Gå til innhold

Apps til barn 2-4 år

Gjest Kvikklunsj

Anbefalte innlegg

Gjest Kvikklunsj

Har du noen apps du vil anvefale til barn opptil 4 år? Søker noen enkle "spill" o.l som det ikke er så fort gjort å trykke seg videre til diverse sider ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

syns ikke så småå barn skal spille spill. tenk også på strålefare. lek heller med barna dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

aiaiai....synd at det har blitt sånn at man vil ha apps til 2-4 åring..

hva med å faktisk leke på ordentlig? ute eller inne.

de kommer til å få sitte mer en nok på data/nettbrett osv når de blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Er det ingen som kan se det positive i at barn får øve seg med apps? Her har vi en liten som har hatt et hopp i utviklingen med språk og finmotorikk. Og ja selvfølgelig leker vi også, mye mye! Det er jo ikke sånn at det ene utelukker det andre. Vi er også veldig selektive på hvilke apper han får lov til å ha. Her er det mye ordbøker eller puslespill. Han har også begynt å spille memory. Det lureste er å kjøpe fullversjonen, da slipper du reklamen :) Bare søk på type spill så kommer det opp mye forskjellig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ingen som kan se det positive i at barn får øve seg med apps? Her har vi en liten som har hatt et hopp i utviklingen med språk og finmotorikk. Og ja selvfølgelig leker vi også, mye mye! Det er jo ikke sånn at det ene utelukker det andre. Vi er også veldig selektive på hvilke apper han får lov til å ha. Her er det mye ordbøker eller puslespill. Han har også begynt å spille memory. Det lureste er å kjøpe fullversjonen, da slipper du reklamen :) Bare søk på type spill så kommer det opp mye forskjellig.

men det er jo ting som finnes i det virkelig liv som man ikke trenger å spille på nettbrett eller telefon for å gjøre.

for min del synes jeg det er litt mer voksenleke,barn kan lett ødelegge slikt ved uhell osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

men det er jo ting som finnes i det virkelig liv som man ikke trenger å spille på nettbrett eller telefon for å gjøre.

for min del synes jeg det er litt mer voksenleke,barn kan lett ødelegge slikt ved uhell osv.

Ja, selvfølgelig er det det. Barn lærer jo veldig lett når de får jobbe interaktivt da :) Vi skal begynne å spille Memory som brettspill også! Og vi leser bøker etc. Som jeg sa, det ene utelukker ikke det andre. Barn skal få inn lærdom med alle sanser.

Og selvfølgelig vet jeg det at han kan ødelegge - derfor får han aldri sitte alene med det. Han sitter på fanget og vi gjør det sammen.

Jeg tror vi bare må innse at alt blir mer moderne. Når de til og med har Smartboard og touch-skjerm i barnehagen, hvorfor skal han ikke få holde på med det hjemme også? Eller skal vi være redd for alt som er nytt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en bok om lillesøster som app, og en om karsten og petra. Lastet dem ned da de var gratis for en stund siden. SoundTouch er også veldig populært. Men aller mest går det i puslespill, vår jente på to og et halvt har blitt veldig flink til å finne frem selv på ipaden.

Så har vi 'hjulene på bussen' en norsk interaktiv sang-app som var veldig spennende, men som hun har vokst litt fra nå. Savner flere norskspråklige apper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller skal vi være redd for alt som er nytt?

jeg synes ikke vi skal være redd for alt som er nytt og det er ikke jeg heller.

men synes det er litt vel tidlig å begynne å leke med apps.

de vil få mer enn nok tid til det når dem er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

noen har tydelig vis veldig mye penger som kjøper små elektroniske leker til barna sine fra 2 års alderen. syns det er galt at så små barn stirrer på en sjerm.tenker på syn,hørsel og samspill mellom mennesker blir borte vel tidlig. nettavhengighet og stråling er også noe en bør tenke på. det har ikke noe med om man er åpen for nye ting eller ikke,det har med hva man syns er lurt at så små barn holder på med. det finnes memory spill i papirutgave enda heldigvis. øynene blir da ikke konsentert til en sjerm men barna får helhetsfølelsen. finmotorikk spill finnes også i enkle utgaver i bokhandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

noen har tydelig vis veldig mye penger som kjøper små elektroniske leker til barna sine fra 2 års alderen. syns det er galt at så små barn stirrer på en sjerm.tenker på syn,hørsel og samspill mellom mennesker blir borte vel tidlig. nettavhengighet og stråling er også noe en bør tenke på. det har ikke noe med om man er åpen for nye ting eller ikke,det har med hva man syns er lurt at så små barn holder på med. det finnes memory spill i papirutgave enda heldigvis. øynene blir da ikke konsentert til en sjerm men barna får helhetsfølelsen. finmotorikk spill finnes også i enkle utgaver i bokhandelen.

Jeg tror de færreste kjøper ipad/iphone eller andre elektroniske duppeditter til barna. Det er nemlig mange av oss som har slike innretninger selv, og synes de er veldig praktiske i hverdagen. Og så hender det at vi lar barna våre få leke litt med dem. :)

Her i huset spiller toåringen puslespill på ipaden innimellom (10-15 minutt ca tredjehver dag i gjennomsnitt), og jeg kan virkelig ikke se noe annet enn fordeler ved dette, for hennes øye-hånd-motorikk, forståelse av navigering på et nettbrett (som hun har plukket opp utrolig fort), og forberedelse til en verden der slike elektroniske hjelpemidler brukes på flere og flere arenaer.

Selvsagt løser hun også puslespill "på gamlemåten", leser i bøker, og leker i sandkassa som alle andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

Jeg er veldig positiv til bruk av nettbrett som læringsverktøy for små barn. Toåringen min teller til tolv og kjenner igjen mange bokstaver, det tror jeg neppe han hadde gjort uten iPad. Hans/våre favorittspill er:

Minnespillet her sier de høyt hva det er bilde av når begge bildene er funnet.

Tellespillet

Kapu Forest en fin samling småspill

Seek and Find

Nighty night

Animal Puzzle

Endret av Marmot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusleeventyret, Elleville Elfrid, Dora og div memory-spill. Genialt å ha på flyreiser for eksempel. Ser forøvrig ikke helt forskjellen på å legge vanlig puslespill og disse appene. Begge deler er bra for finmotorikk, visuospatiale evner og konsentrasjon....er vel mer at det enda er littuvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er tre år, og det er spesielt puslespillene som hun holder på med lenge. Pusleeventyret, tror jeg en av appene heter, og der er det mange små puslespill på rekke og rad.

Anonym poster: feb12d562bbe384ac172799cc2fc77d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi android telefoner, og ikke Iphone. Men barnet vårt har hatt enorm glede av apps/spill på våre telefoner siden han var bitteliten.

Ja, selvfølgelig har de bruk for fysiske leker. Og å kunne underholde seg selv med tog, dukker eller hva enn. Men jeg og alle jeg har nevnt det for (inkludert helsepersonell på helsestasjon og sykehus) har vært enig i at de har bare godt av å lære seg bruken av teknologi. Vi har fått annbefalt å finne han dataspill for små barn, youtube (under oppsyn) og forskjellige apps. Ingen konkrete, men at barnet skal få bruke de. Ikke over lange perioder. Men en halvtime om dagen er bare bra. Tenk hvor godt de får bruke de delene av hjernen da, problem løsing og de aller fleste av disse spillene og appsene har godt pedagogisk innhold.

La barnet spille og kose seg. Bare sørg for at det ikke dominerer hverdagen.

Som sagt, vi har android så aner ikke hva slags apps man kan få tak i på Iphone. Men Foreldre og Barn sine 3til7 spill er også bra, selv om det koster bittelitt i måneden. PC da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Soundtouch, Karsten og Petra, Lillesøster og Tambar er de som brukes mest hos oss. Barna liker å roe seg ned med 5 minutter med iPad'en innimellom. Karsten og Petra historiene blir hørt om og om igjen.

Reklame fjernet

Bond, adm

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...