Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi hadde barnedåp i går og barnet fikk en del penger. vi fikk beskjed om og sette dem inn på en konto og la dem vokse, og ikke la barnet få dem før han ble 18.

men hvordan fungerer dette og hvor smart er det?

min mann mener at det ikke er noe smart fordi at pengene blir mindre verdt etter så mange år?han mener at vi bør bruke dem nå til ting vi trenger til barnet.

hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... pengene er jo gaver til BARNET, ikke til foreldrene. Det er jo ikke ment som et bidrag til å kjøpe ting til barnet, så å bruke penger på ting barnet trenger syns jeg blir feil.

Opprett en konto, evt kjøp aksjefond for pengene. Det blir hvertfall ikke riktig å bruke pengene på ting dere som foreldre skal kjøpe, det taper seg hvertfall i verdi i løpet av 18 år...

• Liker 5
Gjest Marmot
Skrevet

Tja. Realverdien av 1000,- kr (eks) vil sannsynligvis være høyere i 2012 enn i 2030, men samtidig vil barnet få renter av disse pengene, slik at det ikke vil være snakk om 1000,- kr vs 1000,- kr.

Jeg synes dessuten det er viktig å oppfylle ønskene til giveren, så jeg hadde aldri engang vurdert å bruke dem nå, og hadde jeg vært giver og oppdaget dette, kan jeg garantere at jeg aldri mer hadde gitt penger til dere. Jeg synes derimot det er en forskjell på at dere bare bruker dem nå på ting dere uansett burde kjøpt, og at dere setter dem på konto og f.eks. kjøper barnets første sykkel med de pengene, om du skjønner hva jeg mener?

Om det er lurt å sette de på konto i barnets navn eller i deres navn, varierer litt etter hvor høyt beløp dere tror det blir snakk om. Det er mye å ta hensyn til, f.eks. at beløp over 75.000,- kan føre til at overformynderiet kommer inn i bildet, hva som skjer ved et evt. samlivsbrudd, at barnet ved å ha høy formue vil få reduksjon i stipendet, at dere må skatte av formuen osv. Uansett hva dere velger, lag en skriftlig avtale mellom dere om hvordan pengene skal disponeres, også ved et evt. brudd.

• Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Hvis det er det som var ønsket til de som gav gaven, så ville jeg gjort det. Det blir jo renter på pengene også, så jeg tror ikke de kan synke så veldig i verdi. Det kan jo virke som de er typen til å fortsette å overføre penger til jul og bursdag - for at barnet skal ha en grei sum på konto. Jeg hadde flere i min familie som satte inn penger til meg, og syntes det var koselig. Men, da jeg var ti og mamma hadde det veeeldig trangt økonomisk, spurte hun de som hadde gitt pengene om ikke hun kunne kjøpe en sykkel til meg med penger fra den kontoen. De sa selvfølgelig det var greit, men satte også pris på at hun spurte. Men nå var de de som gav penger som opprettet kontoen også, da..

Vi planlegger å åpne konto til barna våre som de skal få når de er 20-21, og spare opp penger til dem der. Jeg kan (som nevnt) ikke tro at pengene synker så raskt i verdi at det er bortkastet å spare. Sett dem på høyrentekonto. :)

Skrevet

Bare sjekk om det faktisk er mulig å ha en konto i barnets navn de ikke automatisk har tilgang til når de blir 18. Tror nemlig ikke det er mulig, og de vil vel se pengene når de får sin første ligning, og også hvilken bank det er, så da kan de troppe opp og forlange pengene utbetalt. Selv om poden er verdens søteste nå er det ikke sikkert Han/hun er superfornuftig som attenåring.

AnonymBruker
Skrevet

IKKE!!!!!!!!!!!!!! åpne konto i barnets navn.... Når barnet er gammelt nok kan det nemlig troppe opp i banken og ta ut det barnet vil, uten noe akk og men fra dere foreldre. Slik svei jeg av 65 000 som 18åring, velkommen til pengenes verden. Jeg er ikke stolt av det, er kjempelei meg for det, men tok igjen og tok meg sammen ved å spare 300 000 innen jeg var 24 år. Følte jeg hadde vært en idiot som hadde sløst alle de pengene, og ville imponere mine sårede foreldre.

Åpne konto i DERES navn, øremerket barnet.. Når barnet er gammelt nok, mentalt, så gir dere pengene :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Renter og rentesrente kan bli vannvittig mye om pengene får stå lenge nok (kurven blir brattere hvert år). Så et regnestykke med to fiktive brødre der den ene tok yrkesutdannelse og sparte mye tidlig i livet som fikk stå urørt i noen tiår, og den andre broren tok utdannelse og fikk ikke spart noe tidlig i livet. Det tok lang tid før bror 2, selv med høyere lønn og sparing i midten av livet, tok igjen yrkesfagbroren sine superrenter for å si det sånn. Her er det jo snakk om å spare fra babyalderen, så det er jo et kjempeforsprang.

Skrevet

Det skal litt til å få renter på en vanlig bankkonto som er høyere enn inflasjonen. Jeg ville spart i langsiktige fond, men da kanskje i foreldrenes navn (men øremerket barnet).

Skrevet

Jeg syns det en kjempesmart å sette opp konto, mamma satt opp konto til meg når jeg var ganske liten, og satt inn div. arvepenger og andre penger ettersom. Var nærmere 100 000 innpå kontoen når jeg ble 18år, de kom gått med da jeg f.eks skulle flytte ut rett etter jeg var 18år!

Jeg fikk ikke tilgang på alle pengene heller, for mamma satt inn en del på sin konto så jeg ikke skulle få alt med en gang. Det var jo noe vi var enige om. Det er kjekt å ha noe penger på lur på mammas sparekonto :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kan man ikke åpne konto hvor barnet må ha med seg en av foreldrene for å ta ut? min barnekonto var hvertfall slik at jeg ikke kunne ta ut alene fra kontoen som sto i mitt navn, men det konne ikke mamma gjøre heller. vet ikke hvordan det var når jeg var småbarn, men det var slik fra senest 3.klasse. begge kunne sette inn alene. :sjenert:

etter jeg flyttet for meg selv(14år) hadde jeg samme ordningen med en advokat i stedet for mamma. (dette var det jeg som foreslo, for selv om jeg var fornuftig nok til alt annet når jeg var 14, stolte jeg mindre på mitt eget pengebruk enn det foreldrene mine gjorde.)

Skrevet

Jeg ville åpne sparekonto i foreldrenes navn og sette pengene der. Selvfølgelig blir pengene i kontoen til barnet. Men det får pengene når det er klart for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...