Gå til innhold

Har prøve-eksamen(vgs) om to dager, klarer ikke gjennomføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går media andre året, jeg gjøre det veldig bra på skolen, og jeg tar skolen seriøst. Men jeg har problemer med en del muntlige fremføringer(det er likevel ikke akkurat DET som gjør dette til et problem i denne sammenhengen). Vi ble trekt opp, kunne enten få lyd, tekst eller bilde. De andre som kom opp i bilde og tekst fikk lette oppgaver og jeg hadde garantert gjennomført det da, jeg kom opp i lyd og det er det av hele media jeg ikke forstår, det er så mye vanskelig og i tilegg er sensoren en som virkelig ikke liker meg. Jeg sliter også endel psykisk utenom og jeg fikk klump i halsen bare jeg hørte jeg kom opp i lyd. Jeg vil ikke ha svar på hvordan jeg kan gjennomføre dette, men heller på hva som kan gjøres, hva kan jeg si til lærerene(hvem skal jeg si det til), at jeg ikke kommer til å gjøre det. Jeg vet ikke om jeg får stryk eller hva, men det er liksom ikke fordi jeg er sløv og ikke gidder, jeg bare har skikkelig angst, det er så ekkelt, spesielt lyd. dett er en PRØVE eksamen, så jeg vet ikke om det har noe å si for vitnemålet(kommer ikke som egen karakter men tror det gikk utover de andre mediakarakterene, at den er tverrfaglig), men kan dette ha konsekvenser for høgere utdanning? er vel bare den ekte eksamen, som har det? Ikke prøveeksamen? Huff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... det er forberedelse idag, innlevering imorgen, og mintlig eksamen om det på onsdag.

Vær så snill og ikke tro at jeg er en sløv drittunge som bare kan lure meg unna etc etc, det er virkelig ikke sånn situajsonen er, og jeg skulle gjerne ha forklart hele, men det blir alt for mye. Håper dere kan være saklige og svare på dette med hvilke konsekvenser dette kan ha, og evnt muligheter jeg kan gjøre ting på nå? Vet ikke hva jeg skal si til dem heller. Jeg har 5 i medieproduksjon,mediekommunikasjon og mediedesign, vil jeg nå få en betydelig dårligere karaker der? Synes isåfall det er urettferdig, viss man tenker litt logisk.

Håper på seriøse svar fra noen som vet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Ser det var noen små skrivefeil der, men jeg får bare beklage.

AnonymBruker
Skrevet

Prøve-eksamen går inn i den vanlige karakteren, så du vil ikke få noen egen karakter på kortet! Jeg ville uansett møtt opp på eksamen, sagt at du ikke kommer til og fremføre og ferdig. OM det er planen din. Uansett hva du gjør: MØT OPP! Det er mye bedre med Stryk/1 enn IV (Ikke vurdert). Om du møter opp men ikke presenterer noe får du stryk, men som sagt. Mye bedre enn IV.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke like greit å gjennomføre og ha "prøvd det" i tilfelle du kommer opp i lyd "på ordentlig" senere?

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Takk for svar og at dere er seriøse. Huff, det er flaut å møte opp for å si at jeg ikke kan ha. Kan jeg komme på skolen, og fortelle dette til rådgiver, så hun kan fortelle det til dem? Det er jo mye som lar seg gjøre med litt godvilje. Begge(eksaminator og sensor) er veldig kjipe, typisk de spør meg om alt mulig om hvorfor jeg ikke kan, jeg har så lett for å grine også, nå når det er så vanskelig alle andre steder også(hjemme bl.a). Jeg er heldigvis sist som skal opp den dagen tror jeg.

Og til AB nederst, jo, jeg ser hva du mener, og jeg ville sagt det samme om det ikke gjaldt meg selv, takk for svar. I denne situasjonen så klarer jeg ikke gjennomføre det. Også litt fordi jeg ikke er typen som liker å gjennomføre noe som jeg vet blir dårlig, jeg setter så høye krav til meg selv, det er igrun ganske slitsomt i perioder, menmen.

Noen som vet mer ang hva dette har å si for MEDIEKARAKTERENE(mediekommunikasjon,medieproduksjon og mediedesign) på standpunkten til sommeren?? OG har dette konsekvenser for høgskoleutdannelse? jeg SKAL gjennomføre den ekte eksamen, da.

Skrevet

Det har bare konsekvenser for høyere utdanning hvis det betyr at du stryker i ett av fagene. Hvor mye prøveeeksamen teller er opp til hver enkelt skole å avgjøre, så det er helt umulig for oss å svare på.

Gjest Stronger
Skrevet

Jeg ville gått ned på skolen og snakket med rådgiver og gjerne også helsesøster I DAG. De vet best hva du skal gjøre i denne situasjonen, hva det har å si for karakterene osv. Lykke til :)

Skrevet

I utgangspunktet er dette noe du burde tatt opp med kontaktlæreren din i forkant. Du visste jo at det var sannsynlig at du kom opp i prøve-muntlig denne uken. Vet læreren og skolen om at du sliter psykisk? For hvis ikke ville jeg anbefale deg å fortelle dem det. Om de allerede vet det, kan du jo høre hvilke muligheter du har for tilrettelegging.

Hva med å snakke med media-læreren din og forklare situasjonen? Mulighetene er nok mange i og med at dette er en prøve-muntlig og ikke en ordentlig en. I forhold til at du ikke er sikret fra å komme opp i muntlig eksamen til sommeren bør du absolutt sjekke mulighetene dine nå mens du kan for da kan det bli vanskeligere å gjøre noe med det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør du det i det hele tatt til et alternativ å ikke gjennomføre dette? Klart det er skummelt, men dette er noe man må gjennom. Poenget med prøveeksamen er jo at du skal vite mer om hva du skal gjennom når eksamen står for døren. Har du planer om å skulke eksamen også? At du får det emnet du kan minst om er kjipt, men da har du jo en mulighet nå til å lære deg mer om det.

Jeg håper dette får konsekvenser for deg, for jeg synes ikke man skal kunne skulke unna uten at det får noen følger. Rett og slett fordi du da vil få større motivasjon for å gjennomføre det du frykter. Du gjør det bare verre for deg selv å unngå situasjoner som gjør deg usikker. Angst skal trosses, ikke dyrkes.

Skrevet

Det er jo supert at du får noe du ikke kan nå som det bare er en prøveeksamen, da! :D Da må du lese som en gal på temaet de neste dagene, gjennomføre så godt som du kan, og så er du ferdig for denne gang. Dersom du får temaet "lyd" til sommeren også, har du allerede vært gjennom det, og vil derfor gjøre det mye bedre på den ekte eksamen :)

Skrevet

Gi gass og gjennomfør dette du :) Lyd er utrolig kjipt (tidligere mediaelev) men det er en del av pensum det også. Som andre sier så er det mye bedre å få en "mindre god" karakter enn å ikke få vurdering i det aktuelle faget. Prøveeksamen er øving til eksamen vet du. Jeg gikk selv på en smell på tentamen i fjor, og fikk 2. Den oppgaven var grafisk, og det har jeg ikke interesse av, og har heller adri fått til.

På prøveeksamen var jeg heldig og fikk et tema jeg er sterk i. Endte opp med 5+ på prøveeksamen, 6 på eksamen og 5 i alle mediefag. Jeg er langt i fra flink i hverken foto, grafisk eller lyd, men reddet meg inn igjen på tekst og skrivingen. Så det gjelder bare å stå på.

Lykke til, dette er tross alt en øving til eksamen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...