Gå til innhold

Ikke vært i forelesning, eller lest, men bestått eksamen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok et fag nå til jul kun for å se om jeg kunne bestå uten å lese. Jeg har ikke vært i en forelesning, ikke har jeg lest heller. Dette var et jusfag, eneste jeg gjorde var å ta med norges lover, og fikk ståkarakter.. Dette får meg til å lure på om det egentlig ikke skal så mye til for å kunne stå? Trodde det skulle være veldig vanskelig å få ståkarakter uten å lese spesielt på jussen. Dette er 2. avdeling.

Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet (endret)

På jussen er jo ikke akkurat bare ståkarakterer å foretrekke. De fleste som studerer jus er ute etter rimelig gode karakterer for å sikre seg de beste jobbene etter studiet.

Du kan sikkert komme deg gjennom mange studier med ståkarakter uten å lese, men hva er vitsen egentlig?

Endret av Survival
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Man vil jo aller helst ha noe bedre enn E på vitnemålet.

Fabian Stang gikk gjennom jussen med omtrent E i snitt om ryktene stemmer, men han har jo klart seg fint likevel. ;)

Endret av Pene sko...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste noe og var på de fleste forelesningene i 1.avdeling juss. Jeg strøk med glans. :D (Dette er heldigvis noen år siden, og jeg fant et studium som passet meg bedre) MEN, jeg skal love deg at du ikke får kul jobb med E eller D i snitt på juss. :P Eller C forsåvidt...

AnonymBruker
Skrevet

Man vil jo aller helst ha noe bedre enn E på vitnemålet.

Fabian Stang gikk gjennom jussen med omtrent E i snitt om ryktene stemmer, men han har jo klart seg fint. ;)

Kanskje en grunn til at Fabian Stang jobber som gallionsfigur og ikke jurist. :P

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I og med at det er snakk om 2. avd, så har du nok metoden inne, slik at at hvis du er flink i så henseende, så vil man greie å få en ståkarakter, selv om det er ukjent stoff. Hvilket fag er det snakk om?

Når det er sagt, så opplever de aller fleste at det er et ganske stort hopp fra 2. avd til 3.avd. Når du begynner med tredjemannsvern, så kan jeg garantere at det ikke holder med en god juridisk metode.

På 4. avdeling kommer du heller ikke langt, strafferetten og prosessfagene er komplisert og det skal litt til å ha oversikt, noe som er helt nødvendig for å stå på eksamen.

Det er mulig å få jobb med dårlige karakterer, men hva er egentlig poenget med det? Samfunnet har ikke bruk for dårlige jurister...

• Liker 1
Skrevet

Når det er sagt, så opplever de aller fleste at det er et ganske stort hopp fra 2. avd til 3.avd.

Det er ikke tull. Jeg er nervøs for min eksamen i mai. Så langt har det gått greit med oppgaver, men hører at ganske mange går på en smell når de kommer på 3. avd.

AnonymBruker
Skrevet

Norske universiteter vil at alle skal stå, fordi det er slik de får penger.

Uansett, jeg har et inntrykk av at hoppet fra E til D er ekstremt stort. Jeg har sett folk som såvidt har skrevet navnet sitt få ståkarakter, men folk som har mye grunnleggende begreper og empiri på plass og viser at de har lest, men som har bommet delvis grovt på enkeltdeler, har fått D.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke jusstudent, men kan en del om lover og slikt av interesse. Kunne sikkert dukket opp på en enkel eksamen og fått bestått.

Som det blir sagt lengre oppe i tråden så har du nok såpass innsikt i jussens verden at du greier å bestå på enkle eksamener.

Selv studerer jeg til ingeniør, og har bestått eksamener i regnefag uten å ha lest noe særlig, eller jobbet noe særlig med det. Når man kan det grunnleggende fra fagene på lavere nivå så er det ikke vanskelig med litt vett i skolten å resonnere seg fram til noe fornuftig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste noe og var på de fleste forelesningene i 1.avdeling juss. Jeg strøk med glans. :D (Dette er heldigvis noen år siden, og jeg fant et studium som passet meg bedre) MEN, jeg skal love deg at du ikke får kul jobb med E eller D i snitt på juss. :P Eller C forsåvidt...

Det er sant. Dessuten er fokuset på karakterer gjennom absolutt hele yrkeskarrieren er trolig temmelig unikt for juristene. Jeg kjenner eksempler på at man har silt ut jobbkandidater på grunnlag av karakterer omtrent 25 år etter at søkerne hadde avlagt eksamen. I den saken jeg kjenner til var forskjellen mellom søkernes karaktersnitt liten, og søkeren som ble foretrukket hadde til og med mindre relevant erfaring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norske universiteter vil at alle skal stå, fordi det er slik de får penger.

Uansett, jeg har et inntrykk av at hoppet fra E til D er ekstremt stort. Jeg har sett folk som såvidt har skrevet navnet sitt få ståkarakter, men folk som har mye grunnleggende begreper og empiri på plass og viser at de har lest, men som har bommet delvis grovt på enkeltdeler, har fått D.

Og det værste er at dette ikke er tull engang. Jeg har mistet mye av det lille jeg hadde av "respekt" for det norske utdanningssystemet av denne grunnen. Jeg har tatt min utdannelse i andre europeiske land og alltid fått hørt at Norge har verdens beste utdanning... Men etter å selv ha jobbet med det så ser jeg jo at de ikke liker å stryke folk; nr 1 fordi de da må ta jobben med evt klager og lese oppgaven på nytt, nr 2 så får ikke universitetet/høgskolen penger for de som stryker. Helt utrolig dårlig!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å få bestått på juseksamen, men det er jævlig vanskelig å få en god karakter (bedre enn C).

Skrevet (endret)

Nja, det finnes også dem som leser seg grønne på juss og likevel ikke klarer særlig bedre enn ståkarakter. Trist, men sant. At de kanskje burde velge en annen studieretning er utvilsomt. Dog er det vanskelig å bare vende helt om når du plutselig befinner deg på det nestsiste året av studiet. Da må man bare fullføre. Det blir for dumt å bare hoppe av når man mangler ett å for å få en verdifull grad.

Endret av Pene sko...
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg tok et fag nå til jul kun for å se om jeg kunne bestå uten å lese. Jeg har ikke vært i en forelesning, ikke har jeg lest heller. Dette var et jusfag, eneste jeg gjorde var å ta med norges lover, og fikk ståkarakter.. Dette får meg til å lure på om det egentlig ikke skal så mye til for å kunne stå? Trodde det skulle være veldig vanskelig å få ståkarakter uten å lese spesielt på jussen. Dette er 2. avdeling.

Noen som har opplevd det samme?

Verden er urettferdig. Noen leser, og leser, og leser, og får kanskje såvidt bestått på eksamener ved høyere utdannelser. Andre sklir rett gjennom. Blodig urettferdig. Hvorfor i all verden har man ikke egne fag på barneskolen der man lærer om ulike metoder for å huske bedre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...