Gå til innhold

Kikhoste

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Har hostet i 3 uker nå. Har vært til legen, og han fant ikke ut noe, men jeg er sikker på at det er kikhoste jeg har, for symptomene stemmer veldig.

Jeg er veldig lei av å hoste nå, og jeg plages også med at jeg ikke får puste fordi halsen tettes til med slim, og det er kjempeekkelt. jeg brekker meg osv og. Men det verste er når jeg ikke får puste, det er helt forferdelig. Pga hosten min kan ikke være mye sosial og sånne ting heller :(

Dere her som har hatt kikhoste: hvor lang tid tok det før du ble frisk? Er så bekymra for at jeg må være syk i flere måneder til. Denne kikhosten er det verste jeg har hatt noen gang! Vil bare bli frisk så jeg kan fortsette livet mitt som det var før. Mister jo helt livslysten av å være så langvarig syk og så hemmet som jeg er nå :(

Og har dere noen tips til noe som kan lindre symptomene eller forkorte sykdomstiden? Har solvipect hostesaft, men føler ikke den gjør så mye. Har også en inhalator-greie fra legen, men synes ikke den funker særlig heller.

Forresten så vil jeg si til dere som ikke har hatt kikhoste men leser tråden: hvis du er litt forkjølet, og så begynner å hoste en stund uten å være syk ellers, gå til legen fort. For da kan det være kikhoste, og det vil du ikke ha!! :) og skal man få antibiotika må man dra til legen i løpet av den første uken av sykdommen helst..

(har en annen tråd om hosten min her inne, men ville ha en spesifikk tråd om kikhoste så jeg kanskje kan få mer tips/råd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt kikhoste, og vet nøyaktig hva du går gjennom. Jeg føler med deg, og håper du blir frisk snart! Husker ikke nøyaktig hvor lenge hosten varte fra jeg begynte å hoste, men jeg vil si det pågikk i ca to måneder. Det var helt forferdelig; jeg ble hemmet både sosialt og i jobb.

Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med annet en: hvis du røyker: slutt. Rådfør deg med lege ang. hostesaft. Jeg fikk en sterk hostesaft på resept som gjorde hosten litt bedre, men vil ikke påstå at den hjalp noe særlig utover det. Jeg måtte ta tiden til hjelp, og dersom legen din ikke har gitt deg noen mirakelkur ser det ut til at du må gjøre det samme. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kikhoste for et år siden, men en mild versjon. Jeg gikk til legen da jeg hadde hostet ganske stygt i åtte uker (men ingen andre symptomer enn det), og da sa legen at han ikke kunne gjøre noe for meg siden sykdommen hadde gått over, men at lungene var blitt "irriterte" av det. Jeg fikk hostesaft (Cosylan eller noe sånt), men siden det var eksamensperiode og hostesafta inneholder et morfinlignende stoff, brukte jeg det ikke noe særlig. Jeg ble trøtt av det og det smakte høgg.

Tror jeg hosta i ca. 10 uker i strekk. Så hvis dere begynner å hoste veldig stygt: kom dere til legen med én gang! Fryktelig slitsomt, både for deg og alle rundt deg (stakkars lesesalen min...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kikhoste for et år siden, men en mild versjon. Jeg gikk til legen da jeg hadde hostet ganske stygt i åtte uker (men ingen andre symptomer enn det), og da sa legen at han ikke kunne gjøre noe for meg siden sykdommen hadde gått over, men at lungene var blitt "irriterte" av det. Jeg fikk hostesaft (Cosylan eller noe sånt), men siden det var eksamensperiode og hostesafta inneholder et morfinlignende stoff, brukte jeg det ikke noe særlig. Jeg ble trøtt av det og det smakte høgg.Tror jeg hosta i ca. 10 uker i strekk. Så hvis dere begynner å hoste veldig stygt: kom dere til legen med én gang! Fryktelig slitsomt, både for deg og alle rundt deg (stakkars lesesalen min...)!

Ja, det var dét den het!

Brukte den samme, og ja, den smakte forferdelig. Jeg ble også trøtt av den, men drakk den da jeg til slutt var desperat etter å bli bedre. Uhyggelig opplevelse dette med kikhoste altså :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel bare å ta tiden til hjelp... Håper bare jeg slipper unna med et par måneder og ikke 4-5 som jeg har lest andre har hostet i..

Jeg tror ikke jeg har en mild versjon hvertfall, for jeg må anstrenge meg veldig flere ganger om dagen for å ikke "kveles", det er helt jævlig. Men det har bare vært en uke med den her typen hoste da, de 2 første ukene var det bare "vanlig" hosting, så jeg håper det går over til vanlig hosting igjen snart. Jeg skal bli så takknemlig for å være frisk når jeg blir det..

Synes det er veldig rart at det ikke er mer fokus på vaksinering for voksne, for det er jo veldig smittsomt og man blir veldig langvarig syk. Jeg skal vaksinere meg når jeg blir frisk, og skal be familien min om å vaksinere seg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å kaste opp av og til når jeg hoster og ikke får puste nå. Klarer ikke kontrollere det særlig heller.

HATER å ha kikhoste. Eksamenene mine kommer til å gå til helvete denne våren, har sluttet å dra på skolen, og det er ikke lett å lese når jeg må hoste så mye, og ikke får puste og kaster opp. Håper til gud at jeg blir frisk snart. Men det er vanskelig å være optimistisk.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest carmen

Kikhoste blir også kalte 100-dagershoste fordi den er kjent for å vare i ca tre mnd. Når det er sakt, synes jeg å huske det var verst de to første ukene. Etter det, ble jeg gradvis bedre. God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gamle tider ble det sagt at det trapper opp i 6 uker, før det bruker nye 6 uker på å trappe ned.

Kikhoste har en veldig karakteristisk hoste og symptomer, og det er rart legen din ikke greide å diagnostisere dette om du har det.

Når var du hos legen, og har du vurdert en ny tur om du har blitt værre etter forrige tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...