Gå til innhold

Verdi på innbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gjøre opp skifte i forbindelse med skilsmisse.

Men hvordan gjør man det med verdien av innbo? Jeg skal sitte med leilighet ettersom jeg skal ha hovedomsorg for barna. Min mann kommer til å ha et mindre sted å bo på, og skal i første omgang leie, så det blir mindre behov for alt av innbo. Det faller seg derfor naturlig at mye av innboet blir værende i leiligheten jeg overtar.

Men hvordan setter man verdien på ting, skal man sette "nyprisen" av det man har kjøpt, eks: TV: kjøpt for 10 000 (for 5 år siden), evt. anskaffelsesverdi av tilsvarende TV i dag eks; kr 6000 siden prisene på tv har blitt lavere.. eller skal man si nypris og verdtap, eksempelvis at tv har halvert seg i verdi..?

Og hvilke ting tar man med av innbo? Store ting som sofa, bord, senger, vaskemaskin osv, er innlysende. Men lamper, gardiner/persienner, fastmonterte hyller ol. tas vel egentlig med i eiendommens verdi, slik at det ikke regnes som innbo?

Nå er det slik at mye av det vi har ikke er så veldig verdifullt, og har vært anskaffet brukt eller billig, og mye av det er ikke noe jeg nødvendigvis absolutt vil ha, men siden min mann ikke har bruk for det, blir det naturlig at det blir værende her likevel.. hvis han betalte meg noe, kunne jeg jo godt tenkt meg å kjøpe en ny sofa, fremfor å beholde den gamle for eksempel, men siden han ikke har plass til den så.. jeg tenker derfor at det ikke er naturlig at vi setter veldig "stive" priser på verdiene våre.. men det er kanskje feil tankegang?

Noen som har noen gode tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...