Gå til innhold

Hva er nøktern konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er det konfirmasjon til våren, å i den forbindelse har jeg tenkt å kontakte konfirmantens far for å be om at han er med på å dekke utgiftene.

Far har aldri hatt kontakt med barnet, å har aldri bidratt med annet enn barnebidrag.

Slike ting som synstest og briller har jeg betalt uten å be far om å dele på utgiftene.

Konfirmasjonen er en kostbar affære å jeg mener at her bør far også være med å bidra.

Han skal selvsagt få tilbud om å delta på konfirmasjonen, men jeg regner ikke med at han vil komme akkurat den dagen når han har vært fraværende i 15 år, men tilbudet skal han få.

Dette er hva jeg regner med å ha av utgifter:

- Konfirmasjonsundervisning, 1.200,-

- Leie av lokale 2.000,-

- Bunad (vet at man kun får hjelp til nokterne klær) 20.000,-

- Innbydelser, bordkort, blomster, servietter og lys 2.000,-

- Mat, drikke og kaker. Lager koldtbord og kaker selv 5.000,-

Dette vil ca komme på 29.200,-

Jeg vil vel tro at dette er ganske nøktern hvis man ser bort ifra bunaden.

Jeg har ikke tatt med takkekort og porto på disse på utregningen. Bilder er heller ikke tatt med.

Hvor mye kan jeg be far bidra med her? Tenkte å høre med han om vi kunne gjøre en privat avtale uten å blande Nav inn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å finne info om dette på Nav sine sider, men fant ikke noe.

Ts

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis han aldri har bidratt på annen måte enn gjennom bidrag, da hadde jeg aldri sunket så dypt som å be han være med å betale for konfirmasjonen.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han aldri har bidratt på annen måte enn gjennom bidrag, da hadde jeg aldri sunket så dypt som å be han være med å betale for konfirmasjonen.

Hvorfor ikke? Det er da til pass for han at han må føle det økonomiske ansvaret for barn på kroppen selv om han ikke gidder å stille opp fysisk! Mannen ønsker jo mest sannsynlig å slippe alt ansvar fullstendig, hadde jeg vært hans eks og barnemor hadde jeg sannelig ikke gjort det enkelt for ham....

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke spurt ham.. Kutt heller ned på noe. Det finnes mange brukte bunader du kan få til halve prisen. Kan du ha det hjemme? Kutt også ned litt på beløpet til blomster o.l. Ta bildene selv og lag takkekort på nettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har forsørgeransvar på lik linje med meg - selv om han har valgt å være fraværende.

Barnet skal da ikke lide mer enn h*n har gjort hele livet for at far har valgt å hverken bli kjent med barnet eller ha samvær.

Hvis han ikke hadde hatt forsørgeransvar så hadde det jo ikke vært i Nav sine systemer at BY også skal bidra til konfirmasjon, briller og tannregulering.

Jeg skjønner ikke den holdningen som sier at hvis BY har valt 0 samvær så skal heller ikke BY bidra med mer enn bidrag...

Ts

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker konfirmanten at far skal være tilstede, eller er det du som mener at han skal få tilbudet fordi det er riktig? Hos oss ønsket ikke konfirmanten at faren skulle delta på denne dagen, for som han selv sa, har han ikke vært tilstedet de andre årene av mitt liv behøver han ikke det på denne dagen heller. Det er vel ikke rette stedet å eventuelt bli kjent med sin egen far.

Jeg ville latt det gå igjennom nav, ta vare på alle kvitteringer, så finner nav ut hva han skal betale. Koster deg noen hundrelapper å be de om dette, men om du kan få noen tusen tilbake så er det verdt det. Jeg forstår heller ikke hvorfor han skal slippe unna, for det er jo hans barn også selv om han har valgt å ikke ha kontakt.

• Liker 1
Skrevet

NAV anser ihvertfall ikke noen bunad for å være en nødvendighet til konfirmasjonen, så hvis far ikke ønsker å spleise på denne, så er han i sin fulle rett til det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Det er da til pass for han at han må føle det økonomiske ansvaret for barn på kroppen selv om han ikke gidder å stille opp fysisk! Mannen ønsker jo mest sannsynlig å slippe alt ansvar fullstendig, hadde jeg vært hans eks og barnemor hadde jeg sannelig ikke gjort det enkelt for ham....

Takk og lov at ihvertfall noen har forståelse for at far også har ansvar selv om han har valt å være fraværende.

Vil også legge til at jeg aldri har bedt om noe utenom bidrag, å far har heller aldri bidratt utenom det. Det har aldri kommet en gave eller et brev/ kort fra den kanten, å jeg har alltid kjøpt små-gaver for å kompensere for at mitt barn alltid har færre gaver enn andre i familien da h*n ikke har noen fars-familie.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke spurt ham.. Kutt heller ned på noe. Det finnes mange brukte bunader du kan få til halve prisen. Kan du ha det hjemme? Kutt også ned litt på beløpet til blomster o.l. Ta bildene selv og lag takkekort på nettet.

Skal hun ikke spørre på grunn av stolthet, eller hva ligger bak at far skal her slippe unna? Jeg forstår ikke den tankegangen, for han har et økonomisk ansvarselv om han ikke gidder bruke tid på barnet. Det økonomiske ansvaret strekker seg også til en konfirmasjon

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå ber ikke jeg om hjelp til bunaden. Den er kjøpt og betalt av meg og samboer, men generellt hjelp til konfirmasjonen.

Far har som sagt forsørgeransvar for barnet, å jeg vet at jeg kan kreve at far bidrar gjennom Nav til konfirmasjonen.

Hvis du leser åpningsinnlegget mitt så vil du se at jeg har poengtert at jeg vet at bunad ikke er nøkternt, å forventer selvsagt ikke hjelp til den.

AnonymBruker
Skrevet

NAV anser ihvertfall ikke noen bunad for å være en nødvendighet til konfirmasjonen, så hvis far ikke ønsker å spleise på denne, så er han i sin fulle rett til det.

Går det igjennom nav, må mor ta vare på alle kvitteringer og far får en regning som han må betale. Han kan ikke komme og si at jeg ønsker ikke å være med å dekke bunad for eksempel eller bordkort ol, nav regner ut hva han skal være med å betale.

Ville tatt en samtale med nav,for å forsikret meg om hva man kan forvente.

Skrevet

Går det igjennom nav, må mor ta vare på alle kvitteringer og far får en regning som han må betale. Han kan ikke komme og si at jeg ønsker ikke å være med å dekke bunad for eksempel eller bordkort ol, nav regner ut hva han skal være med å betale.

Ville tatt en samtale med nav,for å forsikret meg om hva man kan forvente.

NAV regner ut hva han skal betale, men meg bekjent så er det også et maks-tak på hva han kan risikere å betale. Og en bunad er neppe kalkulert inn i det maks-taket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor henger du deg oppi bunaden?

Les hva jeg skriver. Kan ikke se at jeg ber om hjelp til bunaden, men spør om hvor mye jeg kan be far om til en nøktern standard.

Bunaden er som sagt kjøpt og betalt av meg og samboer, men far har også et forsørgeransvar enda.

Har aldri bedt far om ei krone annet enn bidrag på 15 år, så at han er med på å dekke deler av konfirmasjonen er ikke mer enn rett og rimelig.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

NAV regner ut hva han skal betale, men meg bekjent så er det også et maks-tak på hva han kan risikere å betale. Og en bunad er neppe kalkulert inn i det maks-taket.

Igjen, hvorfor i alle dager henger du deg opp i bunaden...

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor henger du deg oppi bunaden?

Les hva jeg skriver. Kan ikke se at jeg ber om hjelp til bunaden, men spør om hvor mye jeg kan be far om til en nøktern standard.

Bunaden er som sagt kjøpt og betalt av meg og samboer, men far har også et forsørgeransvar enda.

Har aldri bedt far om ei krone annet enn bidrag på 15 år, så at han er med på å dekke deler av konfirmasjonen er ikke mer enn rett og rimelig.

Ts

Bunaden er den utgiften som er høy der, og den passer ikke inn sammen med ordet "nøkternt". Les artikkelen som er linket til å tråden, så ser du dette selv.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke den holdningen som sier at hvis BY har valt 0 samvær så skal heller ikke BY bidra med mer enn bidrag...

Ts

Det er jo litt sånn æressak da, når han ikke har vist interesse for barnet så skal han ikke få gleden ved å føle at han har bidratt med noe (penger). Æressak ja, men det betyr vel ikke noe for norske nordmenn?

AnonymBruker
Skrevet

Så i de tilfellene der en av foreldrene er fraværende så skal konfirmanten nøye seg med budsjettkonf... Mariekjeks og saft liksom :sjenert:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bunaden er den utgiften som er høy der, og den passer ikke inn sammen med ordet "nøkternt". Les artikkelen som er linket til å tråden, så ser du dette selv.

Hun sier jo selv at bunaden ikke telles med!!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...