Zetioun Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Hei! Går nå det siste og avsluttende året på videregående og har realfag som studieretning. Jeg har litt over 5 i snittkarakter, og vurderer å gå farmasøyt eller bioingeniør utdanning. Jeg har geofag 2, matte S1 + S2, BIO 1+2 og IT 1+2 som programfag. Er dette fag som lønner seg for en slik utdanning? Skal også ta et jobbår nå, før jeg går videre på utdanningen. Vet at dette er utdannelser der man burde ha god kunnskap om kjemi, og skal derfor kjøpe meg en god bok og bruke året fullt ut får å få med meg så mye som mulig. Høres dette greit ut? Trenger en god del tilbakemeldinger
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Tja, bionigeniører tjener ikke så bra da?
Zetioun Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2012 Tja, bionigeniører tjener ikke så bra da? Nei, det stemmer jo. Men vil jo jobbe med noe jeg ønsker å gjøre Biologi interesserer meg veldig
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har gått bioingeniør, men droppa ut halvveis i utdanningen. Ikke pga dårlige karakterer eller sånn, men pga at yrket ikke var helt sånn jeg hadde forestilt meg. Da jeg startet var kravet for å komme inn generell studiekompetanse + enten 2MX/MY, 2FY eller 2KJ. Det heter noe annet i dag, men tilsvarer altså enten to år med matematikk på videregående, eller 1 år naturfag + enten 1 år med kjemi eller fysikk. Biologi var ikke nevnt i kravet, så det telte ikke i vurderingen. Min erfaring var at kjemien startet ganske på scratch. Jeg hadde 2KJ da jeg begynte på studiet, og en god del av den første kjemien vi hadde var ren repetisjon for meg. Det var mange som ikke hadde hatt kjemi før, så foreleseren tok utgangspunkt i disse når hun la opp undervisningen. Så hvis du vil bruke 1 år på å lese kjemi, så blir det nok mye repetisjon når du begynner på studiet. Ellers er studiet veldig greit. Det er mye interessant, og man får gjøre mye praktisk. Det blir en god del laber med påfølgende rapportskriving. Grunnen til at jeg valgte å slutte var en blanding av flere ting. For det første så trivdes jeg ikke særlig godt når vi var ute i praksis. Mye som vi gjorde på skolen falt helt bort i praksis fordi de hadde maskiner til å gjøre jobben. I tillegg ble det litt for mye pasientkontakt for meg. Så ble jeg fortalt at det var lett å få seg jobb, noe som ikke stemmer (i alle fall ikke her jeg bor). Jeg kunne selvfølgelig fortsatt og satset på at jeg kom til å få en jobb med mye mikroskop og lite pasienter, men jeg innså at sjansen var liten, da jeg ikke har mulighet til å flytte på meg.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Arbeidsmulighetene er bedre for bioingeniører, men lønna er bedre for farmasøyter. Bioingeniører med master kan ha vanskelig for å få jobb, mens farmasøyter med master (cand. pharm) er ettertraktet og tjener svært godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå