Gå til innhold

Tett nese når man er gravid?

Tordensky

Anbefalte innlegg

Syns å ha lest noe om at hormonell påvirkning kan gjøre at mange gravide sliter mer med tett nese under svangerskapet enn til vanlig. Jeg har vært en del tett, som når man begynner å brygge på en forkjølelse, men blir ikke syk. Bare den tette nesen. Er ikke kjempeplagsomt enda, bare føler meg litt "sløv" når jeg må gå rundt med åpen munn :P (Jeg er et utpreget puste-med-nesen-menneske)

Er det slik at man er mer utsatt for tett nese ved graviditet? Flere som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Det kan jeg skrive under på! Når man er gravid hovner slimhinnene, og da skal det gjerne svært lite til før det blir tett! Skikkelig plagsomt. Jeg må rett og slett ha Zymelin og Miwana hyperton saltvannsoppløsning tilgjengelig til enhver tid!

Når man i tillegg har et barn fra før, som drar med seg alle luftveisinfeksjoner det er mulig å oppdrive i barnehagen, så er man jevnlig forkjølet i tillegg. Så da har man generelt tett nese som kan avhjelpes med litt saltvann og nesepray for natt, til potte tett.

Gleder meg virkelig til pollensesongen setter i gang i tillegg! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har vært tett i nesa hele svangerskapet. Det kommer av akkurat det samme som at de fleste har økt utflod, nemlig mer aktive slimhinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss!! Men få reseptbelagt medisin fra legen, som ikke er skadelig. Jeg fikk flutide nasal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pga økt blodvolum så blir slimhinnene mer hovne fordi det hele tiden kommer mere blod til slimhinnene, spesielt i nese og underliv merkes dette godt.

Tett nese og tyngdefølelse i underlivet er veldig vanlig. Prøv å unngå bruk av vanlig nesespray for det kan trekke sammen blodårer i morkaken. Saltvann og ligge med hodet høyt er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jøss!! Men få reseptbelagt medisin fra legen, som ikke er skadelig. Jeg fikk flutide nasal.

Ikke skadelig og ikke skadelig...

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Kortikosteroider er teratogene i dyreforsøk. Relevansen av dette for mennesker er usikker, da det hittil ikke er påvist økt forekomst av misdannelser etter bruk av kortikosteroider i graviditeten. Etter systemisk langtidsbehandling av gravide med kortikosteroider er det blitt påvist redusert fødsels- og placentavekt. Det foreligger også en risiko for binyrebarksuppresjon hos det nyfødte barnet. Preparatet skal ikke brukes ved graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Opplysninger foreligger ikke og preparatet bør derfor ikke brukes under amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enkelte nesesprayer kan brukes under svangerskapet, men f.eks. otrivin comp, otrivin mentol og zycomb frarådes brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt potte tett. Altså sånn det går ikke an å få luft igjennom nesa uansett hvor mye jeg prøver. Og jeg får bihulebetennelse lett som en plett. Så jeg bruker nesespray - Rhinox. Kjøpte meg en ny i dag faktisk og der står det i pakningsvedlegget:

"Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte nesesprayer kan brukes under svangerskapet, men f.eks. otrivin comp, otrivin mentol og zycomb frarådes brukt.

Jeg fraråder alle til å bruke otrivin mentol uansett :fnise: Gud, det svir!

___

Jeg har vært gravid 3 ganger, og alle tre gangene har jeg skjønt det ved at jeg har blitt pottetett. Jeg fortsetter å være tett så lenge jeg er gravid, så her ble jeg nesesprayavhengig.

Ønsk meg lykke til, for etter påske skal jeg slutte med nesespray etter et helt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tett nese ja! Og på natta snorket jeg som en full sjømann, eller noe i den duren :gjeiper: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine tre svangerskap har det kommet etter at jeg har vært skikkelig forkjøla, første gang i uke 25, andre gang rundt uke 16 og denne gangen rundt uke 14 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig merker dere det ? :)

Jeg er 9+3 i dag og har vært tett i hvertfall i to-tre uker..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt dønn tett i nesa. Startet vel i slutten av første trimester? Brukte sånt nesehorn man kjøper på apoteket. Blander saltvann og skyller ut av nesa. Ikke direkte delikat og behagelig, men rensker opp og man slipper å bruke nesespray. Selv om jeg må innrømme at jeg brukte nesespray om natten når jeg var så tett at jeg ikke fikk puste behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsk meg lykke til, for etter påske skal jeg slutte med nesespray etter et helt år!

Be om Nasonexspray fra legen. Det gjør prosessen så mye lettere.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...