Sulosi Skrevet 25. mars 2012 #41 Skrevet 25. mars 2012 Ja, konfirmasjonen er kun en gang i livet, men får håpe du klarer å henge med sånn at du består eksamen også da - selv om det blir tøft for deg. Krysser fingrene Ts Takk for det TS. Lykke til med deres konfirmasjon
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #42 Skrevet 25. mars 2012 du bør vel lese selv. Men budnad er nok ikke med i det NAV regner som nøkternt. Dette finnes det litratur om. Du kan søke om særtilskot. Da kan NAV trekke av lønnen til far. Det finnes egen forskriftom dette. http://lovdata.no/for/sf/bl/tl-20030115-0121-0.html Loven er jo temmelig klar. Kan du vise oss der det står at jeg skal kreve far for bunaden? Jeg tok med bunaden i det totale regnskapet for å vise hva jeg har av utgifter til konfirmasjonen, å jeg har hele tiden snakket om en nøktern konfirmasjon. Jeg har også poengtert opptil flere ganger at bunaden er kjøpt og betalt å skal ikke kreves av far. Forøvrig så lager vi en rimeligere fest ved å lage maten selv. Har sett på prisene fra cateringsfirmaer, å ved å velge det alternativet vil kostnadene stige ganske drastisk. En av grunnene til at vi velger å lage maten selv er at vi synes endel av maten vår er bedre enn cateringmat. Siden vi har lokale så kan vi også ta oss tid til å lage maten selv da vi kommer til et lokale som er klart til bruk. Skulle vi hatt konfirmasjonen hjemme så hadde vi måtte vi brukt ganske mye tid på å flytte ut møbler, vaske ned huset osv + at vi måtte skaffet border, stoler, service, bestikk og glass til flere gjester. Ved hjemmekonfirmasjon hadde det også blitt veldig trangt da vi ikke har så store plassen. Dette er en prioriteringssak. Ts
kaprifolen Skrevet 26. mars 2012 #43 Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor tar du ikke med foto og takkekort i regnestykket? Det er DYRT! 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #44 Skrevet 26. mars 2012 Jeg synes det er rimelig å be barnefar om 5000,- til konfirmasjonen, slik at det deles 50/50. En nøktern konfirmasjon bør ikke overstige mye over 10000,- i kostnader slik jeg ser det, og synes dere har lagt dere på et fornuftig budsjett. Jeg ville snakket med barnefar om dette først og prøvd å ordne en løsning på egen hånd, i stedet for å be NAV sende en regning uten forvarsel. Han bør også få litt tid på å betale det, 5000,- er ikke småpenger for folk flest. Jeg synes heller ikke barnefar skal belastes ekstra hvis dere finner ut at dere vil bruke fotograf o.l., siden det finnes billigere alternativer. Ikke at du skriver noe om dette, men jeg ville bare nevne det.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #45 Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor tar du ikke med foto og takkekort i regnestykket? Det er DYRT! Ja det er jo også en utgift som kommer, å som burde være med i regnestykket Jeg synes det er rimelig å be barnefar om 5000,- til konfirmasjonen, slik at det deles 50/50. En nøktern konfirmasjon bør ikke overstige mye over 10000,- i kostnader slik jeg ser det, og synes dere har lagt dere på et fornuftig budsjett. Jeg ville snakket med barnefar om dette først og prøvd å ordne en løsning på egen hånd, i stedet for å be NAV sende en regning uten forvarsel. Han bør også få litt tid på å betale det, 5000,- er ikke småpenger for folk flest. Jeg synes heller ikke barnefar skal belastes ekstra hvis dere finner ut at dere vil bruke fotograf o.l., siden det finnes billigere alternativer. Ikke at du skriver noe om dette, men jeg ville bare nevne det. 5.000,- høres ut som en grei sum Selvsagt skal jeg snakke med far. Men spør her siden jeg vil vite hvilken sum som er rimelig å nevne for far, å selvsagt skal han få tid på seg - selv om 5.000,- for han ikke spiller så stor rolle da han både tjener godt og har oppsparte midler. Men han skal få sagt sitt i denne saken. Håper at vi kan gjøre en privat avtale sånn at jeg slipper å gå igjennom Nav med dette Ts
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #46 Skrevet 26. mars 2012 Skal ha konf. snart og her er en oversikt over hva det ca vil komme på hos oss. Gjester blir på omlag 20 stk. - 1800,- dress m /tilbehør til gutt (kjøpt på Dressmann)+ sko - 2200,- fotograf(12 bilders serie) - 400,- frisør (ellers er det hjemmeklipp) - 150,- innbygelser/porto - 4500,- bestilt koldtbord (200,- x 20 stk) - 1500,- kaker(hjemmelagde),kaffe, brus etc - 500,- pynting (blomster, duker, lys etc) - 500,- takkekort/porto Grovt anslått kommer det ca på 11 500,-. Har ikke telt på knappene, men heller ikke slått ut håret. Kunne sikkert spart inn på noe (feks frisør og koldtbord). Skal ha konfirmasjonen hjemme. Gave til konf. er ikke regnet med.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #47 Skrevet 26. mars 2012 Skal ha konf. snart og her er en oversikt over hva det ca vil komme på hos oss. Gjester blir på omlag 20 stk. - 1800,- dress m /tilbehør til gutt (kjøpt på Dressmann)+ sko - 2200,- fotograf(12 bilders serie) - 400,- frisør (ellers er det hjemmeklipp) - 150,- innbygelser/porto - 4500,- bestilt koldtbord (200,- x 20 stk) - 1500,- kaker(hjemmelagde),kaffe, brus etc - 500,- pynting (blomster, duker, lys etc) - 500,- takkekort/porto Grovt anslått kommer det ca på 11 500,-. Har ikke telt på knappene, men heller ikke slått ut håret. Kunne sikkert spart inn på noe (feks frisør og koldtbord). Skal ha konfirmasjonen hjemme. Gave til konf. er ikke regnet med. Ser ikke ut til at jeg er så langt unna ditt regnestykke da Her blir vi ca 35 stk. Jeg ser at jeg har glemt å ta med frisør i mitt regnestykke Det er ingen tvil om at konfirmasjon er en kostbar affære, å ære være de som klarer å lage konfirmasjon til halve prisen. Men det avhenger selvsagt av størrelsen på gjestelisten, catering eller hjemmelaget, lokale eller hjemme osv... Ts
ToveM Skrevet 26. mars 2012 #48 Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor tar du ikke med foto og takkekort i regnestykket? Det er DYRT! Det er vel ingen nødvendighet å gå til fotograf. Fryktelig dyrt, og de fleste har vel et brukbart digitalkamera idag, eller kjenner noen som har. En kan ta masse bilder hjemme/ute på dagen. Garantert noe som kan brukes til takkekort. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #49 Skrevet 26. mars 2012 -(Jeg arvet bunad til konfirmasjonen, men hadde jeg ikke hatt mulighet til å arve så hadde jeg aldri fått en bunad til 20.000.) -Konfirmasjonsselskapet ble holdt hjemme. -Kjøtt ble bestilt fra et cateringfirma (noe slags stek), men poteter og sos ble laget hjemme. -Mamma bakte noen kaker og noen av gjestene hadde med seg kaker til kaffen. -Innbydelsene ble printet ut på vanlig papir. - Det ble kjøpt servietter, kronelys og telys på Nille. -Bildet til takkekortet tok vi selv, synes det er helt unødvendig å betale for fotograf. Og det er ikke vanlig der jeg kommer fra. Syns ærlig talt det høres snobbete og tullete ut. -Pappa bestilte kopier av bildene, mamma kjøpte takkekort og en gullpenn og så skrev jeg takkekortene selv. Dette syns jeg er en nøktern konfirmasjon og jeg hadde en fin dag. Foreldrene mine er ikke skilt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #50 Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor tar du ikke med foto og takkekort i regnestykket? Det er DYRT! Fotograf er på ingen måte nødvendig. Dyr frisør er heller ikke nødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #51 Skrevet 26. mars 2012 Jeg synes konfirmasjonen høres nøkternt ut. Alle andre har kommentert bunad så jeg avstår. Jeg hadde kanskje spurt far i forkant om å dele, men hadde nok regnet med å ta det igjennom nav. Jeg hadde forøvrig krevd hans andel når det gjelder briller og ev. tannregulering med loven i handa. Det lille bidraget der er lite i forhold til utgiftene ved å ha en tenåring i huset. Selv hadde jeg konfirmasjonen hjemme og lagde all mat selv. Ingen bunad her pga økonomien. Alt ble gjort på rimligste måte. Over halvparten av gjestene var fra fars familie. Fra min side var bare søsken av konfirmanten samt min samboer og hans barn. Jeg endte opp med å betale alt. Et lite spørsmål sånn til slutt. Kommer noen fra fars familie?
Djungelvrål Skrevet 26. mars 2012 #52 Skrevet 26. mars 2012 Koster undervisningen 1200 kroner?? Den hadde vi på skolen, den må jo være gratis.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #53 Skrevet 26. mars 2012 -(Jeg arvet bunad til konfirmasjonen, men hadde jeg ikke hatt mulighet til å arve så hadde jeg aldri fått en bunad til 20.000.) -Konfirmasjonsselskapet ble holdt hjemme. -Kjøtt ble bestilt fra et cateringfirma (noe slags stek), men poteter og sos ble laget hjemme. -Mamma bakte noen kaker og noen av gjestene hadde med seg kaker til kaffen. -Innbydelsene ble printet ut på vanlig papir. - Det ble kjøpt servietter, kronelys og telys på Nille. -Bildet til takkekortet tok vi selv, synes det er helt unødvendig å betale for fotograf. Og det er ikke vanlig der jeg kommer fra. Syns ærlig talt det høres snobbete og tullete ut. -Pappa bestilte kopier av bildene, mamma kjøpte takkekort og en gullpenn og så skrev jeg takkekortene selv. Dette syns jeg er en nøktern konfirmasjon og jeg hadde en fin dag. Foreldrene mine er ikke skilt. Mange drar til fotograf for å få tatt portrettfoto. Akkurat som 1-års bilder. Koselig for foreldrene å ha, ungene vokser som veldig fort. Men det er selfølgelig ikke et must (akkurat som 1 års bilder). Selv om man er hos fotograf velger mange å ikke bruke disse bildene til takkekort. Det blir fort dyrt. Da holder det i massevis å knipse bilde selv, printe ut og skrive med gullpenn.
Gjest Spinell Skrevet 26. mars 2012 #54 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg synes opplegget høres nøkternt ut, og ville snakket med far om lik deling av summen (minus den mye omtalte bunaden, som jeg tolker som mors gave til konfirmanten). Ang fotograf: det er selvsagt ikke obligatorisk med fotograf ved noen som helst anledning i livet, men det er vel ikke akkurat ansett som råflott å koste på seg dette ifm konfirmasjonen. Jeg er i alle fall veldig glad for at det ble tatt proffe bilder av meg den dagen. Takkekort er helt vanlig, enten bildet er tatt av lønnet fotograf eller Onkel Gunnar med speilreflekskameraet sitt. Endret 26. mars 2012 av Spinell 1
Gjest O___o Skrevet 26. mars 2012 #55 Skrevet 26. mars 2012 Her i huset er det konfirmasjon til våren, å i den forbindelse har jeg tenkt å kontakte konfirmantens far for å be om at han er med på å dekke utgiftene. Far har aldri hatt kontakt med barnet, å har aldri bidratt med annet enn barnebidrag. Slike ting som synstest og briller har jeg betalt uten å be far om å dele på utgiftene. Konfirmasjonen er en kostbar affære å jeg mener at her bør far også være med å bidra. Han skal selvsagt få tilbud om å delta på konfirmasjonen, men jeg regner ikke med at han vil komme akkurat den dagen når han har vært fraværende i 15 år, men tilbudet skal han få. Dette er hva jeg regner med å ha av utgifter: - Konfirmasjonsundervisning, 1.200,- - Leie av lokale 2.000,- - Bunad (vet at man kun får hjelp til nokterne klær) 20.000,- - Innbydelser, bordkort, blomster, servietter og lys 2.000,- - Mat, drikke og kaker. Lager koldtbord og kaker selv 5.000,- Dette vil ca komme på 29.200,- Jeg vil vel tro at dette er ganske nøktern hvis man ser bort ifra bunaden. Jeg har ikke tatt med takkekort og porto på disse på utregningen. Bilder er heller ikke tatt med. Hvor mye kan jeg be far bidra med her? Tenkte å høre med han om vi kunne gjøre en privat avtale uten å blande Nav inn. Han har aldri hatt kontakt med barnet - men skal først innvolveres i barnets liv når barnet skal konfirmeres? Konfirmasjon er en fest. Ikke en menneskerett. NAV dekker ikke utgifter til konfirmasjon, nei. NAV dekker livsopphold og bolig. Ikke festdrakter til 20.000 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #56 Skrevet 26. mars 2012 Han har aldri hatt kontakt med barnet - men skal først innvolveres i barnets liv når barnet skal konfirmeres? Konfirmasjon er en fest. Ikke en menneskerett. NAV dekker ikke utgifter til konfirmasjon, nei. NAV dekker livsopphold og bolig. Ikke festdrakter til 20.000 Jeg tipper at fyren aldri har vært interessert i å ha kontakt med barnet, det høres jo slik ut. Det TS skrev om NAV var vel heller at NAV kunne være behjelpelig med å regne ut en sum som er rimelig for BF å delta med, ikke at NAV selv skulle spytte i penger. 3
Sulosi Skrevet 26. mars 2012 #57 Skrevet 26. mars 2012 Han har aldri hatt kontakt med barnet - men skal først innvolveres i barnets liv når barnet skal konfirmeres? Konfirmasjon er en fest. Ikke en menneskerett. NAV dekker ikke utgifter til konfirmasjon, nei. NAV dekker livsopphold og bolig. Ikke festdrakter til 20.000 Det er ikke Nav som diskuteres her, det er hvor mye hun skal be far om å bidra med. Når far er bidragsdyktig er han forpliktet til å bidra og Nav har ansvar for å kreve inn de pengene fra far. Særtilskudd er et ekstra bidrag. 1
Ragg Skrevet 26. mars 2012 #58 Skrevet 26. mars 2012 Her i huset er det konfirmasjon til våren, å i den forbindelse har jeg tenkt å kontakte konfirmantens far for å be om at han er med på å dekke utgiftene. Far har aldri hatt kontakt med barnet, å har aldri bidratt med annet enn barnebidrag. Slike ting som synstest og briller har jeg betalt uten å be far om å dele på utgiftene. Konfirmasjonen er en kostbar affære å jeg mener at her bør far også være med å bidra. Han skal selvsagt få tilbud om å delta på konfirmasjonen, men jeg regner ikke med at han vil komme akkurat den dagen når han har vært fraværende i 15 år, men tilbudet skal han få. Dette er hva jeg regner med å ha av utgifter: - Konfirmasjonsundervisning, 1.200,- - Leie av lokale 2.000,- - Bunad (vet at man kun får hjelp til nokterne klær) 20.000,- - Innbydelser, bordkort, blomster, servietter og lys 2.000,- - Mat, drikke og kaker. Lager koldtbord og kaker selv 5.000,- Dette vil ca komme på 29.200,- Jeg vil vel tro at dette er ganske nøktern hvis man ser bort ifra bunaden. Jeg har ikke tatt med takkekort og porto på disse på utregningen. Bilder er heller ikke tatt med. Hvor mye kan jeg be far bidra med her? Tenkte å høre med han om vi kunne gjøre en privat avtale uten å blande Nav inn.
Ragg Skrevet 26. mars 2012 #59 Skrevet 26. mars 2012 Hvis du kontakter han direkte og utelukker nav, syns jeg at han skal få se hele regnestykket MED bunad. Hvorfor skal ikke din datter fortjene en bunad som så veldig mange andre?! Og hvis han blir en kranglefant pga bunaden kan han vel betale halve konfirmasjonen. Jeg skal og ha konfirmasjon i vår, blir dyrt men det er denne ene gangen hun konfirmeres og bunad får hun og far betaler halve. Lykke til, håper det ordner seg for dere på en grei måte
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #60 Skrevet 26. mars 2012 Insisterer folk på å nevne denne bunaden på ap? Og til slutt, jeg klarer ikke holde det inne, jeg klarer bare ikke. Beklager på forhånd. De som ikke skjønner hva jeg mener kan bla seg rett forbi innlegget mitt når jeg sier: Og. Og! Og, og, og, OG, oooog! OOOG!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå