AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 hei, må bare blåse ut tankene mine her. Det eneste jeg ikke liker ved kjæresten min er familien hans. Hver gang han snakker med mammaen sin og hun ber om å hjelpe til med noe, blir jeg sint. Hele familien hans får trygdepenger. Han sier jeg ikke har nok kompetanse til å avgjøre noe slikt. Vanligvis trenger man ikke å være utdannet for å se. Har lest en artikkel om en gutt som sitter i rullestolen her om dagen på vg og sier at han blir forbannet på ungdom som får penger fordi at de ikke gidder å jobbe. Det sies at broren hans har ryggplager, men hvordan klarte han da å flytte til et nytt hus, bære alt, legge nytt gulv og male over hele huset? Det er totalt uforståelig for meg. Moren hans ble operert så skjønner at hun fortjener disse pengene etter å ha hatt ei arbeidsulykke. For 30 år siden da.. Faren er derimot lat som bare det, hadde utmattelses syndrom for 10 år siden og nå sier han at han ikke kan gjøre noe som helst, men fakta er at han går lange turer, lager 4 retters middag, kjører bil, passer på kjæledyrene sine osv.. Jeg er klar over at det ikke er mine penger jeg skal rutte med, men allikevel så synes jeg ikke at dette er rettferdig. Jeg mener at de i det minste kan og må jobbe litt.. Jeg sårer kjæresten min med slike uttalelser, men jeg klarer ikke å unngå å si dette. Jeg vet at dette ikke er min familie heller og er ikke i stand til å endre noen. Men jeg blir bare sint, for jeg må jobbe hver dag for å få det samme som de har FÅTT. De som sitter hjemme, sover, soler seg og nyter livet. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Kronisk utmattelsessyndrom heter det fordi det er nettopp det - kronisk! Det kan vare i langt over 10 år. Mener du virkelig at det kun er mennesker som er sengeliggende 24 timer i døgnet, 7 dager i uka som kan kalles syke? Lange turer er nettopp den type trening som anbefales de med kronisk utmattelsessyndrom for å bli bedre. Det å ta seg av kjæledyr anbefales også. Jeg har en søster med ME, hun har hatt det i mange år. Utenifra kan det sikkert se ut som om hun er 'lat', men jeg som kjenner henne ser hvor utslitt hun er etter å bare ha gått en tur eller vært på butikken for å handle. Du klarer ikke å unngå å si noe, selv om du vet at det sårer kjæresten din? Du høres ut som ei ufølsom drittkjerring. Jeg håper virkelig at du havner på trygd selv siden det er det du ønsker. Og at alle ser på deg som lat. Sånn. Da har vi fått blåst ut tankene våre begge to. 10
Gjest Survival Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Ligg unna. Du vet ikke hele historien. 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor må du fortelle dette til kjæresten din? Er du missunnelig på de? Er det hans ansvar å sørge for å fortelle de det du sier til han, eller hva ønsker du egentlig å få ut av det å kritisere familien hans på den måten du gjør? Du kan gjøre noe med hva du sier til han, for det er ditt valg å si de tingene som du gjør. Kanskje på tide å tenke på ditt eget liv, i stedet for å blande deg bort i ting du ikke har noe med å gjøre. For det er ikke din sak hva de gjør og ikke gjør.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES PÅ UTSIDEN. 1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren - "jasså, du greier det, du som er syk.." sagt i en mistenksom tone. 2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren - " du må da orke litt, selv om du er syk.." sagt i en bebreidende tone. 3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren - "jeg trodde du var syk". 4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren - "opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!" 5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de "ikke skjønner at du orker, du er jo syk!" 6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: - "jamen tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?" 7. Ethvert svar på spørsmålet -"hvordan har du det?" - vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ. 8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon. 9. "Friske" vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer - det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske... 21
Gjest Gagaen Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Latskap er det neppe . Det er forsjell på og gjøre ting i sitt eget hjem og å gjøre ting på jobben . På en arbeidsplass må man i de fleste tilfeller yte i en viss fart og ha resultater innen arbeidstiden , det man gjør hjemme gjør man i eget tempo og når man har energien og helsen til å gjøre det .
rosenkål Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Alt kan ikke sees fra utsiden. Det finnes sykdommer som ikke kan sees fysisk også. Vær heller glad for at du er frisk og kan jobbe, bidra i samfunnet og være selvstendig. Holdninger til folk som dømmer "late folk på trygd" gjør ikke ting bedre for de. Jeg vil tro at de aller fleste som går på trygd mye heller kunne tenkt seg å være frisk og i stand til å jobbe. Ingen har krav på å vite hvorfor andre får trygd. Det er privat. 3
Gjest Marmot Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Det som er det fine med Norge er at alle har rett på livskavlitet. Kanskje er lange turer, middag og bilkjøring maks av hva han klarer. Kanskje hadde han vært sengeliggende de resterende 16 timene i døgnet om han jobbet 8. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 hei, må bare blåse ut tankene mine her. Det eneste jeg ikke liker ved kjæresten min er familien hans. Hver gang han snakker med mammaen sin og hun ber om å hjelpe til med noe, blir jeg sint. Hele familien hans får trygdepenger. Han sier jeg ikke har nok kompetanse til å avgjøre noe slikt. Vanligvis trenger man ikke å være utdannet for å se. Har lest en artikkel om en gutt som sitter i rullestolen her om dagen på vg og sier at han blir forbannet på ungdom som får penger fordi at de ikke gidder å jobbe. Det sies at broren hans har ryggplager, men hvordan klarte han da å flytte til et nytt hus, bære alt, legge nytt gulv og male over hele huset? Det er totalt uforståelig for meg. Moren hans ble operert så skjønner at hun fortjener disse pengene etter å ha hatt ei arbeidsulykke. For 30 år siden da.. Faren er derimot lat som bare det, hadde utmattelses syndrom for 10 år siden og nå sier han at han ikke kan gjøre noe som helst, men fakta er at han går lange turer, lager 4 retters middag, kjører bil, passer på kjæledyrene sine osv.. Jeg er klar over at det ikke er mine penger jeg skal rutte med, men allikevel så synes jeg ikke at dette er rettferdig. Jeg mener at de i det minste kan og må jobbe litt.. Jeg sårer kjæresten min med slike uttalelser, men jeg klarer ikke å unngå å si dette. Jeg vet at dette ikke er min familie heller og er ikke i stand til å endre noen. Men jeg blir bare sint, for jeg må jobbe hver dag for å få det samme som de har FÅTT. De som sitter hjemme, sover, soler seg og nyter livet. du får kontakte nav eller legen deres og si ifra at de ikke er syke,men late.............. Syns du er vågal som benekter at folk er syke. Har du sett legepapirer? Å gå tur er flott,det kan holde sykdom i sjakk. Dine holdninger overfor din kjæreste familie er skremmende. Du viser 0 respekt, det sier mye mere om deg. Mange er trygdet,og mange vil ikke utbrodere alt til alle. Bor en fam. her hvor hele familien er trygdet. Fra ung til de eldste. Mange har snakket om de. Trygdebil osv. Du kan ikke se noe spes på de,utenom at de er vel tynne,men det er jo mange som er. Vi som kjenner historien, vet at de er syke. Ja, de har hytte de jobber på,går tur med hundene osv. Syns det er fantastisk at de klarer det. Mye dømmende folk
Crazyparrotwoman Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES PÅ UTSIDEN. 1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren - "jasså, du greier det, du som er syk.." sagt i en mistenksom tone. 2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren - " du må da orke litt, selv om du er syk.." sagt i en bebreidende tone. 3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren - "jeg trodde du var syk". 4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren - "opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!" 5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de "ikke skjønner at du orker, du er jo syk!" 6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: - "jamen tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?" 7. Ethvert svar på spørsmålet -"hvordan har du det?" - vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ. 8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon. 9. "Friske" vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer - det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske... shit eg kjente meg igjen på prikken der! du er genial AB!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 I min familie er det desverre slik at man er "for syk" av ymse grunner. De syter og klager over vondter som gjør at de ikke kan jobbe. De er de som syter mest og skriker høyest til lege og nav for å få penger. Om de blir satt i abeidspraksis så finner de på nye ting å være dårlige for. Jeg VET at de ikke er for syke til å være i jobb. De trenger rett og slett å få et spark bak. I Norge er det alt for mange som lever på trygd, og det er viktig at man setter spørsmålstegn ved det. Det er ikke reelt at så mange er arbeidsudyktige. Skal alle gå rundt å være så jævla naive og stryke alle med hårene så kommer man jo ingen vei. 4
Eriks Skrevet 27. mars 2012 #13 Skrevet 27. mars 2012 På dette forumet er det haugevis av sykemeldte og uføre, så du kan ikke regne med at mange er enige med deg, TS. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 Kanskje de klarer å leve tilnærma normale liv nettopp fordi de ikke jobber? Det står ingen steder at hvis man er ufør så skal man sitte hjemme å glo i veggen. Og det kan jo også hende at de merker dine holdninger og ikke har fortalt deg absolutt alt heller.. og det har vel du strengt talt ikke noe med heller.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 På dette forumet er det haugevis av sykemeldte og uføre, så du kan ikke regne med at mange er enige med deg, TS. Her er flere i fast jobb ifl tidligere avstemninger på forumet. Akkurat som i den virkelige verden. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Her er flere i fast jobb ifl tidligere avstemninger på forumet. Akkurat som i den virkelige verden. Her er også flere i fast jobb som må bite tenna sammen og sparke seg opp hver dag, og ikke har energi til lange turer og 4-retters middager etter jobben. Ikke nubbsjans. Cafe, kos og sosialt liv? Glem det. Det er mange av oss som sliter oss gjennom hver bidige dag, og det er fanken meg såvidt det bærer. Og ja, da er det provoserende at andre forteller at turer og sosial omgang er "godt for dem". Men det er jo fint at de kan ta bedre vare på helsa si, da (og den vanlige disclaimeren: det finnes mange som har all mulig rett på støtte fra det offentlige og alt sammen. Men jeg skjønner TS godt. Jeg har selv en grandonkel som var sykmeldt i ett år mens han bygde om på hele det forbanna huset sitt. Dakal sjuklingen.) 2
Gjest Huskatta Skrevet 27. mars 2012 #17 Skrevet 27. mars 2012 Jeg sårer kjæresten min med slike uttalelser, men jeg klarer ikke å unngå å si dette. Jeg vet at dette ikke er min familie heller og er ikke i stand til å endre noen. Men jeg blir bare sint, for jeg må jobbe hver dag for å få det samme som de har FÅTT. De som sitter hjemme, sover, soler seg og nyter livet. Jeg tror du må komme deg langt vekk fra kjæresten din og familien hans. Dette tærer såpass mye på deg, stakkar, at jeg nesten får tårer i øynene mine. Synd at du ikke kan endre dem, tenk at de går turer, sover, soler seg og enda verre: NYTER LIVET! En skam!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #18 Skrevet 27. mars 2012 Jeg tror du må komme deg langt vekk fra kjæresten din og familien hans. Dette tærer såpass mye på deg, stakkar, at jeg nesten får tårer i øynene mine. Synd at du ikke kan endre dem, tenk at de går turer, sover, soler seg og enda verre: NYTER LIVET! En skam! AB 12:39 her. Jeg skal være enig i at TS kunne ordlagt seg litt mer forsiktig og tatt noen forbehold. Kanskje det er derfor såpass mange flyr rett i strupen på henne? Men et lite tankespinn til de som fyrer løs mot TS: Hva hvis vi legger til grunn at hun faktisk har rett? Kanskje ikke angående hele familien, men en eller to av dem? Hva hvis de faktisk hadde vært i stand til å jobbe hvis de sluttet å innbille seg at de ikke klarte? Fremdeles like streit og greit og rettferdig? Merker dette engasjerer meg fordi jeg når som helst kunne gått til legen og grint meg til en lengre sykmelding- med helt objektive kriterier på plass. Og som sagt, det er ikke plass i mitt liv til de luksustingene som ramses opp her. Sist gang jeg orket å være sosial utenom jobben var i oktober, og ting som hobbyer og trening er det bare å glemme. I følge mange av dere her har jeg da soleklar rett til å la det offentlige betale regninga mens jeg konsentrerer meg om å komme til hektene igjen. Og det er der jeg synes dere tar fullstendig feil. Nå handlet ikke dette om meg, men jeg vet at jeg ikke er alene. Det er mange som virkelig sliter med å holde hodet over vannet og jobber så det går på helsa løs. Og jeg finner det ikke det minste rart at man blir provosert når en hel familie er trygdet på temmelig ullent grunnlag. Ikke at det er noen opplysningsplikt, men det finnes svært mye forskning som viser at trygd er smittsomt- både i familier og i miljøer. Da er det ikke rart TS lurer, synes jeg. Men mulig noen føler seg litt truffet, så høy temperatur som slike tråder alltid får frem... 4
Gjest Huskatta Skrevet 27. mars 2012 #19 Skrevet 27. mars 2012 Hva hvis vi legger til grunn at hun faktisk har rett? Kanskje ikke angående hele familien, men en eller to av dem? Hva hvis de faktisk hadde vært i stand til å jobbe hvis de sluttet å innbille seg at de ikke klarte? Hva hvis vi legger til grunn at hun faktisk tar feil? Hun VET ikke annet enn det hun ser, og de fleste vet at sykdommer og plager ikke nødvendigvis sees på utsiden slik som på "gutt som sitter i rullestolen" som hun refererer til. Jeg lurer også på hvorfor hun absolutt må såre kjæresten sin på den måten, det er neppe hans feil at familien ikke jobber, uansett grunn. Hun blir sint hver gang moren hans ber om hjelp. Pga at de er trygdet? Hvis dette plager henne så vanvittig mye kan hun tipse Nav om dem. Har de rent mel i posen går de klar og har de det ikke så blir de tatt. Hele innlegget til TS oser av misunnelse. Slik som 9-åringen min kan finne på å bryte ut av seg: "Det er urettfeeeeerdig" 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #20 Skrevet 27. mars 2012 Det jeg reagerer litt på er at det her i tråden sier at det er lett å "grine seg til sykemelding eller uføretrygd".. da lurer jeg på hva slags leger har dere? Jeg har sitti hos legen min og bokstavlig talt grini for å få meg ei sykemeldig (klarte nesten ikke å gå pga smerter i kneet), men legen så på meg og lissom "er du nå helt sikker på at du faktisk har vondt??" Kunne til nød få 3 dager, men ikke noe mer, det var bare å dra seg på jobb takk. Så min oppfatning er at det ikke er spesielt lett å få sykemelding, og da er det sikkert ikke spes lettere å få trygd uten at det er gode medisinske ting som sier at man skal ha det. Tror ikke det holder med noen tårer hos legen altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå