AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Når jeg skulle lære meg å kjøre bil (privat) ble det lagt vekt på at jeg skulle bli kjent med girene og klutsjen, så det jeg hele tiden har gjort når jeg skulle gire opp og ned er å først kløtsje også gire, klutsje også gire, helt til jeg kom til det gire og den farta jeg ønsket. Med tiden merket jeg at dette vart veldig slitsomt, men kjørelæreren min sa aldri noe, så jeg tenkte at det var slik det bare var. Nå har jeg ny kjørelærer og han kommenterte dette, og sa til meg på slutten av siste kjøretime at når jeg for eksempel kjører på forkjørsvei med 80 km/t og har i 4-5 giret og skal svinge til venstre, så skal jeg trå inn klutsjen og bremsa og trenger dermed ikke å gire ned før jeg jeg skal svinge (eller kanskje må stoppe og vike). Altså at jeg kan gå fra 4-5 og ned i 1-2 giret. Han sa også at bilen ikke kan kveles når jeg holder inne klutsjen. Jeg er veldig redd for å kvele bilen, skjønner dere. Dette viste jeg faktisk ikke. Det høres jo så mye lettere ut, men siden dette er noe jeg ikke har gjort før eller er vant med syns jeg at det er litt skummelt og føler ikke at det kommer til å gå bra nå som jeg skal begynne å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Ja, dette gjør jeg hele tiden. Kommer kjørende i 80sona og skal til venstre feks, først så bremser jeg sakte bilen ned, så trykker jeg inn clutchen også girer jeg ned til 2gir, er det som går best på min bil. Så svinger jeg bare, og girer meg opp igjen. 1
Chord Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Så bra du fikk en ordentlig kjølelærer til slutt! Hopper du over gir på den måten du beskriver, blir det ikke bare mye enklere, men også mer økonomisk kjøring. Bare øv mer, så blir du sikkert vant med det. Og det med å kvele bilen.. Vel, mange gjør det, spesielt i begynnelsen. Men du blir etterhvert vant med hvordan bilen fungerer, og plutselig en dag er du ikke så redd for at det skal skje lengre. Bare øv Lykke til med kjøringa 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Med tiden merket jeg at dette vart veldig slitsomt, men kjørelæreren min sa aldri noe, så jeg tenkte at det var slik det bare var. Nå har jeg ny kjørelærer og han kommenterte dette, og sa til meg på slutten av siste kjøretime at når jeg for eksempel kjører på forkjørsvei med 80 km/t og har i 4-5 giret og skal svinge til venstre, så skal jeg trå inn klutsjen og bremsa og trenger dermed ikke å gire ned før jeg jeg skal svinge (eller kanskje må stoppe og vike). Altså at jeg kan gå fra 4-5 og ned i 1-2 giret. Han sa også at bilen ikke kan kveles når jeg holder inne klutsjen. Jeg er veldig redd for å kvele bilen, skjønner dere. Dette viste jeg faktisk ikke. Det høres jo så mye lettere ut, men siden dette er noe jeg ikke har gjort før eller er vant med syns jeg at det er litt skummelt og føler ikke at det kommer til å gå bra nå som jeg skal begynne å gjøre det. Gjør ofte dette når jeg skal svinge, kommer an på hvordan det passer med kjøringen. Viktigste er vel å tilpasse giret til farten, slik jeg har skjønt det, altså ned i 2/3 når farten er under 50 km osv.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Når du har klutsjen inne så er ikke bilen koblet til motoren, da renner den bare i den farten den har, og viss du vil ha lavere fart bare bremser du mens du holder klutsjen inne Da går det ann å "renne gjennom svingen" mens du holder inne klutsjen, og så velge gir etter svingen og kjøre videre, vis det var det du mente? Går også ann å hoppe over gir, at du ikke girer fra første til andre til tredje til fjerde osv.. Feks når du skal inne på motorvei så har du den i 3. giret og så gasser du opp i det feltet før man kommer inn på selve motorveien og når bilen er komt opp i 80 km/t så girer du rett til 5. gir Når du kjører på forkjørsvei i feks 80 km/t og skal ta av til venste må du kanskje helt ned i 20 km/t, da kan du bremse og ta in klutsjen, og så når du nesten stopper kan du sette bilen i 2. giret og svinge til venstre, EVT. gli gjennom svingen mens du holder klutsjen inne og så sette bilen i det giret som passer til farten etter at du har kjørt gjennom svingen Dersom det kommer bil i mot og du må stoppe helt og vike før du svinger av til venstre så holder du inne brems og klutsj til bilen stopper helt, og så setter du den rett i 1. giret. Skjønte ikke heeelt nøyaktig hva du spurte etter, men svarte så godt jeg kunne. 1
Gjest Kim Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Den nye kjørelæreren din har rett. Den eneste praktiske måten å kjøre i byen på. Endret 26. mars 2012 av Kim
kubrak Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Når jeg skulle lære meg å kjøre bil (privat) ble det lagt vekt på at jeg skulle bli kjent med girene og klutsjen, så det jeg hele tiden har gjort når jeg skulle gire opp og ned er å først kløtsje også gire, klutsje også gire, helt til jeg kom til det gire og den farta jeg ønsket. Med tiden merket jeg at dette vart veldig slitsomt, men kjørelæreren min sa aldri noe, så jeg tenkte at det var slik det bare var. Nå har jeg ny kjørelærer og han kommenterte dette, og sa til meg på slutten av siste kjøretime at når jeg for eksempel kjører på forkjørsvei med 80 km/t og har i 4-5 giret og skal svinge til venstre, så skal jeg trå inn klutsjen og bremsa og trenger dermed ikke å gire ned før jeg jeg skal svinge (eller kanskje må stoppe og vike). Altså at jeg kan gå fra 4-5 og ned i 1-2 giret. Han sa også at bilen ikke kan kveles når jeg holder inne klutsjen. Jeg er veldig redd for å kvele bilen, skjønner dere. Dette viste jeg faktisk ikke. Det høres jo så mye lettere ut, men siden dette er noe jeg ikke har gjort før eller er vant med syns jeg at det er litt skummelt og føler ikke at det kommer til å gå bra nå som jeg skal begynne å gjøre det. den nye kjørelæreren har rett. Er vel ikke noe hokus pokus det da?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Tusen takk for svarene, de var veldig til hjelp Det føles mer trygt når flere også sier det!
Mamma1 Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Jeg mener man ikke skal gjøre det. Det blir fort en vane og det kan oppstå farlige situasjoner. Når man trykker inn clutchen så øker farten på bilen. Foten bør være på bremsen først.
Mamma1 Skrevet 28. mars 2012 #10 Skrevet 28. mars 2012 Jeg mener man ikke skal gjøre det. Det blir fort en vane og det kan oppstå farlige situasjoner. Når man trykker inn clutchen så øker farten på bilen. Foten bør være på bremsen først.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #11 Skrevet 3. april 2012 Øker farten på bilen når man clutcher? Nå lærte jeg noe nytt, og jeg har kjørt bil i over 20 år. Klart om man holder clutchen inne i nedoverbakke så øker farten gradvis, men det er vel ikke så vanlig å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 Bare pass på å ikke gjøre dette dersom du feks kjører ned en fjellovergang, og bruker clutch-metoden gjennom hårnålssvinger. Spesielt om du er ivrig på bremsene, er ganske nyttig å lære seg til å bremse på gir. Den første kjørelæreren din fokuserte kanskje på pedalarbeidet ditt siden han ikke lærte deg snarveien. Litt som at en mattelærer begynner med epler som spises opp, ikke en kalkulator som kan trekke fra...
Mamma1 Skrevet 4. april 2012 #13 Skrevet 4. april 2012 Jeg har vært på infokurs for folk som skal øvelseskjøre med barna sine. Der var det en far som fortalte at han prøvde å lære datteren sin å trykke inn clutchen først, for så å bremse. Han fikk så ørene flagret av kjørelærerne på grunn at nettopp det jeg sa. 1
Mamma1 Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Og jo, girene bremser jo farten, ikke sant? Når man trykker inn clutchen så opphever man denne bremsen og bilen øker fart. 2
Moscato Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 Jeg mener man ikke skal gjøre det. Det blir fort en vane og det kan oppstå farlige situasjoner. Når man trykker inn clutchen så øker farten på bilen. Foten bør være på bremsen først. Jeg har vært på infokurs for folk som skal øvelseskjøre med barna sine. Der var det en far som fortalte at han prøvde å lære datteren sin å trykke inn clutchen først, for så å bremse. Han fikk så ørene flagret av kjørelærerne på grunn at nettopp det jeg sa. Farta aukar berre viss bilen har større fart enn giret tilseier akkurat når du trakkar inn clutchen. Altså, dersom du ligg i 70 i tredje gir, så vil giret naturleg bremse bilen (du må altså gasse for å halde farta oppe), og då aukar farta når clutchen blir trakka inn fordi motstanden forsvinn. Effekten er kanskje tydelegast og farlegast i unnabakkar (fordi ein ikkje treng å gje gass for å få opp farta), men den er jo ikkje uberekneleg. Eg er heilt einig i at ein ikkje skal lære det bort til uerfarne sjåførar, men når ein kjenner bilen og seg sjølv kan ein bruke clutchen aktivt (ilag med bremsa) til å tilpasse farta. Det rette i ts sitt tilfelle vil vere å bruke bremsa først, fram til turtalet blir lågt nok til at det er på tide å skifte gir. Då trakkast clutchen inn (med høgrefoten framleis på bremsa), og girspaken blir plassert i eit gir som passar til den nye farta ein skal ha. Når den nye farta er nådd, sleppast clutchen ut att. 2
feuerstein Skrevet 4. april 2012 #16 Skrevet 4. april 2012 Ved fartsreduksjon trør jeg ikke inn clutchen før ytterligere nedbremsing innkoblet vil være problematisk for motoren. Prøver å redusere tiden med clutch inne til et minimum, så når jeg vet at jeg skal stå i ro (f.eks. lyskryss eller skal inn på forkjørsvei og ser at det ikke er mulig med det første) setter jeg heller giret i fri og slipper ut clutchen slik at clutchlageret får hvile. 1
student86 Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Tusen takk for god forklaring! Jeg må tygge litt på den, for jeg har vanskelig for å forstå meg på nettopp disse tingene - og da særlig alt som har med kløtsjen å gjøre!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Det der sleit jeg veldig med når jeg skulle ta lappen! Jeg øvelseskjørte masse med mamma og kjørelærer og det eneste jeg sleit med var giringen, så kjørelæreren foreslo at jeg skulle kjøre opp med automatgir men det ønsket jeg ikke. Jeg fortsatte å øve og plutselig en dag så kunne jeg det! Jeg vet ikke hva som skjedde, det var bare plutselig lett for meg! Nå når jeg kjører så tenker jeg ikke på det, har hatt lappen i 5 år. Lykke til! Anonym poster: 1667798c7eaa4742bedaea1779ec8819
Gjest Darthoven Skrevet 27. november 2012 #19 Skrevet 27. november 2012 Jeg pleier å gjøre noe lignende dersom jeg kommer i relativt høy fart til et kryss. Setter bilen i fri og justerer farten med bremsen inn mot krysset. Også sette den i passende gir enten inn mot rundkjøring eller kryss avhengig av kryssets karakter, trafikk osv, eller bremse helt ned til null dersom krysset/rundkjøringen krever det (pga trafikk, vikeplikt eller stoppskilt) Gire ned gjør jeg bare når jeg kjører aktivt, eller i områder hvor man uansett ikke er over 3. eller 4. gir. Driver ikke å clutcher og bremser i områder hvor man ofte må gire mellom 3. og 2. gir. Da girer jeg opp og ned. Når man har kjørt endel år, så tenker man ikke over at man girer, det går på automatikk.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #20 Skrevet 1. desember 2012 Kvinner (flestparten, så får enkelte av dere føle dere spesielle) burde aldri, aldri ALDRI.... hatt lappen! Dere forstår dere bare ikke på teknologiske greier! Burde vært kvinneforbud i trafikken! Sorry, nå blir dere dritsure, for dere vil ha i pose og sekk, men ja... Er det noen kvinner som faktisk er enige? I at kvinner stort sett har bevist at de ikke bør være i trafikken. Uff.. får dårlig samvittighet.. føler meg nesten slem når jeg sier dette.., men det er veldig sant. Tror kvinner er overrepresentert av udugelige sjåfører:/ Anonym poster: 9eb54dfb3ebdaa5709dfd82b9bb2791b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå