Gå til innhold

Katten min myser på det ene øyet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min begynte plutselig å mye på det ene øyet, lurer for at han har fått noe på det. Kan jeg skylle med øyevann/saltvann, og se om det blir bedre? Skal så klart ta han med til dyrelege om det ikke blir bedring på det. Men tenkte om det var noe jeg kunne gjøre nå for å se om det hjelper. :)

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at han vasker veldig mye over det øyet han myser på, om det er et tegn på om han prøver å vaske noe ut av øyet?

Gjest Blubberella
Skrevet

Det kan høres ut som at han har vondt eller noe som irriterer i øyet ja. Det kan være enten et ørlite sår/rift i/ved øyet etter slåsskamp, begynnende øyebetennelse eller bare noe rusk. Inntil du får det sjekket opp av veterinær kan du prøve å skylle med saltvann.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Tror ikke det kan være sår, for det begynte nå helt plutselig, og han har ikke vært ute siden i formiddag. Men hvordan skal jeg skyle øyet, bare la det renne over, eller holde øyet åpent å så skylle? TS

Skrevet (endret)

Han kan ha fått sin egen pels inn på øyet, evt et lite hudflak eller en støvbit. Katta vår får også sånn innimellom, det går som regel over av seg selv, men er det like rødt dagen etter, skyller jeg litt med saltvannsdråper. (har mange av dem liggende etter mange piercinger XD)

Edit; Det er bare å holde katten fast, trekke øvre øyelokk oppover og dryppe en eller to dråper i. Gni forsiktig oppå øyelokket et sekund eller to etterpå, og la katten være snurt og fornærmet i en times tid. :fnise:

Endret av Minya
  • Liker 3
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Takk for svar :) Tror ikke det kan være sår, for det begynte nå helt plutselig, og han har ikke vært ute siden i formiddag. Men hvordan skal jeg skyle øyet, bare la det renne over, eller holde øyet åpent å så skylle? TS

Min forrige katt begynte plutselig å myse med et øye og hadde litt av blinkhinnen fremme hele tiden på øyet, og det begynte lenge etter at hun var kommet inn. Det viste seg å være et ørlite kloresår i øyekroken helt inn mot øyet etter slåsskamp, som hadde blitt litt betent.

Men som Minya sier kan det godt være så enkelt som rusk eller pels i øyet. Du får se det litt an og følge rådet hennes om øyedrypping ;)

Endret av Ylvina
Skrevet (endret)

Min begynte å myse når han fikk en liten betennelse i øyet. Da måtte vi få øyedråper hos dyrlegen for å bli kvitt det. I mitt tilfelle så øyet hans litt hovent ut. Litt hvitere i pelsen rundt øyet, spesielt på oversiden. Det var ikke rødt på selve øyet, men i øyekroken når man drar ned øyeblikket.

Jeg ville prøvd å skylle med saltvann, og hvis han fortsatte å myse etter en dag, ta han med til legen. Det var det jeg gjorde hvertfall. Min er innekatt, så han hadde sittet i trekk tydeligvis som gav betennelse.

Forresten, hvis du har en så medgjørlig katt som min herremann, så er det bare å legge katten på ryggen og dryppe rett i øyet - det så ut som om min sperret opp øynene i påvente av øyedråper :fnise:

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Øyet er litt bedre idag, etter mye skylling, så jeg tar det til vurdering til i morgen tidlig om det blir dyrelege. Om det fortsatt ikke er det, så blir det jo så klart en tur dit :) Og han er så absolutt ikke en medgjørlig herreman som vil bli dryppet på øyet, her er alle klørne ute å vil rømme så fort som fy. Å snurt kjempelenge etterpå :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...