AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Er det noen som har noe erfaring angående oppstart av egen hudpleiesalong? Jeg kunne tenkt meg å starte opp et enmannsforetak og trenger litt tips. Hva slags startkapital burde man regne med f.eks? Er det veldig hardt/vanskelig? Jeg er en god hudpleier og er flink i data/med hjemmesider o.l. Det eneste jeg i så fall vil trenge er vel regnskapsfører? For det er vel ikke sånn at man kan fikse dette selv lenger? Og ang startkapital tenker jeg: * Gjøre i stand lokale (kommer til å leie) * Kjøpe apparater, stoler, hyller o.l * Kjøpe inn produkter/lager * Offesielle utgifter - da tenker jeg annonsering, Gulesider, momsregistrering og sikkert en hel masse jeg ikke vet om (kommer til å bruke Brønnøysundregisterets guider) Gjør jeg det mye lettere enn det er nå? Noen erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 vi hadde bedrifts-læring på hudpleie skolen jeg gikk..hadde ikke dere det?
Kara W Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Jeg kan ikke så mye om skjønnhetssalonger, så kommer heller med litt generelle råd. Det første du bør gjøre er å undersøke om det i det hele tatt finnes et marked i området ditt. Er det mange salonger der allerede? Eller ingen? Tror du det finnes en nisje du kan fylle? Jeg vil faktisk anbefale deg å prøve ut veldig smått først, dersom du ikke har gjort det enda. Bruk at ledig rom hjemme hos deg, eller tilby deg å komme hjem til folk for å se om du i det hele tatt klarer å skaffe kunder og få det til å lønne seg. Mange næringslokaler, ihvertfall i populære områder, leies ut på 5-10-årskontrakter, og det er ikke lett å komme seg ut av dem med mindre man går konkurs eller betaler mange penger. Hvis du skal gå til det skrittet å leie lokaler og skaffe masse utstyr, så anbefaler jeg å starte et AS heller en et ENK. Driver du ENK vil du selv stå ansvarlig for alle lån og forpliktelser, noe som kan ødelegge økonomien din i mange år fremover, men med et AS kan du i verste fall gå konkurs og bare miste startkapitalen din. Du er ikke pliktig til å ha regnskapsfører, men dersom du ikke er godt kjent med reglene er det sterkt anbefalt. I tillegg til startkapital til de tingene du nevner, så trenger du å ha lønn til deg selv. Det anbefales at man kan klare seg i minimum 6 mnd uten å ta ut lønn. Personlig mener jeg at man burde ha enda mer enn det. Ellers tilbyr det fleste (alle?) kommuner gratis etablererkurs. Dette anbefaler jeg alle som tenker på å starte for seg selv. Her får man oversikt over alle pliktene, fallgruvene, hvor man kan henvende seg med spørsmål osv. Trygderettighetene dine er også veldig viktig å sette seg inn i. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå