AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Jenta vår har fått plass i samme barnehage som storebroren fra høsten. Broren er tre år eldre. Han startet på en småbarnsavdeling, men kom over på en større avdeling med barn fra 1-6 år da han ble 3år. Jeg er veldig glad for at gutten vår startet på småbarnsavdeling. Synes det er litt for store forhold der han er nå. Hadde ikke jenta vår hatt en storebror, så ville jeg helt klart ha ønsket henne på småbarnsavdeling. Det jeg er usikker på nå, er om det er en fordel om hun begynner på samme avdeling som broren? Gutten vår sier at han ønsker at hun begynner på samme avdeling som ham, men hvor mye som ligger i det vet jg ikke... Dere som har søsken i barnehage, eller erfaring fra begge type avdelinger, hva vil dere anbefale??
Gjest imli Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 I "vår" barnehage er det berre blandingsavdelingar, men ungane mine byrja i same avdeling, har berre vore positivt her trur eg.
Eliii-12 Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Jeg ville valgt småbarnsavdelingen, da den er bedre tilrettelagt for de yngste som har andre behov(emosjonelle behov i forhold til tilknytning, stress osv). Storebror han nok mer lyst til å leke med sine venner og ikke ta seg av lillesøster, noe som ofte kan skje. 3
tingeling Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Jeg ville helt klart valgt småbarnsavdeling. De større barna har en annen lek, det er høyere tempo og ofte støynivå stor avdeling. Er veldig glad for at mine gikk på småbarnsavdeling fra de var ett år til det året de ble tre. De gikk også i samme barnehage, og så hverandre ute og under fellessamling ( da satt de gjerne sammen), men jeg er overbevist om at storebror vil leke med vennene sine uten lillesøster på slep og jeg er sikker på at mange ettåringer ville bli stresset på stor avdeling. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 I barnehagen jeg jobber i har vi bare 1-6. Det som er bra er at vi ukentlig har grupper som tilpasser seg barnas behov. I tillegg drar både de minste og største på egne turer f.eks. Barna som ikke er fylt to år, har alle utviklet seg enormt på de månedene de har gått her. De er mye foran andre på sin alder. Mye takket være de eldre barna, som synes det er SÅ stas med de yngre.
Gjest pysepusen Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Etter nesten et år i blandet 1-6 ville jeg definitivt ha valgt småbarnsavdeling! Det gjør de visst i bhg til minsten også ettersom de har valgt å dele barna inn etter alder daglig 1
SummerJoy Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Jeg ville helt klart hatt hun på småbarnsavdeling. Kan jo bli til at hun går å dilter etter broren hele dagen. De har nok godt av å skilles litt ettersom det er ganske stor aldersforskjell på de. 1
helenaa Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Småbarnsavdeling! Jeg tror det er bra for storesøsken å ha sin egen avdeling, der de kan være seg selv, og ikke bare storebror. Samtidig som det er bra for de minste å ha det litt roligere. Kommer de til å være sammen på uteområdet? I så fall får de jo lekt sammen mye av dagen.
Muscae Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har jobbet i småbarnsavdeling, og jobber nå i en gruppe med 1-6 år. Jeg ser at det er mye bedre for småbarna å være på en avdeling der alt er tilrettelagt for dem, i stedenfor å være "de små" som ikke får lov til noen ting av det de større får lov til. Jeg ser også (det er nok forskjellig fra avdeling til avdeling, men likevel leit når det skjer) at de voksne som arbeider på 1-6årsavdeling synes det er morsommere å ha forming og andre aktiviteter med de eldste som får til mye, og de minste blir da bare gående rundt på oppbevaring.. Der jeg jobbet tidligere var det ren småbarnsavdeling med engasjerte voksne som tilrettela aktiviteter for de minste. En annen ting som er negativt med 1-6 årsavdelinger er at mye av tiden går bort i stell og praktiske oppgaver med de minste (mating, bleieskift, legging osv), og det går av tiden de voksne har sammen med de eldre barna. Jeg har som sagt sett dette fra innsiden, og jeg kommer aldri til å la barna mine gå i aldersblandede avdelinger med småbarn og store barn sammen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Jobber som pedagogisk leder i barnhage, og vi anbefaler ikke søsken på samme avdeling, da de eldste fort kan ta på seg seg en "passe på rolle" og ansvar som de ikke skal ha ovenfor mindre søsken. De minste kan også fort bli avhengig av eldre søsken og ikke bli så selvstendig. Småbarnsavdelingene er også mye mer tilpasset de minstes behov både ift omsorg, trygghet og aktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Jobber som pedagogisk leder i barnhage, og vi anbefaler ikke søsken på samme avdeling, da de eldste fort kan ta på seg seg en "passe på rolle" og ansvar som de ikke skal ha ovenfor mindre søsken. De minste kan også fort bli avhengig av eldre søsken og ikke bli så selvstendig. Småbarnsavdelingene er også mye mer tilpasset de minstes behov både ift omsorg, trygghet og aktiviteter. Tusen takk for mange tilbakemeldinger! Har landet på at småbarnsavdeling er det jeg ønsker. Veldig greit å få svar fra dere som faktisk har jobbet på slike avdelinger:) Sendt mail til barnehagesytrer idag. Fått svar der hun skriver at jenta vår en plassert på en småbarnsavdeling Riktignok kunne jeg tenke den andre småbarnsavdelingen, men greit nok. Broren gikk på samme avdeling. Veldig små lokaler, der de sover, spiser og leker på samme rom... Ny ped. leder, så henne vet jeg ikke noe om. HI
Loppe Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Helt klart småbarnsavdelinfg. Jeg jobber på 1-6 og det er no skikkelig skit som kommunene gjør for å spare penger. Flere ekvivalenterpå hver avdeling på den måten vet du...
SummerJoy Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg syns forøvrig det høres helt vilt ut med 1-6 års avdelinger. Trodde ikke det fantes jeg. Syntes det var skummelt nok da (snart)3 åringen skulle over på 3-6. Endret 26. mars 2012 av SummerJoy
Gjest imli Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Mange plassar har 1-6 års avdelingar. I små barnehagar fungerar det heilt fint. Det er som sagt det i "vår" barnehage, men det er berre 7-8 ungar på kvar av avdelingane. Og dei eldste har førskulegruppe kvar dag så vidt eg har fått med meg. Men i store barnehagar med mange ungar pr avdeling hadde eg heilt klart vore skeptisk eg og, men no er eg skeptisk til å sende ein 1-åring i bhg i det heile tatt.
SummerJoy Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Det er som sagt det i "vår" barnehage, men det er berre 7-8 ungar på kvar av avdelingane. Da blir det helt klart noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå