Gå til innhold

Gnager på hybel hvor jeg reiser hjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på å skaffe meg hamster/gnagedyr, men problemet er når jeg skal bort. Vil IKKE støtte meg på noen som kan passe dyret, da det gir falsk trygghet. Men selvfølgelig, få noen til å passe om muligheten opptrår. Jeg bor på en hybel, og her er det stille og rolig for en hamster/andre gnagere. Sover godt om natten, slik at lyder ikke vil bli plagsomt. Skjermet for sol, lunt og godt.

Problemet er; når jeg først er ute å reiser, går det gjerne noen dager, langhelger etc. Hvis jeg skal ta med dyret blir det over lange båtreiser på nesten et døgn, og det er vell ikke så heldig.

Har hatt kanin tideligere, og vet iallefall hva stellet går ut på der.

Vil ha en gnager som er lite krevende mtp dagstilsyn/dagsstell. Lukter lite, roter lite, og er enkel å ha med å gjøre. Helst ikke lengre levetid enn 2-3 år.

Må en hamster ha tilsyn hver dag forutenom å sjekke at vannflaska ikke har hengt seg opp? Hva med overvåkingskamera?

Og bare så det er sagt; jeg er hverken uforsvarlig eller en dyreplager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du fint kan reise fra et hamster i noen dager uten at det skal være noe problem. Det du må passe på er så klart å gi det ekstra mat og vann før du drar. Overvåkningskamera er ikke nødvendig.

Skrevet

Jeg mener at man ikke skal forlate noe dyr alene uten tilsyn, men det er nå meg. Jeg hadde ikke reist fra et dyr og latt det være igjen alene.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tror du fint kan reise fra et hamster i noen dager uten at det skal være noe problem. Det du må passe på er så klart å gi det ekstra mat og vann før du drar. Overvåkningskamera er ikke nødvendig.

Vil skaffe kamera likevel, siden det er så billig. Jeg vil slappe litt av når jeg er borte også :)

Kan hamsteren kaste ut maten, gjøre noe annet "dumt"? Har mange ledninger på rommet.. Redd for at den _kan_ komme til å krype ut ved desperasjon eller noe.. Den kommer til å bli kjælt med mye hver dag, og når jeg da blir borte kan den kanskje reagere?

Skrevet

Jeg mener at man ikke skal forlate noe dyr alene uten tilsyn, men det er nå meg. Jeg hadde ikke reist fra et dyr og latt det være igjen alene.

Selvfølgelig er det ikke ideelt at dyret blir etterlatt mye til seg selv, men om behovet for det skulle oppstå er ikke dette noe problem en gang i blant.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke ideelt at dyret blir etterlatt mye til seg selv, men om behovet for det skulle oppstå er ikke dette noe problem en gang i blant.

Nei, ikke praktisk sett hvis dyret har mat og vann, og alt det trenger. Men du tror ikke det sitter og savner eieren sin, da?

Jeg synes fortsatt ikke det er greit.

• Liker 2
Gjest Leopard
Skrevet (endret)

Jeg mener at det er uforsvarlig å anskaffe seg et kjæledyr med visshet om at man kommer til å reise mye i fremtiden.

At det går greit gjør det nok helt sikkert, men jeg synes fortsatt ikke at det er forsvarlig. Har man påtatt seg et ansvar for et kjæledyr, så synes jeg at man skal være inneforstått med det og 100% klar for det.

Hvorfor er det så ille at du får noen til å passe på dyret? Falsk trygghet er ikke å la noen andre passe på den, men at du derimot har tanker om overvåkningskamera, og om du ikke lar det bli med tanken, er det det som er falsk trygghet.

Endret av Leopard
  • Liker 5
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Heisann.

Dette har jeg forsøkt selv da jeg var student i kollektiv.

Jeg hadde en lille hamster.

Det som skjedde var at jeg oppdaget at et hamster kan gjøre ting som å sette fast foten sin i mellom sprinkler i buret, og har du reist vekk da, så er du ikke der før om noen dager for å hjelpe den løs! :haar:

De kan også komme til å tråkke feil når de springer i løperhjulet sitt, og hvis du har reist vekk da,så er ikke du der til å hjelpe det til vetrinæren med en brukket fot.

Derfor er det risky å gå fra hamster over fler dager.

Vannet til et så lite dyr må man bytte hver kveld, eller kan dyret få magesmerter uten at du vet om det, siden sånne småttinger skjuler svakhetstegn.Det er instingt at de skjuler smerte og sykdom, så de ikke skal bli spist i naturen. Så når du først ser at de er syk,så er de skikkelig kritisk syk.

Det danner seg nemmelig bakterier i vann som står stille, og i en liten flaske som det et hamster har, blir det fort mye bakterier på liten plass..

Derfor må de ha friskt vann hver kveld, uansett om de hamstrer maten sin.

En annen ting er at noen hamster lagrer maten i huset sitt, og tisser på det. Så spiser det det ikke, selv om det er lagret. De kan også lagre mat det det ligger små hamsterlort. Da spiser de ikke det heller.Hvis de spiser det er det jo ikke bra heller.

Mange skjønner ikke at hamster krever daglige tilsyn selv om de "lagrer" mat. Men det trenger de, for de er små knøtt som er prisgitt den som steller dem.

Det er sånn at hamster er veldig bundet til stedet der de bor, så de trives veldig dårlig med å reise. Spesielt om det skjer ofte, og om de må reise langt med fly og båt. Det bør sånne smådyr slippe. Stresset forkorter livslengden deres.

De kan reise på sommerferie, juleferie og påskeferie, men ikke hver helg.

Hos meg i kollektiv var det alltid noen som kunne passe hamster når jeg var vekke, men som sagt skjedde småting som gjorde at de ringte til meg. Feks: "Hamsteret ditt er rømt! Vi kan ikke se det noen steder!!Hva gjør vi?"

De kjeder seg nemlig inne i buret og vil ut...

Dessuten vil de gjerne ut å gå hver kveld/ettermiddag.

(Noen ganger prøver de kanskje å presse hodet sitt ut mellom sprinklene ved døra til buret, og blir de sittende fast der da, er det ikke bra at du er vekk til over helgen! Da må du jo være der til å ta hodet dens løs med det samme.)

Så jeg syns, du må ha noen til å være hamstervakt når du reiser bort, hvis du vil ha et. Men de er veldig ok kamerater, hvis man orker å sove i samme rom som noen som springer i et hjul.

(Tro meg, de hjulene bråker.)

:)

Edit: Glemte en opplysning.

Endret av notetur nomen
  • Liker 7
Gjest notetur nomen
Skrevet

Nei, ikke praktisk sett hvis dyret har mat og vann, og alt det trenger. Men du tror ikke det sitter og savner eieren sin, da?

Jeg synes fortsatt ikke det er greit.

Hamster sitter nok ikke å savner.

Derimot klatrer de på gitteret i buret og kan falle ned mellom hjulet og burveggen. Da trenger de hjelp. Etter de kan falle og henge fast et bein.Da hjelper ikke overvåkningskamera.

Eller at den kjeder seg og vil rømme, og setter fast hodet. Ikke bra.

Så jeg tror man må ha noen til å passe hamsteret og gi det friskt vann pluss sjekke at det spiser og er aktiv og frisk.

Ellers går det ikke.

Helt alvorlig.

Dessuten kan jeg fortelle at mitt hamster likte dårlig å dra på ferie igjen til påske når det alt hadde vært på ferie til jul. En gang i halvåret var max, og da måtte buret hans komme på plass på feriestedet der det hadde stått sist vi var der på ferie. Ellers likte han seg absolutt ikke.

Å reise ofte, og dra til flere ulike steder, og samtifdig ha med seg et hamster er ikke noe jeg vil anbefale.

Når hamster kommer fram til feriestedet vil det nemlig få lov å orientere seg så det vet hvor det er.

Da må du ha såpass oversikt og ordnede omgivelser at det kan få gå litt på gulvet, uten at det stikker av fra rommet det er i, eller roter seg opp i noe.

Dessuten vil det ha ro og fred og sine vante rutiner for stell.

Da kan det kjenne seg igjen på neste ferie, og være fornøyd.

Men de savner ikke mennesker. Det de savner er godbiter og vante rutiner.Ellers klarer de seg greit så lenge de får rent vann, mat, strø og seng, og plass til å bevege seg på.

• Liker 3
Gjest notetur nomen
Skrevet

(Du vil ikke heller ha hetterotte eller sånn,da? Jeg inbiller meg de er lettere å ta med seg på tur. )

• Liker 1
Skrevet

Alle dyrene jeg har hatt har vist et sterkt savn etter meg hvis jeg måtte reise bort noen dager, da hadde de selvsagt tilsyn, derfor blander jeg savn inn i dette i tillegg til den selvfølgen at noen ser innom dyret hver dag :)

Hør på notetur nomen, ts, vedkommende har tydeligvis god peiling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man skal aldri la et dyr være alene i over ett dågn. Så enten får du finne en gnagertype det er enkelt å ta med ellers så får du vente med å skaffe deg dyr til du er ferdig med all helgefartinga.

• Liker 3
Skrevet

Hvor vannskelig er det egentlig å få noen til å passe på et hamster? Det krever jo svært lite? Jeg har en hund og to katter, synes ofte det er stress med hunden da jeg kun har et par stk jeg stoler nok på til å passe på hunden. Dersom det kun er snakk om en helg lar jeg kattene være hjemme og får noen til å komme å kose, klappe å mate dem litt. Men jeg ville aldri gjort det lengre enn en helg. Men et hamster er vel kun i bur? (synes ikke det er ok, men det er en annen diskusjon) Det er vel endel som lett ville hjulpet deg med det en gang eller to?

Gjest notetur nomen
Skrevet

Hvor vannskelig er det egentlig å få noen til å passe på et hamster? Det krever jo svært lite? Jeg har en hund og to katter, synes ofte det er stress med hunden da jeg kun har et par stk jeg stoler nok på til å passe på hunden. Dersom det kun er snakk om en helg lar jeg kattene være hjemme og får noen til å komme å kose, klappe å mate dem litt. Men jeg ville aldri gjort det lengre enn en helg. Men et hamster er vel kun i bur? (synes ikke det er ok, men det er en annen diskusjon) Det er vel endel som lett ville hjulpet deg med det en gang eller to?

Ofte er problemet når man er student, at de man kjenner også er studenter så når det er ferie/fri, så reiser også alle de som kunne vært hamstervakt vekk...

Men nei, det kreves ikke mye å være hamstervakt.Gå innom, bytt vann, se at hamsteret beveger seg og har vært aktiv, sjekk at det har nok mat i skålen sin og at buret er forsvarlig lukket.

Noen ganger kan man avtale med dyrebutikker at de har hamsteret i pensjon. Men da må man kansje betale for døgnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Du vil ikke heller ha hetterotte eller sånn,da? Jeg inbiller meg de er lettere å ta med seg på tur. )

TS vil ha et dyr som ikke lukter.

Rotter stinker noe helt forferdelig, uansett hvor mye man rengjør og vasker i buret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man skal aldri la et dyr være alene i over ett dågn. Så enten får du finne en gnagertype det er enkelt å ta med ellers så får du vente med å skaffe deg dyr til du er ferdig med all helgefartinga.

Helgefarting, hallo? At jeg drar hjem til mor og far to ganger i halvåret ser jeg ikke på som helgefarting. Det er vell ganske normalt vil jeg tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS vil ha et dyr som ikke lukter.

Rotter stinker noe helt forferdelig, uansett hvor mye man rengjør og vasker i buret.

Fint å vite! Bor på et litt lite rom, og vi har ikke stue. Derfor er det viktig. Litt lukt må man regne med.

Hva med mus?

AnonymBruker
Skrevet

Helgefarting, hallo? At jeg drar hjem til mor og far to ganger i halvåret ser jeg ikke på som helgefarting. Det er vell ganske normalt vil jeg tro.

Så lenge du skal farte i helgene (= helgefarting uansett hvor ofte det er eller ei), så bør du ikke skaffe deg dyr som du ikke kan ta med deg. Ergo bør du ikke skaffe deg hamster før foreldrene dine har daua og du ikke trenger å reise dit igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hamster sitter nok ikke å savner.

Derimot klatrer de på gitteret i buret og kan falle ned mellom hjulet og burveggen. Da trenger de hjelp. Etter de kan falle og henge fast et bein.Da hjelper ikke overvåkningskamera.

Eller at den kjeder seg og vil rømme, og setter fast hodet. Ikke bra.

Så jeg tror man må ha noen til å passe hamsteret og gi det friskt vann pluss sjekke at det spiser og er aktiv og frisk.

Ellers går det ikke.

Helt alvorlig.

Dessuten kan jeg fortelle at mitt hamster likte dårlig å dra på ferie igjen til påske når det alt hadde vært på ferie til jul. En gang i halvåret var max, og da måtte buret hans komme på plass på feriestedet der det hadde stått sist vi var der på ferie. Ellers likte han seg absolutt ikke.

Å reise ofte, og dra til flere ulike steder, og samtifdig ha med seg et hamster er ikke noe jeg vil anbefale.

Når hamster kommer fram til feriestedet vil det nemlig få lov å orientere seg så det vet hvor det er. Da må du ha såpass oversikt o

g ordnede omgivelser at det kan få gå litt på gulvet, uten at det stikker av fra rommet det er i, eller roter seg opp i noe.

Dessuten vil det ha ro og fred og sine vante rutiner for stell.

Da kan det kjenne seg igjen på neste ferie, og være fornøyd.

Men de savner ikke mennesker. Det de savner er godbiter og vante rutiner.Ellers klarer de seg greit så lenge de får rent vann, mat, strø og seng, og plass til å bevege seg på.

Takk for skikkelig svar! Det er det med juleferien som er mest problematisk da den er lengst(3-4 uker). Jeg må også dra hjem 3 uker om sommerene ofte for å passe dyrene til foreldrene, men da er det letter for at noen kan passe. Men forholdene hjemme er gode for at hamsteren kan få ordentlig fred uten sulten katt tilstede. Reiser svæært sjelden ellers. Det er bare jul og sommer det er "nød" for at jeg må dra fra hamsteren. Hvordan vil hamsteren takle 8 timer buss f.eks kontra båt?

Jo, men hvis jeg har overvåkningskamera kan jeg ved krise få noen til å hjelpe. Dette kan jo også skje mens jeg er på skolen hele dagen..Men jeg ser poenget ditt.

Den vil antagelig få vante rutiner hos meg ang. rengjøring, kos osv.

Grunnen til levetiden er at jeg ikke vet hvordan jeg takler det i lengden, og fremtidsutsiktene mine. Jeg har da ene og alene ansvar. Vanskelig å gi bort fordi jeg veldig fort blir knyttet.

Vet du om dyrebutikkene tar mye for å passe?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du skal farte i helgene (= helgefarting uansett hvor ofte det er eller ei), så bør du ikke skaffe deg dyr som du ikke kan ta med deg. Ergo bør du ikke skaffe deg hamster før foreldrene dine har daua og du ikke trenger å reise dit igjen.

Tror neppe de som har dyr aldri drar bort en helg eller to. Dyrepass er en fin ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...