AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #21 Skrevet 25. mars 2012 Bunaden er den utgiften som er høy der, og den passer ikke inn sammen med ordet "nøkternt". Les artikkelen som er linket til å tråden, så ser du dette selv. Glem nå den bunaden da. Les hva jeg har skrivd om den. Bunaden ble tatt med i regnestykket for å vise hva jeg har av utgifter til konfirmasjonen. Det jeg spør om er hva jeg kan be far om som tilsvarer en nøktern konfirmasjon. Dette er ikke for å suge mest mulig kroner ut av han, men jeg synes han også skal være med å bidra til konfirmasjonen siden jeg aldri tidligere har bedt om ei krone hverken til briller eller andre ting. Nå vil det nok ikke bli noe bråk om jeg ber han bidra, men jeg vil bare vite hvor mye i kroner og ører hva jeg kan be om - da som tilsvarer en nøktern konfirmasjon. Far tjener godt og er vel etablert, så denne konfirmasjonen vil på ingen måte ødelegge hverken sommerferie eller noe annet for far. Ts
Holar Skrevet 25. mars 2012 #22 Skrevet 25. mars 2012 Tar vi bort bunaden, så vil korrekt regnestykke si ca 10 200kr. Jeg synes det ser greit og nøkternt ut jeg. Ta kontakt med NAV og hør hva de sier. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #23 Skrevet 25. mars 2012 Tar vi bort bunaden, så vil korrekt regnestykke si ca 10 200kr. Jeg synes det ser greit og nøkternt ut jeg. Ta kontakt med NAV og hør hva de sier. Takk Jeg synes også at det ser ut til at vi lager en nøktern konfirmasjon. Det gjør nok mye at vi lager mat og kaker selv istedenfor å bestille ferdige kuverter. Ts
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #24 Skrevet 25. mars 2012 Tar vi bort bunaden, så vil korrekt regnestykke si ca 10 200kr. Jeg synes det ser greit og nøkternt ut jeg. Ta kontakt med NAV og hør hva de sier. Men en har lov til å ta med klesutgifter, og selv om far ikke behøver være med å dekke utgiftene til bunad må konfirmanten ha klær på denne dagen. Da vil nav sette en grense for hva klærne kan koste, og dermed blir regnestykket 10200 + klesutgifter som nav godgjenner. En kan ikke bare ta vekk hele bunadskostandene, for en skal da finne en nøktern løsning fordi konfirmanten skal få nye klær til denne dagen
ToveM Skrevet 25. mars 2012 #25 Skrevet 25. mars 2012 Tar du bort bunaden, og erstatter klesbudsjettet med lokaleleie 2000,-. Får du en alminnelig nøktern konfirmasjon. Jeg vil si at far bør kunne betale halvparten av dette. Det bør være mulig å holde en konfirmasjon hjemme. Jeg har hatt to stk hjemme. Neste år skal jeg riktignok leie lokale, men det er av hensyn til at to rullestolbrukere skal kunne komme, og det egner mitt hus seg ikke til. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #26 Skrevet 25. mars 2012 Å hvis vi ser på den artikkelen som er linket til her; http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10093244 Da ser man at det ikke er urimelig at utgiftene til mat blir høyere enn hva vi har kalkulert med. Men det er nok mat som er bestilt og ikke hjemmelaget som vi har tenkt å ha. Ts
Holar Skrevet 25. mars 2012 #27 Skrevet 25. mars 2012 Jo, bunadsutgiftene skal du se helt bort fra. Ikke nevn bunaden igjen. Nøkterne klær ja. De koster ikke mye. Uansett, du må høre med NAV, vi er uansett bare synsere hele gjengen.
Gjest CarolineS Skrevet 25. mars 2012 #29 Skrevet 25. mars 2012 Tar du bort bunaden, og erstatter klesbudsjettet med lokaleleie 2000,-. Får du en alminnelig nøktern konfirmasjon. Jeg vil si at far bør kunne betale halvparten av dette. Det bør være mulig å holde en konfirmasjon hjemme. Jeg har hatt to stk hjemme. Neste år skal jeg riktignok leie lokale, men det er av hensyn til at to rullestolbrukere skal kunne komme, og det egner mitt hus seg ikke til. Det er ikke alle som har plass til en konfirmasjon hjemme Størrelse på hus og leilighet varierer hos mange! 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #30 Skrevet 25. mars 2012 Jo, bunadsutgiftene skal du se helt bort fra. Ikke nevn bunaden igjen. Nøkterne klær ja. De koster ikke mye. Uansett, du må høre med NAV, vi er uansett bare synsere hele gjengen. Har jo skjønt det at ved å nevne bunaden, så er det som å banne i kjærka Ts 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #31 Skrevet 25. mars 2012 Jeg ville ha hørt med NAV, og så bedt far om den summen. Han plikter jo å være med på å betale. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #32 Skrevet 25. mars 2012 Tar du bort bunaden, og erstatter klesbudsjettet med lokaleleie 2000,-. Får du en alminnelig nøktern konfirmasjon. Jeg vil si at far bør kunne betale halvparten av dette. Det bør være mulig å holde en konfirmasjon hjemme. Jeg har hatt to stk hjemme. Neste år skal jeg riktignok leie lokale, men det er av hensyn til at to rullestolbrukere skal kunne komme, og det egner mitt hus seg ikke til. trådstarter spør ikke om hvordan hun kan senke utgiftene men hva hun kan forvente av økonomisk hjelp fra far innenfor rimelighetens grense. selv om du har valgt lavbudsjettkonf for dine barn skal vel ikke andre være nødt til å gjøre som deg.
Gjest Line Skrevet 25. mars 2012 #33 Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes ikke du framstår som videre sympatisk, ts. Greit, bunaden skal ikke regnes med. Men når du først har den med som en diger utgiftspost i startinnlegget så er det ikke så rart at folk kommenterer at "budsjettet ser greit ut med unntak av bunaden". Hva annet skal man si liksom? Jeg synes et budsjett på rundt 10.000 kroner er en nøktern konfirmasjon. Hvis jeg bare sier at budsjettet ditt ser fint ut, så kan du misforstå og tro jeg mener at far bør betale halve bunaden også. Derfor føles det naturlig å si at "budsjettet ser greit ut med unntak av bunaden". Ingen vits i å bli sinna for det vel? 1
Sulosi Skrevet 25. mars 2012 #34 Skrevet 25. mars 2012 Hei. Kan du ikke undersøke med NAV hva som er regnet for å være nøkternt? Å kalle 10 200,- for nøkternt høres råflott ut for meg. Jeg håper på å klare selskapet for under 5000,-. Jeg får litt hjelp av mine foreldre men betaler ellers alt alene. Far har nedsatt bidragsevne så særtilskudd får jeg ikke men så inviterer jeg ingen fra hans familie heller (de har ikke vert i kontakt på 15 år her heller). Jeg inviterer derimot stefars familie (vi er skilt nå) og stefar har tilbudt å betale for sine. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #35 Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes ikke du framstår som videre sympatisk, ts. Greit, bunaden skal ikke regnes med. Men når du først har den med som en diger utgiftspost i startinnlegget så er det ikke så rart at folk kommenterer at "budsjettet ser greit ut med unntak av bunaden". Hva annet skal man si liksom? Jeg synes et budsjett på rundt 10.000 kroner er en nøktern konfirmasjon. Hvis jeg bare sier at budsjettet ditt ser fint ut, så kan du misforstå og tro jeg mener at far bør betale halve bunaden også. Derfor føles det naturlig å si at "budsjettet ser greit ut med unntak av bunaden". Ingen vits i å bli sinna for det vel? Jøssenavn, her har vel du tillagt meg mye som ikke stemmer... Ts
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #36 Skrevet 25. mars 2012 Hei. Kan du ikke undersøke med NAV hva som er regnet for å være nøkternt? Å kalle 10 200,- for nøkternt høres råflott ut for meg. Jeg håper på å klare selskapet for under 5000,-. Jeg får litt hjelp av mine foreldre men betaler ellers alt alene. Far har nedsatt bidragsevne så særtilskudd får jeg ikke men så inviterer jeg ingen fra hans familie heller (de har ikke vert i kontakt på 15 år her heller). Jeg inviterer derimot stefars familie (vi er skilt nå) og stefar har tilbudt å betale for sine. Det er jo kjempeflott om du klarer å lage en konfirmasjon til 5.000,- Ihvertfall når man tenker på at selve konfirmasjonsundervisningen koster 1.200,- Nå har ikke jeg foreldre jeg får økonomisk hjelp av, men så lenge barnets far tjener godt, ser jeg ikke noe galt i at han er med på å dekke utgiftene til konfirmasjonen, å han har god bidragsevne. Ts 1
Sulosi Skrevet 25. mars 2012 #37 Skrevet 25. mars 2012 Det er jo kjempeflott om du klarer å lage en konfirmasjon til 5.000,- Ihvertfall når man tenker på at selve konfirmasjonsundervisningen koster 1.200,- Nå har ikke jeg foreldre jeg får økonomisk hjelp av, men så lenge barnets far tjener godt, ser jeg ikke noe galt i at han er med på å dekke utgiftene til konfirmasjonen, å han har god bidragsevne. Ts Jeg har ikke regnet med undervisninga, kun selskapet. Men, for å få det såpass billig krever det mye arbeid i tiden før. Skulle gjerne betalt meg ut av en del om jeg hadde hatt økonomi til det. Har eksamen uka etter og regner ikke med å få lest noe til det. Den kan jeg i det minste ta opp igjen, konfirmasjon er kun den ene gangen.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #38 Skrevet 25. mars 2012 Jeg har ikke regnet med undervisninga, kun selskapet. Men, for å få det såpass billig krever det mye arbeid i tiden før. Skulle gjerne betalt meg ut av en del om jeg hadde hatt økonomi til det. Har eksamen uka etter og regner ikke med å få lest noe til det. Den kan jeg i det minste ta opp igjen, konfirmasjon er kun den ene gangen. Ja, konfirmasjonen er kun en gang i livet, men får håpe du klarer å henge med sånn at du består eksamen også da - selv om det blir tøft for deg. Krysser fingrene Ts
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #39 Skrevet 25. mars 2012 Skjønner ikke tynet TS får her ang bunaden, det står da klart at hun ikke kommer til å be far dekke noe av den. TS: Budsjettet ditt ellers ser greit ut det, ganske nøkternt. Har regnet litt på vårt eget (om noen år) og kommer nok litt over den prisen du legger deg på. Men vår økonomi er god, og da blir det også deretter. Til de som mener far skal slippe unna fordi han ikke er sitt ansvar bevisst som far, skjerp dere! 1
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2012 #40 Skrevet 25. mars 2012 Hun sier jo selv at bunaden ikke telles med!! du bør vel lese selv. Men budnad er nok ikke med i det NAV regner som nøkternt. Dette finnes det litratur om. Du kan søke om særtilskot. Da kan NAV trekke av lønnen til far. Det finnes egen forskriftom dette. http://lovdata.no/for/sf/bl/tl-20030115-0121-0.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå