Gå til innhold

Hvem kan utføre vielse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kun presten som kan utføre vielsen eller kan det også hende at en av de andre ansatte ved menigheten kommer til å gjenomføre den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo hende,,Men man må jo ha utdannelse som prest da..

Skrevet

Ja, men vet at min kusine ble viet av en som ikke hadde prestetittel, husker bare ikke hva han "het". Jeg lurer bare på hva slags tittel de som kan utføre en vielse kan ha - ved siden av prestetittelen som er en selvfølge.

Skrevet

Fra ekteskapsloven:

§ 12. Vigslere.

Vigslere er:

a. prest i Den norske kirke, og prest eller forstander i et registrert trossamfunn når Kongen har godkjent formen for inngåelse av ekteskap

b. notarius publicus - også utenfor det vanlige embetsdistriktet

c. norsk utenrikstjenestemann, jf lov om utenrikstjenesten § 17.

d. særskilt vigsler oppnevnt av departementet i tilfeller der det er behov for det på grunn av lange avstander eller av andre grunner. Oppnevningen gjelder for fire år av gangen.

Skrevet
Er det kun presten som kan utføre vielsen eller kan det også hende at en av de andre ansatte ved menigheten kommer til å gjenomføre den?

Poirot svarte egentlig på spørsmålet ditt, men jeg kan jo presisere litt ettersom du spør om andre ansatte ved menigheten kan utføre vielse.

For å utføre vielse må man være ordinert prest. Det holder ikke å være utdannet prest. De som innehar andre stillinger i menigheten f.eks diakon, kateket, sekretærer, organister, konsulenter osv. er normalt ikke ordinerte prester.

I noen tilfeller kan en ordinert prest inneha en kateket eller diakonstilling, men det er heller sjeldent.

I kirken følger altså vigselsretten presteordinasjon.

I andre trossamfunn er det annerledes.

Lampeskjerm

Skrevet

Takk Lampeskjerm og Poirot :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...