis de er låst så står hun og skraper. Dette resulterer jo selvfølgelig i at dørene er full av kloremerker og mamma er dritsur. Jeg synes det er helt forferdelig at hun muligens må avlives pga dette, derfor er hun hos meg nå. Men dette fungerer ikke i lengden. Mine besteforeldre har sagt at de kan overta henne, men da må skrapingen på dører slutte. Vi har tenkt på potesokker, men disse kommer hun til å få av seg. Bur er en dårlig løsning fordi hun hater bur og fordi det er ulovlig og fælt å la hunden ligge i bur når man er borte. Vi har vurdert å sette svak strøm i dørhåndtakene slik at hun blir skremt og slutter, men jeg vil ikke at hun skal ha det vondt. Hun er uten tvil understimulert da mamma ikke har tid til henne lenger. Det blir bare en runde rundt i boligstrøket for at hun skal få gjort fra seg noen ganger om dagen. :-( Jeg skal prøve sykling, men er redd for at hun skal dra i båndet så jeg tipper.. Det beste ville vel egentlig vært å funnet henne et nytt hjem, men det er veldig få som vil ha en gammel hund med adferdsproblemer...
Gjest Bobler Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Tusen takk for svar alle sammen :-) Mataggresivitet: Hun forsvarer ikke sin egen mat. Når hun spiser hundemat fra skålen sin så kan jeg gjøre hva jeg vil uten at hun bryr seg. Men om hun får tak i noe fra et bord eller kjøkkenbenken så biter hun hvis du kommer nær nok. Hvis man sier slipp så forter hun seg bare å spise opp. Skraping på dører: Dette gjør hun når hun har vært alene hjemme lenge eller på natten. Hun kan godt være alene i flere timer uten å gjøre noe bare hun ligger godt nok, (les: sofa eller seng) hun er ikke noe glad i hennes egen seng. Hun prøver å åpne dørene til soverommene og stua, og hvis de er låst så står hun og skraper. Dette resulterer jo selvfølgelig i at dørene er full av kloremerker og mamma er dritsur. Jeg synes det er helt forferdelig at hun muligens må avlives pga dette, derfor er hun hos meg nå. Men dette fungerer ikke i lengden. Mine besteforeldre har sagt at de kan overta henne, men da må skrapingen på dører slutte. Vi har tenkt på potesokker, men disse kommer hun til å få av seg. Bur er en dårlig løsning fordi hun hater bur og fordi det er ulovlig og fælt å la hunden ligge i bur når man er borte. Vi har vurdert å sette svak strøm i dørhåndtakene slik at hun blir skremt og slutter, men jeg vil ikke at hun skal ha det vondt. Hun er uten tvil understimulert da mamma ikke har tid til henne lenger. Det blir bare en runde rundt i boligstrøket for at hun skal få gjort fra seg noen ganger om dagen. :-( Jeg skal prøve sykling, men er redd for at hun skal dra i båndet så jeg tipper.. Det beste ville vel egentlig vært å funnet henne et nytt hjem, men det er veldig få som vil ha en gammel hund med adferdsproblemer... Det var trist å høre. Ang maten så er slipp-kommandoen for dårlig hvis hunden ikke slipper. Dersom hun ikke hører uansett, så rydd vekk alt av mat og spiselig som hun kan få tak i. Hele tiden. For å unngå at hun tar noe. Strøm er ulovlig å bruke, og ikke helt humant ovenfor hunden. Jeg regner med hun sliter litt med å være alene, og derfor lar det gå ut over døren. Dersom besteforeldrene dine er lite borte, kan det løse seg selv. Har dere forsøkt å filme hunden når hun er alene? For å se hva hun driver med? Ville gjort det om jeg var deg.. En hund som takler å være alene sover som regel, drikker litt vann og bytter liggestilling. En hund som ikke takler det er stresset, kan vandre hvileløst rundt, pipe/bjeffe, skrape eller bite på ting og være rastløs. Dersom hun gjør noe av det sistnevnte, så må dere øve på å være alene hjemme på nytt. Da takler hun det rett og slett ikke, og det er ikke hennes feil.. Hunden er uten tvil understimulert ja. Jeg ville forsøkt omplassering, da moren din ikke har tid til en såpass krevende hund. Selv om hun er 7 år, er hun fortsatt aktiv og fortjener mer enn noen runder rundt kvartalet. Da har hun det bedre hos noen som har tid til henne. Er ikke umulig å få omplassert henne. Du har omplasserings-sentre som driver med dette fast, eller f.eks finn.no. Mange hunder opp i årene blir omplassert til snille hundeeiere som kan tilby dem et godt liv. Og folk tar også til seg hunder som nesten er direkte farlige mot andre folk/dyr, og som ikke takler å være alene et sekund. Jeg mener heller ikke at hun har noe voldsomme adferdsproblemer. Begge to er problemer som kan fikses om det gjøres ordentlig. Mye kan løse seg bare hun får ordentlig med morsjon.
mysticmoo Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Signerer Boblers innlegg Jeg tror at hvis hun hadde fått en stimulien hun trenger, hadde hun sluttet med skrapingen på dører. De vanligste grunnene til ødeleggelser er understimulering eller seperasjonsangst. Er hun redd for å være alene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå