AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 hei! Har en venninne på 17 år som er utrolig deprimert. Hun er overvektig og utrolig misfornøyd med kroppen. Hun trener og prøver å passe på hva hun spiser, men går ikke helt ned og det har gjort at hun holder seg unna all sosiale forhold og er nesten så hun faller ut av skolen fordi hun ikke orker å bli sett blant mennesker og tenker alltid på alle som ser bedre ut enn henne. Jeg forstår hvordan hun føler seg, har alltid vært mye større enn alle andre og føler at hun mister sine fineste år , aldri få gå i det hun ønsker. Prøver å fortelle henne at folk er ulike og at hun bør være fornøyd, men hjelper jo lite. Merker at ting blir bare verre og verre - redd for at hun skal utvikle spiseforstyrrelse og deprisjonen hun går gjennom nå er mer enn nok til at jeg blir bekymret. Er det noe å anbefale i slike situasjoner? Vet noen om man kan ha rettigheter for å få profesjonell hjelp med å gå ned i vekt? Er så bekymret for min venninne og håper noen kan hjelpe !
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til, men gjennom lege kan man få mye hjelp til å gå ned i vekt. H*n kan også sende venninnen din videre i systemet for å få hjelp. Du kan jo også foreslå å ta en tur på helsestasjon for ungdom, der har de også lege :-)
irmelin_ Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Flott at du bryr deg så mye om venninnen din Jeg synes også at du bør prøve å få henne til å gå til lege, så hun kan få skikkelig hjelp både når det gjelder depresjon og vekt - det henger sannsynligvis sammen. Ellers er alt du kan gjøre å forsette å være en god venninne for henne. Du kan f.eks. ta henne med ut og gå turer, så slipper hun masse folk rundt seg men samtidig kommer hun seg i frisk luft og får pratet med noen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Kan være at hun sliter med stoffskifte. Det er vanlig med både vektproblemer og depresjon om ikke stoffskifte er riktig regulert.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Meg som er TS Takk for gode råd! Da har vi en avtale om å dra sammen til legen på onsdag, så er det et start. Ja hun sliter faktisk med stoffskifte, men kroppen hennes tar ikke imot medisinen, hun kaster opp uansett om det er tabletter eller sprøyte. Får håpe ting ordner seg når vi besøker fastlegen - takk for råd !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå