Gå til innhold

Lyst på hund!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lyst på hund!

Har aldri hatt hund før, og kan ikke så mye om hunder så jeg må nok starte med å lese en del om de før jeg går til anskaffelse.

Men til dere som har erfaring: hva slags hund kan egne seg til uerfaren eier som bor i byen men nærme parker og grøntområder? Den må tåle å være hjemme alene noen timer midt på dagen.

Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort svar fra meg: dersom du vil prøve å ha en hund kan du høre med førerhundskolene. De gir god oppfølging, du kan angre deg når som helst og du får god trening. Du kan få en hund alt fra den er valp til nærmere året. Hunden må inn til førerhundskolen igjen når den er mellom 12 og 18 måneder gammel.

Angående raser, så anbefaler jeg Labrador på det varmeste. Argumenterte hardt for det på denne gruppa for litt siden. Søk og du vil finne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med 14062003... Å kontakte blindeforbundet eller førerhundskole eller lignende er jo topp. Da får du lært masse, samtidig som du gjør en knallgod gjerning. :D Men litt negativt er det at hunden forlater deg når den er ferdig trenet da..

Første hunden jeg hadde var en Papillon. Det fungerte fint som første-hund til meg... Jeg lærte den å synge, sitte, gå på plass, rulle rundt, spille død osv. helt uten å kunne noe fra før...

Dersom du har en rase du gjerne vil ha, så lønner det seg å finne en oppdretter i nærheten av der du bor. Og ha god kontakt med denne oppdretteren. Sånn at du kan ringe dem om det er noe du lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god ide å få en hund på "lån" gjennom Blindeforbundet. Jeg har en storpuddel og vil selvsagt anbefale den rasen!

Hvis jeg var deg hadde jeg lest litt om ulike hunder, og så ta kontakt med noen som har en hund du faller for. Viktig å matche dine egenskaper med hundens. Det er ekstremt mange eksempler på dårlig matching (eks. late folk med jakthunder).

Husk: De fleste vil snakke positivt om den rasen de selv har! Så helt objektive er vi nok ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke på deg selv, hvilken livsstil du har, hvilke egenskaper du har osv - også får du lese deg grønn om div. raser :) Du må tenke over hva du vil bruke hunden til, og hvilke egenskaper du ønsker deg hos en hund - som passer med deg og din livsstil.

Så leter du fram oppdrettere, evt. eiere av de rasene du har kommet fram til - også spør og graver du :)

Er enig i at det å kontakte en førerhundskole for å "låne" en hund i et drøyt år kan være en god idé for mange - jeg hadde aldri klart å levere tilbake en hund jeg har blitt så glad i, uansett hvor stor glede jeg hadde visst at den hadde gitt en blind... :oops:

Som Imax har vi en storpuddel, og er selvfølgelig knallfornøyd med rasen! :)

Men les, spør og grav - og tenk... Og ikke velg hund etter utseende, velg etter egenskaper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info blindeforbundet kan ikke hjelpe til med førerhunder! Men blindeforbundets førerhundskole kan. Det er ganske så stor forskjell!

Jeg har aldri hatt hund fra blindeforbundets førerhunskole, men jeg har passet hunder for dem (typ gå skogstur) i ny og ne. Jeg har dog hatt mange hunder fra en annen førerhundskole og jeg har lært vanvittig mye på relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for svar så langt!

Blindeforbundets førerhundskole ja... høres ikke så dumt ut. Det blir en slags "prøvetid" før jeg eventuelt kjøper en for alltid.

Skal ringe de i morgen jeg.

Papillon, hvordan ser den ut Tirill? Har du noen linker til bilder/info?

Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden jeg hadde var en Papillon. Det fungerte fint som første-hund til meg... Jeg lærte den å synge, sitte, gå på plass, rulle rundt, spille død osv. helt uten å kunne noe fra før...

.

Førstehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...