Gå til innhold

Deilig fyll til marsipankake?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk!

Imorgen skal jeg "bake" min første marsipankake...

Planen er å kjøpe både ferdig bunn og lokk...

Siden jeg kun har bakt sjokolade og ostekake er jeg litt blank på hva som er digg fyll!

Har spist utrolig lite av både marsipan- og bløtekake, men syns å huske at det er no bær i dem...

Noen forslag til hva som er godt i tillegg til kremen? Har hørt no rykter om å dynke bunnen i fruktsaft også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha ananas og dynke bunnen med juicen. Eller blande bringebær eller jordbær i kremen og pynte med samme type bær.

Jeg liker best bringebær/jordbær-varianten

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg synes bringebær, banan og valnøtter er godt. :smile:

Skrevet
Jeg synes bringebær, banan og valnøtter er godt. :smile:

Åja, banan er godt!!!

Skrevet

Jeg synes hjemmelaget bringebærfromasj er kjempegodt som marsipankakefyll.

8 plater gelatin

2 1/2 dl sukker

4 dl kremfløte

4 egg

1-2 dl rørte bringebær

Legg gelatin i bløt i kaldt vann i 10 minutter. Klem ut overflødig væske og løs gelatinen opp i et par spiseskjeer kokende vann (så lite som mulig). Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn pisket kremfløte og oppløst gelatin. Ha i bringebær til slutt. La den stå i kjøleskap til den såvidt er stivnet før du brer den mellom kakebunnene.

Ellers kan du ganske enkelt bruke ferdigkjøpt vanilje- eller romkrem. Når det gjelder dynking trenger du ikke bruke en fruktsaft, du kan godt bruke melk, som er helt nøytralt og passer til alt.

Skrevet
Noen forslag til hva som er godt i tillegg til kremen? Har hørt no rykter om å dynke bunnen i fruktsaft også...

Jeg syns det er kjempegodt med jordbærsyltetøy og krem. :P

Skrevet

Jeg pleier å bruke jorbærsyltetøy, moset banan og krem, jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke krem, men litt kan gå. Derfor pleier jeg å lage vaniljekrem blandet med litt krem, med masse hakkede valnøtter. Det er godt :briller:

Skrevet

Du kan dynke bunnen med laken fra en fruktcocktail-boks og bruke fruktbitene til fyll. Jeg pleier å ha romkrem i steden for vaniljekrem, for mannen min er så glad i det.

Skrevet
Du kan dynke bunnen med laken fra en fruktcocktail-boks og bruke fruktbitene til fyll. Jeg pleier å ha romkrem i steden for vaniljekrem' date=' for mannen min er så glad i det.[/quote']

Fruktcoctail og krem er det beste jev vet i bløtkake! (bortsett fra den kaka der "kokka" hadde glemt å dynke bunnen..)

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Dynker bunnen med melk, fyll av pisket kremfløte, aprikossyltetøy og hakkede valnøtter.... Mmmmm!

Skrevet

Dynk bunnen med melk, ha vaniljekrem og bringebærsyltetøy inni, krem på toppen. Og så marsipan. Nam-nam.

Skrevet

Der jeg kommer fra blir det ikke skikkelig "blautis" uten multer i fyllet.

Det må være multer enten vi kjører marsipan eller ikke.

Vi bruker å dynke kaken med litt lapponika likør.

• 7 år senere...
Skrevet

Jeg synes hjemmelaget bringebærfromasj er kjempegodt som marsipankakefyll.

8 plater gelatin

2 1/2 dl sukker

4 dl kremfløte

4 egg

1-2 dl rørte bringebær

Legg gelatin i bløt i kaldt vann i 10 minutter. Klem ut overflødig væske og løs gelatinen opp i et par spiseskjeer kokende vann (så lite som mulig). Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn pisket kremfløte og oppløst gelatin. Ha i bringebær til slutt. La den stå i kjøleskap til den såvidt er stivnet før du brer den mellom kakebunnene.

Ellers kan du ganske enkelt bruke ferdigkjøpt vanilje- eller romkrem. Når det gjelder dynking trenger du ikke bruke en fruktsaft, du kan godt bruke melk, som er helt nøytralt og passer til alt.

Kan jeg lage bringebærfromasjen kvelden før, og la den stå i kjøleskap over natten?

Skrevet

Uten at jeg kan si det sikkert så ser det ut for meg at med 8 plater gelatin vil massen bli ganske så stiv rimelig fort etter at den har begynt å sette seg. Jeg ville ikke ha ventet over natten.

Generelt, for voksne synes jeg at dynking med mørk rom og et lag med krem og knuste valnøtter gjør seg bra i en marsipankake. Nøttelaget bør ikke være øverst fordi det da blir vanskeligere å legge marsipanen over.

Skrevet

Uten at jeg kan si det sikkert så ser det ut for meg at med 8 plater gelatin vil massen bli ganske så stiv rimelig fort etter at den har begynt å sette seg. Jeg ville ikke ha ventet over natten.

Generelt, for voksne synes jeg at dynking med mørk rom og et lag med krem og knuste valnøtter gjør seg bra i en marsipankake. Nøttelaget bør ikke være øverst fordi det da blir vanskeligere å legge marsipanen over.

Ok. Hvis jeg halverer mengden gelatin, eller kanskje bare tar 2 plater, vil det gå da, tror du?

Takk for tips om valnøtter og rom. Skulle gjerne godt for det hadde det ikke vært for nøtteallergi og graviditet hos gjestene. Vil dynking med rom-essens (ev. utblandet) gi samme smak?

:)

AnonymBruker
Skrevet

Heisann godtfolk!

Imorgen skal jeg "bake" min første marsipankake...

Planen er å kjøpe både ferdig bunn og lokk...

Siden jeg kun har bakt sjokolade og ostekake er jeg litt blank på hva som er digg fyll!

Har spist utrolig lite av både marsipan- og bløtekake, men syns å huske at det er no bær i dem...

Marsipankake har en tenden til å bli altfor søte. marsipan er søtt,så jeg velger å ha lite søtt fyll i.

Bruker lite sukker i fløten også.

I et av lagene tar jeg hakkede valnøtter,det andre finhakker jeg aprikoser på boks. eller jeg tar et lag med usukrede bær,og har mere ren krem oppå...

Pga det er søtt med marsipan, så baker jeg bunnen med svært lite sukker

AnonymBruker
Skrevet

Min favoritt er bjørnebær og vaniljekrem!! mmmmm...

Har også smakt en kake med et lag vaniljekrem og et lag krem med hakket sjokolade og aprikos i. Den var også nydelig. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...