Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid beregner dere på middag, dessert, kaffe osv? Hvor detaljert kjøreplan setter dere opp på forhånd? Alle gjestene våre er invitert både til middag og kaffe, så jeg synes egentlig ikke at det er nødvendig med så veldig detaljert tidsplan. Vi bytter servitører før kaffen da, så litt peiling må vi jo selvfølgelig ha....

Gjest Tekola
Skrevet

For at ikke middagen og slikt skal dra ut i det uendelige og for at toastmasterene skal kunne planlegge litt tidsmessig, er det veldig greit med en detaljert kjøreplan! Vi hadde vel en halvtime på forrett, litt pause, halvtime på hver servering av hovedretten, litt pause mellom disse og så en halvtime på desserten, tror jeg.

Da var det litt taler underveis og folk fikk samtidig rukket å spise opp. :)

Hos oss var det toastmasterene som styrte kaffen. Vi hadde bare bestemt når den skulle begynne og hva vi tenkte at skulle skje (kakeskjæring, dansen osv).

Skrevet

Vi tenker 2,5, maks 3 timer på middagen, men har foreløpig ikke mer detaljert kjøreplan enn det.

Skal ha tre serveringer, ikke dessert.

AnonymBruker
Skrevet

De som lager/serverer maten vil ihvertfall sette pris på en detaljert kjøreplan, hvis ikke kan dere få kald mat, eller risikere å bli sitte lenge og vente.

Dere bør imidlertid få noen andre til å sette opp detaljert kjøreplan under middagen, det kan være noen ønsker å overraske dere. Hos oss hadde Pappa kontroll på dette.

Kjøreplanen vår under middagen (4 retter) var slik:

1730 til bords, praktisk info, presentasjon av toastmaster.

1740 forrett serveres

1800 brudgommens tale

1815 brudens far taler

1825 tallerkener tas av bordet, skjenking av drikke

1830 2. forrett serveres

1845 kunstnerisk innslag

1855 brudgommens mor taler

1900 musikalsk innslag

1905 tallerkener tas av bordet, skjenking av drikke

1910 hovedrett serveres

1940 brudgommens forlover taler

1950 brudens forlover taler

2000 musikalsk innslag

2015 brudens bestefar taler

2025 tallerkener tas av bordet, skjenking av drikke

2030 dessert serveres

2050 takk for maten tale

2100 toastmaster takker for seg, praktisk info videre.

Vi holdt programmet ganske godt - vi gikk 5 minutter over skjema, men hadde 5 minutter pause lagt inn - det var det behov for.

Talen til brudgommens forlover ble dessuten flyttet opp i programmet i samråd med hovmester.

De på kjøkkenet var imponert over detaljstyringen og hvor godt vi holdt oss til skjemaet - et petimeter til en far, og en rutinert toastmaster var absolutt gull verdt!

Det er viktig med en god dialog med de som skal tale, slik at de begrenses til den tiden som er avmålt. Vi hadde gode, relativt korte taler - man bør ikke holde på mer enn i 5 minutter, 10 er absolutt maks. Dette bør dere få noen til å ta ansvar for - helst en forelder, evt toastmaster.

Skrevet

Puh, det hørtes ut som et stramt program! Vi skal heldigvis ha rømmegrøt og spekemat, som ikke krever så veldig stress ifht varme osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som lager/serverer maten vil ihvertfall sette pris på en detaljert kjøreplan, hvis ikke kan dere få kald mat, eller risikere å bli sitte lenge og vente.

Dere bør imidlertid få noen andre til å sette opp detaljert kjøreplan under middagen, det kan være noen ønsker å overraske dere. Hos oss hadde Pappa kontroll på dette.

Kjøreplanen vår under middagen (4 retter) var slik:

1730 til bords, praktisk info, presentasjon av toastmaster.

1740 forrett serveres

1800 brudgommens tale

1815 brudens far taler

1825 tallerkener tas av bordet, skjenking av drikke

1830 2. forrett serveres

1845 kunstnerisk innslag

1855 brudgommens mor taler

1900 musikalsk innslag

1905 tallerkener tas av bordet, skjenking av drikke

1910 hovedrett serveres

1940 brudgommens forlover taler

1950 brudens forlover taler

2000 musikalsk innslag

2015 brudens bestefar taler

2025 tallerkener tas av bordet, skjenking av drikke

2030 dessert serveres

2050 takk for maten tale

2100 toastmaster takker for seg, praktisk info videre.

Vi holdt programmet ganske godt - vi gikk 5 minutter over skjema, men hadde 5 minutter pause lagt inn - det var det behov for.

Talen til brudgommens forlover ble dessuten flyttet opp i programmet i samråd med hovmester.

De på kjøkkenet var imponert over detaljstyringen og hvor godt vi holdt oss til skjemaet - et petimeter til en far, og en rutinert toastmaster var absolutt gull verdt!

Det er viktig med en god dialog med de som skal tale, slik at de begrenses til den tiden som er avmålt. Vi hadde gode, relativt korte taler - man bør ikke holde på mer enn i 5 minutter, 10 er absolutt maks. Dette bør dere få noen til å ta ansvar for - helst en forelder, evt toastmaster.

På den ene side er jeg imponert, på den annen side høres det ut som ganske "stresset" og programmert. Et bryllup et er jo ikke akkurat OLs åpningsseremoni hvor alt må gå på skinner.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble imponert over kjøreplanen, og må si jeg gleder meg til jeg har slik kontroll!

Skikkelig kjøreplanen må vi ga, da jeg vil unngå kald mat, venting, og tidskrise ved at kaffegjestebe ankommer når de har fått beskjed, men må vente over en time på at vi blir ferdig! :P

Men, hvor lang tid hadde dere fra vielse til dere satt dere tilbords?

Og hvor lang tid fra dere ankom lokalet til dere var tilbords?

Skrevet

På den ene side er jeg imponert, på den annen side høres det ut som ganske "stresset" og programmert. Et bryllup et er jo ikke akkurat OLs åpningsseremoni hvor alt må gå på skinner.

Ikke enig egentlig, jeg synes det er fint at man har en plan for jeg liker virkelig ikke de bryllupene hvor middagen tar seks timer! Jeg var selv toastmaster i et bryllup hvor de ville bli ferdig med middagen på 2 1/2 timer, og det funket veldig fint. Så jeg sier JA til stram plan! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble imponert over kjøreplanen, og må si jeg gleder meg til jeg har slik kontroll!

Skikkelig kjøreplanen må vi ga, da jeg vil unngå kald mat, venting, og tidskrise ved at kaffegjestebe ankommer når de har fått beskjed, men må vente over en time på at vi blir ferdig! :P

Men, hvor lang tid hadde dere fra vielse til dere satt dere tilbords?

Og hvor lang tid fra dere ankom lokalet til dere var tilbords?

Vi hadde vielsen kl 13, og fraktet gjestene over fjorden på båt etter dette. Vi var til fotografering mens gjestene hadde første del av båtturen. Det var litt ventetid før båten kom, og det var avslappet atmosfære på båten. Da vi ankom lokalet var det ikke så mye tid før vi skulle sette oss - delvis pga en strek i regninga da båten ikke kunne legge til i gangavstand fra lokalet som planlagt, dvs bestilling av maxitaxier og litt forskyving i programmet. Selv med god planlegging må man ta høyde for at noe kan gå galt - heldigvis gikk det bra, og jeg fikk ikke engang vite om det før jeg satt i bilen til kirken og det allerede var fikset.

Men tilbake til kjøreplanen: jeg er fornøyd med at vi hadde en stram kjøreplan akkurat under middagen. Det var en fordel heller enn et problem, og det var ingen som var Nazi på at noen skulle forte seg, men når man har tenkt litt på hvor lang tid ting tar, så er man mye bedre forberedt. Røykerne savnet kanskje litt mer pauser - det kunne vi sikkert tatt hensyn til, men igjen, de er i mindretall, og ville nok sneket seg unna uansett.

Ingen liker å sitte til bords i mange timer hvis det ikke skjer noe, og i vår taleglade familie er det nødvendig å ha en plan! Talene var passe lange (korte!), alle hadde tid til å spise maten sin, og folk storkoste seg!

Vi fikk tilbakemeldinger om at det var det beste bryllupet de hadde vært i fra flere gjester - og jeg har inntrykk av at de var ærlige på det. God organisering hadde nok en finger med i spillet der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...