Gå til innhold

angst medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sobril er sterkt avhengihetsskapende. Bakdelen er også at du må ha mer og mer.

I en akutt krise,max 10 dager,men så bør en kutte ut.

25 mg tre g d,er veldig mye,og da er man ikke mye tilstede

Det varierer veldig fra person til person. Jeg tåler benzo veldig godt, og var veldig til stede selv med en dagsdose på 100 mg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart at det er slik men folks kroppskjemi er veldig forskjellig. Noen, som meg for eksempel kan ikke bli avhengig av Sobril eller noen av dens "slektninger". Noen virker "høye" en stund etter èn 10 mg tablett mens en annen må ha 50 mg for å merke noe hjelp, uten toleranse. Noen kan gå år etter år på relativt høye doser og stoppe fra ene dagen til neste uten ubehag, mens noen opplever abstinens i årevis og blir så dårlige at de kan ta livet av seg. Rare medisiner disse benzoene.

• Liker 1
Skrevet

Ser det er mange ulike meninger ute og går her. Jeg mener at man bør være føre var. Er ikke alltid man føler seg påvirket, selv om man faktisk er det. Tar man beroligende medikamenter eller andre rusmidler, så holder man seg langt unna å betjene maskiner som potensielt kan drepe andre! Ta dere en tur på Sunnaas og hils på trafikkskadde som har vært utsatt for mennesker som kjørte bil og "overhodet ikke reagerte på litt Sobril/en joint/en paralgin forte/to pils". Helt seriøst, folkens. Ta ansvar! Er dere så dårlige av angst/smerter at dere trenger medisiner som virker sløvende, så hold dere hjemme eller bruk kollektivtrafikk! Skremmende å lese enkelte innlegg her.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har tatt Sobril èn gang, og ble så svak i knærne at jeg måtte gå og sette meg. Det er jo muskelavslappende. Jeg har også sett skremmende effekter av overforbruk på Sobril. Hvorvidt noen ikke kjenner noe av det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg hadde aldri kjørt bil etter å ha tatt en slik medisin.

Ellers tror jeg hvor mye kan merker av en medisin kan variere etter hva slags form man er i. Hvis jeg er skikkelig syk og tar Cosylan, så kjenner jeg lite eller ingenting av den bortsett fra at hosten forsvinner. Men tar jeg den når jeg er helt frisk (bortsett fra en etterhengende hoste), så blir jeg helt susete og ør.

Endret av Tabris
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen som har sterke spenninger og sterk angst vil ikke Sobril 10 mg (neppe større dose heller) gi noen ruseffekt. Personen vil kun komme ned på et tilnærmet normalt nivå.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tatt Sobril èn gang, og ble så svak i knærne at jeg måtte gå og sette meg. Det er jo muskelavslappende. Jeg har også sett skremmende effekter av overforbruk på Sobril. Hvorvidt noen ikke kjenner noe av det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg hadde aldri kjørt bil etter å ha tatt en slik medisin.

Ellers tror jeg hvor mye kan merker av en medisin kan variere etter hva slags form man er i. Hvis jeg er skikkelig syk og tar Cosylan, så kjenner jeg lite eller ingenting av den bortsett fra at hosten forsvinner. Men tar jeg den når jeg er helt frisk (bortsett fra en etterhengende hoste), så blir jeg helt susete og ør.

Jeg har tatt sobril i 3 år, og visst jeg kun tar 10 mg så kjenner jeg meg bare LITT avslappet, jeg merker det KUN på angsten, ingen andre plasser. Jeg tar og 20-30 mg da blir jeg bare trøtt og mindre angst.

Gjest Gjest
Skrevet

Ser det er mange ulike meninger ute og går her. Jeg mener at man bør være føre var. Er ikke alltid man føler seg påvirket, selv om man faktisk er det. Tar man beroligende medikamenter eller andre rusmidler, så holder man seg langt unna å betjene maskiner som potensielt kan drepe andre! Ta dere en tur på Sunnaas og hils på trafikkskadde som har vært utsatt for mennesker som kjørte bil og "overhodet ikke reagerte på litt Sobril/en joint/en paralgin forte/to pils". Helt seriøst, folkens. Ta ansvar! Er dere så dårlige av angst/smerter at dere trenger medisiner som virker sløvende, så hold dere hjemme eller bruk kollektivtrafikk! Skremmende å lese enkelte innlegg her.

Jeg bruker morfinplaster og har undersøkt reglene nøye og har snakket med både spesialister og politi om kjøring på denne medisinen.

Tilbakemeldingen er at jeg fint kan kjøre bil på disse fordi man blir ikke ruset når man bruker det i riktig mengde og når man faktisk trenger medisinen. I tillegg er det andre regler for medisiner utskrevet av lege enn om hvermansen ruser seg på ett eller annet av piller.

Hver og enkelt må ta ansvar og være ærlig med seg selv om man kan kjøre på medisinen, dette må sjekket nøye av legen og man må sjekke om det er lov å kjøre på denne medisinen selv med utskrivelse fra lege. Og det aller, aller viktigste; man må aldri ta mer enn den dosen man skal ha, gjør man det så er man over i ulovlig-rus kategorien.

Å sammenligne ulovlig rus eller alkohol med lovlig utskrevet medikamenter er lavmål.

AnonymBruker
Skrevet

Beroligende medisiner er ikke rusmidler for den store majoritet og nesten ingen rusmisbrukere bruker bare benzodiazepiner. Det er naturligvis ikke noe forbud mot å hjøre bil med terapeutiske doser angstdempende. Hva Sobril har med cannabis å gjøre vet ikke jeg. Sobril er klassifisert som et gruppe IV produkt og cannabis I. Litt forskjell. Stigmatiseringen av nødvendige medisiner for mange benzodiazepiner drives fram av fordomsfullhet og uvitenhet og legene har mye av ansvaret for dette.

Skrevet

Hva som er forbudt/ikke forbudt er ikke det viktigste her. Det er heller ikke forbudt å kjøre bil om du ikke har sovet på to døgn; men er du en ansvarlig sjåfør så kjører du ikke bil da.

Det er heller ikke sånn at jeg er motstander av bruk av benzo terapeutisk, tvert i mot, faktisk. Det er en fin medisin om den brukes riktig. Allikevel så mener jeg at man ikke skal kjøre bil om man har tatt eks. Sobril. Jeg sammenligner det med cannabis og alkohol (og søvnmangel) fordi alle disse tingene påvirker oppmerksomheten og reaksjonsevnen din, selv om det kanskje ikke alltid føles sånn for vedkommende som har tatt medisin/drukket/sovet lite. Skjønner? Jeg er ikke ute etter å "ta" da som bruker medisiner, men det bør være en selvsagthet at om du har inntatt noe som virker sløvende på sentralnervesystemet ditt; da kjører du ikke bil. Uavhengig av om du "føler deg helt fin".

• Liker 1
Skrevet

Å sammenligne ulovlig rus eller alkohol med lovlig utskrevet medikamenter er lavmål.

Hvorfor er det lavmål? Begge deler påvirker oppmerksomhet og reaksjonsevne.

Ser at det selvfølgelig er nyanser her, men som hovedregel mener jeg det bør være forbudt å kjøre bil om man går på medikamenter som potensielt kan virke sløvende. Det er langt ifra alle som tar ansvar for å vurdere om de egentlig er skikket til å kjøre bil etter de har inntatt slike medisiner, tipper mange tenker at "så lenge det er lov er det greit". Ser jo samme med promillegrenser, i land med høyere promillegrense enn Norge kjører folk bil med mer alkohol innabords, med den følgen at landene også har høyere andel alkoholrelaterte ulykker.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det lavmål? Begge deler påvirker oppmerksomhet og reaksjonsevne:

Fordi det er forskjell på terapautisk medisinering og rusbruk/rusmisbruk, vi snakker om forskjellige mengder tatt for helt forskjellige årsaker.

AnonymBruker
Skrevet

En person med angst som Sobril responderer bra på er tryggere bak rattet enn usikker og ukonsentrert uten.

Gjest Gjest
Skrevet

En person med angst som Sobril responderer bra på er tryggere bak rattet enn usikker og ukonsentrert uten.

Nettopp. Men må jeg gå til legen for å spør om jeg kan bruke 10 mg sobril før jeg skal kjøre? Eller må jeg snakke med de jeg skal kjøre med? ( lærekjøre) Hvordan sskal jeg gjør det? Sånn at de vet det liksom

Skrevet

Hvorfor er det lavmål? Begge deler påvirker oppmerksomhet og reaksjonsevne:

Fordi det er forskjell på terapautisk medisinering og rusbruk/rusmisbruk, vi snakker om forskjellige mengder tatt for helt forskjellige årsaker.

Med den type logikk vil det da også være greit at en alkoholiker kjører med tre pils innabords, fordi det for en alkoholiker faktisk vil være en terapeutisk dose. Eller at en person som mottar LAR får kjøre bil etter inntatt Metadon/Subutex (jeg vet at dette allerede er lov, men er motstander av det).

Poenget mitt er ikke at man blir ruset av terapeutiske doser benzo, men at det, selv om det kun er terapeutiske doser, påvirker deg. Dette er veldig grundig dokumentert, du kan jo selv teste ut reaksjonsevne før/etter inntak av slike medikamenter. Det slår ut, fordi det faktisk rent fysiologisk påvirker hjernen din til å bli roligere ved å interagere med GABA (en (merk:) hemmende transitorsubstans) reseptorer i sentralnervesystemet. Cannabioder og etanol påvirker forøvrig også de samme substansene på samme måte som benzo.

Gjest Gjest
Skrevet

Med den type logikk vil det da også være greit at en alkoholiker kjører med tre pils innabords, fordi det for en alkoholiker faktisk vil være en terapeutisk dose. Eller at en person som mottar LAR får kjøre bil etter inntatt Metadon/Subutex (jeg vet at dette allerede er lov, men er motstander av det).

Poenget mitt er ikke at man blir ruset av terapeutiske doser benzo, men at det, selv om det kun er terapeutiske doser, påvirker deg. Dette er veldig grundig dokumentert, du kan jo selv teste ut reaksjonsevne før/etter inntak av slike medikamenter. Det slår ut, fordi det faktisk rent fysiologisk påvirker hjernen din til å bli roligere ved å interagere med GABA (en (merk:) hemmende transitorsubstans) reseptorer i sentralnervesystemet. Cannabioder og etanol påvirker forøvrig også de samme substansene på samme måte som benzo.

Nei det er overhode ikke det samme. Det er ingen leger som skriver ut alkohol på resept til en alkoholiker, han får ingen dose og oppfølging. På samme måte gjelder det f.eks hasjrøyking. Det er ikke greit at en som misbruker canabis bruker dette terapautisk som egenbehandling, det er ikke godkjent av lege og det følges ikke opp. Det vil være forskjell og det er lavmål av deg å sammenligne dette.

Med ditt resonement så må man også slutte å kjøre bil om man har diabetes, man kan få føling og man vil da oppføre seg som ruset. En rekke andre sykdommer vil gjøre det samme, men det skal da være ok?

Annonse
Skrevet (endret)

Med ditt resonement så må man også slutte å kjøre bil om man har diabetes, man kan få føling og man vil da oppføre seg som ruset. En rekke andre sykdommer vil gjøre det samme, men det skal da være ok?

Jeg håper at enhver fornuftig person med diabetes forstår at de ikke skal sette seg bak rattet om det er overhengende fare for at de får føling. Men ja, det er dette jeg mener.

Det handler ikke om hva som er lov eller ikke lov, men om å være en ansvarlig sjåfør.

Sett at det ble tillatt med Cannabis i behandlingsøyemed (dvs i "terapeutiske doser") i Norge. Skal det da være greit å kjøre bil etter å ha inntatt dette? Nei, selvfølgelig ikke. For det handler ikke om lover og regler, det handler om å ta ansvar for seg og andre menneskers liv.

Endret av cornflake_girl
Gjest Gjest
Skrevet

Men må jeg gå til legen for å spør om jeg kan bruke 10 mg sobril før jeg skal kjøre? Eller må jeg snakke med de jeg skal kjøre med? ( lærekjøre) Hvordan sskal jeg gjør det? Sånn at de vet det liksom

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Men må jeg gå til legen for å spør om jeg kan bruke 10 mg sobril før jeg skal kjøre? Eller må jeg snakke med de jeg skal kjøre med? ( lærekjøre) Hvordan sskal jeg gjør det? Sånn at de vet det liksom

Du kan jo si til legen at du trenger 10 mg sobril, det er en veldig liten dose og det er ikke noe problem å kjøre med det. Det er jo først og fremst legen som skal avgjøre om du får foreskrevet medisinene, sier han nei hadde jeg byttet lege.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg håper at enhver fornuftig person med diabetes forstår at de ikke skal sette seg bak rattet om det er overhengende fare for at de får føling. Men ja, det er dette jeg mener.

Det handler ikke om hva som er lov eller ikke lov, men om å være en ansvarlig sjåfør.

Sett at det ble tillatt med Cannabis i behandlingsøyemed (dvs i "terapeutiske doser") i Norge. Skal det da være greit å kjøre bil etter å ha inntatt dette? Nei, selvfølgelig ikke. For det handler ikke om lover og regler, det handler om å ta ansvar for seg og andre menneskers liv.

Og det gjør man om man forholder seg til riktige doser og har klarsignal fra lege og selv kjenner at man kan kjøre bil. Det er faktisk å være ansvarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vedig mye negativ propaganda vdr. benzodiazepiner av flere årsaker, noen misbruker de og legene viser at de ikke stoler på pasientene når de nekter de som trenger de pga. et fåtall misbruker de. Leger har ofte avtaler med legemiddelindustrien for å selge kostbare SSRI eller SNRI produkter, eller som min lege, med Roche for å selge Aurorix. De har rett og slett ikke noen angstdempende effekt for mange og flere av de har betydelige abstinenssymptomer, som Seroxat og Effexor m.fl. Med betydelig angst bare BZD gir noen angstdempende virkning for er det uansvarlig og kynisk for leger å bruke makten de har for å holde pasienter på lav livskvalitet fordi om et mindretall misbruker de, de viser fordomsfullhet. Jeg er så lei av å kjempe tiår etter tiår med fordomsfulle, griske leger så jeg får tak i det jeg trenger på annen (legal) måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...