Spørsmålstegnet6 Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Hei, er det noen som vet når det var vanlig å ha hustelefonen her i Norge? Takk for svar!
Gjest NotSo Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Fra 1879 til idag. Fortsatt en del som har fasttelefeon, foreldrene mine har det enda, egentlig bare av den grunn at siden de da har alt gjennom telenor, blir det billigere. Men for å gjette vilt vil jeg tro at det ble mindre vanlig rundt 2005.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Nå følte jeg meg eldgammel. Jeg også. Og jeg lurer på hvor gammel du er, Ts.
Lutetium 71 Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Det begynte vel å bli uvanlig å ha fasttelefon når telenor for fullt begyndte å tilby mobilt bredbånd. Folk forsto etterhvert hvor grisedyrt det var med fastavgifter på å ha en aktiv linje inn i huset (uansett om det gikk ADSL eller analoge telefonsignaler via den), og kuttet det ut. Samtidig ville jo endel av de fortsatt ha tilgang til internett. Eneste måten å få tilgang til det, uten å hive ut penger på linjeavgift, er å bruke mobilt bredbånd. De eneste som sitter med en analog fasttelefon idag, er det gamlisene som ikke har regnet på hvor dyrt det egentlig er.
slask Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Hei, er det noen som vet når det var vanlig å ha hustelefonen her i Norge? Takk for svar! Jeg vil mene 50-60-tallet. Jeg er født på slutten av 60-tallet og foruten en 1-års periode i 74 ca så hadde ikke vi fasttelefon før '86. På 60-tallet, må det ha vært, da folk måtte vente både uker, måneder og år på å få lagt inn linja. Tror du må ty til statistikk for detaljer, men man må nok ut på 60-tallet før det ble veldig vanlig at folk flest hadde innlagt fasttelefon. Før dette var det trolig mest rikfolk som hadde sveivetelefon. På 50-60-tallet var det vel automatisering, altså med summetone så du kunne slå nummeret selv. NB! Dette er mine gjettinger :-)
slask Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Det begynte vel å bli uvanlig å ha fasttelefon når telenor for fullt begyndte å tilby mobilt Spørsmålet fra ts gjelder når det ble vanlig. De eneste som sitter med en analog fasttelefon idag, er det gamlisene som ikke har regnet på hvor dyrt det egentlig er. Ja, det er dyrere med analoglinje enn IP-telefoni, men det er nok en del ISDN fortsatt og det er ikke analogt. Men ikke glem at påliteligheten på ei analog linje er mye-mye større enn IP-surret som er problematisk for folk når det er databruk i samme kåk. Men en del folk har ikke bredbånd og da stiller økonomien seg annerledes med å ha bare analog telefonlinje. Analoge apparater brukes fortsatt selv om de har IP-adapter. Endret 29. mars 2012 av slask
Gjest Linaria Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Jeg er 20 og har fasttelefon. Trodde ikke det var SÅ uvanlig.
jie-jie Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Mamma er født i 1960 og de hadde ikke telefon. Det var ikke vanlig å ha telefon på 60-tallet, de måtte låne med hverandre. Jeg vil si at det ble mer vanlig på 70/80-tallet.
Gjest PinkLeaf Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Mine foreldre er også oppvokst på 60-tallet, og de hadde ikke telefon før utpå tidlig 80-tall.
Lutetium 71 Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Spørsmålet fra ts gjelder når det ble vanlig. Nei. Hun spør om når det var vanlig å ha hustelefon. Ja, det er dyrere med analoglinje enn IP-telefoni, men det er nok en del ISDN fortsatt og det er ikke analogt. Men ikke glem at påliteligheten på ei analog linje er mye-mye større enn IP-surret som er problematisk for folk når det er databruk i samme kåk. Stemmer at ISDN ikke er analog, ja. Men vi kan godt regne den til fasttelefonsegmentet som går via egen dedikert linje, ihvertfall. Jeg har sjelden problemer med min IPtelefon, så jeg vil si det er godt nok. I ekstremtilfeller, f.eks ved strømbrudd, vil en vanlig analog fasttelefon med ledning dog være uovertruffen. Den trenger jo ikke strøm. Men en del folk har ikke bredbånd og da stiller økonomien seg annerledes med å ha bare analog telefonlinje. Såklart er det dyrere å legge inn ADSL, bare for å ringe billig via IPtelefon, ja. Om man ikke bor sentralt ligger de billigste abbonnementene på rett under 300 i måneden, bare for ADSL, og da har man ikke begynt å ringe enda. I tillegg kommer linjetillegget som Telenor skal ha, bare for å holde oppe linjen (de kaller det vel vedlikeholdskostnader). Dette er gode grunner for å nettopp kutte ut alt av kobberlinjer, og heller bruke mobilt bredbånd om man ikke har store krav til internettbruk. Ett rimelig mobilabbonnement kan man ringe med. Når Telenor begynte å tilby mobilt bredbånd var det jo bl.annet fordi de merket at folk flyttet bort fra kobber. Analoge apparater brukes fortsatt selv om de har IP-adapter. Ja. Jeg har en slik selv. Men selv om det teknisk sett vel kan kalles fasttelefon, kaller jeg det som regel IPtelefon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå