Gjest PinkLeaf Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg tenkte jeg skulle prøve å begi meg inn i det skumle spinningrommet på trening i kveld, men er fortsatt litt ..skeptisk. Jeg har ganske dårlig kondis, men kan jogge i greit tempo i ti minutter før jeg må senke tempoet. Har hørt fra flere at jeg kan "justere" tempo og belastning selv når det gjelder spinning, men er litt usikker på hvordan det faktisk funker. Er det noen som kan gi meg en liten te-skje-innføring i spinning? Har så lyst til å prøve!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er fersk spinning-utøver;) Jeg har sykt dårlig kondis, men stortrives i spinningsalen. Belastning og fart er noe du styrer helt selv. Jeg merker at jeg blir inspirert av musikken og instruktøren til å gasse mer på, og kjenner at jeg presser meg mer enn når jeg trener alene. Fordelen med spinning er at de andre som er der, ikke vet hvor stor belastning du har, slik at du trenger ikke å konkurrere med de andre. Kjør ditt eget tempo:) Husk å ta med håndkle, for du blir ganske svett. Lykke til!
Smooothie Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Det er viktig at du stiller inn sykkelen riktig - dvs. sete i hoftehøyde, avstand mellom styret og setet ca. samme lengde som fra albuen til fingerspissene, høyde på styret avhenger litt av hva du liker, men mange foretrekker å ha denne i samme høyde som setet. Instruktøren er som regel veldig behjelpelig med innsillingen av sykkelen til nye deltakere Ellers må du bare kjenne etter underveis, ikke ha så tung belastning at du får melkesyre, men rett under det du klarer før du får melkesyre. Og lettere belastning i starten under oppvarmingen. Lykke til! Det kommer nok til å gå veldig bra!! Og anbefaler å investere i spinningsko etterhvert - veldig mye morsommere å sykle med spinningsko!
solch Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Sytes du skal spør instruktøren om hjelp til innstilling av sykkelen første gangen. Viktig at dette blir gjort riktig, med tanke på at man kan belaste rygg om dette gjøres feil. viktig å senk skuldrene, og ikke knip i rattet, men bare la hendene "hvile". Instruktøren sier også ifra underveis dette med belastning. Selv pleier jeg å stille inn en slik belastning at jeg trår til tempoet i musikken uten at jeg klarer å trå raskere, og heller ikke slik at jeg trår saktere. Begynner det å bli så tungt at jeg ikke klarer å følge tempoet i musikken, tar jeg av belastning, sykler jeg raskere enn tempoet tar jeg på belastning. Og husk håndduk! Ellers kommer du til å angre som en liten unge!
Gjest PinkLeaf Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg er fersk spinning-utøver;) Jeg har sykt dårlig kondis, men stortrives i spinningsalen. Belastning og fart er noe du styrer helt selv. Jeg merker at jeg blir inspirert av musikken og instruktøren til å gasse mer på, og kjenner at jeg presser meg mer enn når jeg trener alene. Fordelen med spinning er at de andre som er der, ikke vet hvor stor belastning du har, slik at du trenger ikke å konkurrere med de andre. Kjør ditt eget tempo:) Husk å ta med håndkle, for du blir ganske svett. Lykke til! Da er du kanskje litt som meg Kjenner du at du har fått bedre kondis etter du begynte? Hvor lenge har du holdt på? Det er viktig at du stiller inn sykkelen riktig - dvs. sete i hoftehøyde, avstand mellom styret og setet ca. samme lengde som fra albuen til fingerspissene, høyde på styret avhenger litt av hva du liker, men mange foretrekker å ha denne i samme høyde som setet. Instruktøren er som regel veldig behjelpelig med innsillingen av sykkelen til nye deltakere Ellers må du bare kjenne etter underveis, ikke ha så tung belastning at du får melkesyre, men rett under det du klarer før du får melkesyre. Og lettere belastning i starten under oppvarmingen. Lykke til! Det kommer nok til å gå veldig bra!! Og anbefaler å investere i spinningsko etterhvert - veldig mye morsommere å sykle med spinningsko! Da skal jeg be om hjelp til innstilling av sykkelen. Regner med det ikke er noen "fasit" på nybegynnerbelastning? Sytes du skal spør instruktøren om hjelp til innstilling av sykkelen første gangen. Viktig at dette blir gjort riktig, med tanke på at man kan belaste rygg om dette gjøres feil. viktig å senk skuldrene, og ikke knip i rattet, men bare la hendene "hvile". Instruktøren sier også ifra underveis dette med belastning. Selv pleier jeg å stille inn en slik belastning at jeg trår til tempoet i musikken uten at jeg klarer å trå raskere, og heller ikke slik at jeg trår saktere. Begynner det å bli så tungt at jeg ikke klarer å følge tempoet i musikken, tar jeg av belastning, sykler jeg raskere enn tempoet tar jeg på belastning. Og husk håndduk! Ellers kommer du til å angre som en liten unge! God idé, jeg skal prøve å huske på dette med tempoet. Nå er jeg spent! Kan jo oppdatere i kveld om hvordan det gikk 2
Gjest BabyBlue Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har ikke vært så frelst når det kommer til spinning, men mamma eeelsket det og fikk så fine bein til sommeren. Mange er redd for å bli for muskuløse i legger og lår, men jeg tror det er ganske sjelden det skjer. Så det er absolutt verdt å prøve, og at det er god trening er det ingen tvil om PS: Ikke ta for hardt i om du er dårlig trent. Vi hadde en time med skolen en gang, og en gutt ble så dårlig at han spydde
sauen87 Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Spinning er kjempegøy, og jeg syns det er mye bedre enn løping om man har litt dårlig kondis. Hvis du trener på sats vil jeg absolutt anbefale pulse-timene. Man kjører da med pulsbelte på. Pulsen din (og prosent av makspuls) vises på en skjerm fremme i salen, slik at du alltid vet hvor du ligger. Instruktøren vil gi beskjed om du skal ligge i gul sone, rød sone osv. Det står ikke navnet ditt altså, bare et nummer Ellers er det viktig å få sykkelen riktig innstilt, og så må du huske å drikke mye vann underveis Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er den ferske spinning-utøveren. Jeg har kun vært på spinning 4 ganger, men merker fremgang. Spesielt det at jeg er mer vant til hvordan det hele fungerer. Merker ikke så mye på kondisen, tror jeg, men kjenner kroppen bedre nå enn første gang, og vet hvor mye jeg kan presse den før jeg får melkesyre. Husk for all del å varme godt opp, gjerne før timen begynner. Husk å ta med vannflaska, den er supergod å ha
Kladd Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Kanskje mine tips er kommet opp tidligere (ikke lest alle svar), men møt opp i god tid slik at du rekker å spørre om hjelp til innstilling av sykkelen, ha med håndkle og pass på å ikke ta i for hardt i starten! Det jeg gjør feil er at jeg kjører på max fra første motbakke, og da holder jeg på å besvime/kaste opp halvveis ute i timen. Jeg ville brukt den første spintimen til å bli kjent med sykkelen og hvordan timen er lagt opp.
Suzy Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Mitt aller beste tips er at du ikke gir opp om timen i dag var vanskelig og hard - det krever litt teknikk å spinne (og finne rett motstand) og du kommer til å like det bare bedre og bedre (du har fått så mye andre gode råd her, så jeg gidder ikke mase om noe mer ) Kos deg! 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Husk at det er heelt normalt å ha vondt i glufsa i morgen! (Ikke verdens mest nyttige råd, men allikevel det som overrasket meg mest da jeg begynte med spinning!) 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Om du kan, velg en sykkel nær dør eller ventilasjonsanlegg. Alle spinningsaler jeg har vært i, har hatt dårlig luft, noe som gjør det mye vanskeligere å spinne ordentlig.
pandabear Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Noen som har vært på spinning på sats? Er det sånn at man får låne pulsbelte? Hvilke spinningstimer er best for nybegynnere?
sauen87 Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Noen som har vært på spinning på sats? Er det sånn at man får låne pulsbelte? Hvilke spinningstimer er best for nybegynnere? Du får låne pulsbelte ja, men må kjøpe strikken selv, den koster 99 kroner tror jeg (selges i resepsjonen). Kanskje greit å begynne med 45 min-timene? Alle som heter noe med pulse er med pulsbelte =)
riosoto Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 Jeg tenkte jeg skulle prøve å begi meg inn i det skumle spinningrommet på trening i kveld, men er fortsatt litt ..skeptisk. Jeg har ganske dårlig kondis, men kan jogge i greit tempo i ti minutter før jeg må senke tempoet. Har hørt fra flere at jeg kan "justere" tempo og belastning selv når det gjelder spinning, men er litt usikker på hvordan det faktisk funker. Er det noen som kan gi meg en liten te-skje-innføring i spinning? Har så lyst til å prøve! Hvordan gikk det på spinning?
Gjest PinkLeaf Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Det gikk egentlig ganske greit! Jeg spurte om hjelp til å stille inn sykkelen så jeg satt godt, og nevnte samtidig at jeg har astma, og da forklarte instruktøren hvordan jeg kan bygge opp for å holde koken hele veien. Det var et par stående strekk der jeg var nødt til å sette meg, men jeg følte at jeg fulgte de andre ganske greit. Jeg trenger nok en time til for å venne meg litt mer til belastninga, for jeg slet litt med å vite hvor mye jeg skulle legge på, men det hjalp da jeg kom på at jeg skulle kunne tråkke rytmen i låta. Og, AB11, i dag er glufsa vond, ja! Jeg fant en sykkel nært lufteanlegget, og det var nesten for kaldt Men vi var bare seks-syv som sykla i går, så det blir nok annerledes med fullt rom. Jeg trener ikke på sats, så vi har kun "spinning", ikke ulike programmer. Men, vi hadde god oppvarming de første ti minuttene, så jeg vet ikke om jeg trenger å varme opp ytterligere før neste gang. Jeg klarte å kjøre fra håndkleet mitt, men jeg ble ikke sååå svett, heldigvis. Men ganske gjennomvåt, ja! Tror nok jeg kjørte litt for hardt, for jeg kjente meg svimmel og uvel på vei hjem, og etter dusjen måtte jeg hive i meg litt mat og kollapse på sofaen. Kjører nok ikke sååå hardt neste gang - eller kanskje? Instruktøren sa at jeg kom til å synes at det er lettere allerede neste gang. Takk for god hjelp, alle sammen - det var deilig å kunne prøve og ha litt kunnskap fra før, og en kg-heiagjeng i ryggen!
Suzy Skrevet 27. mars 2012 #17 Skrevet 27. mars 2012 Det er fort gjort å bli litt satt ut første gangen - derfor jeg skrev at du ikke må gi opp, for instruktøren har helt rett - det blir bedre neste gang allerede 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå