Gå til innhold

Til dere som får arbeidsavklaringspenger og som er uføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.

Jeg fikk tidligere denne uken vite at jeg har fått jobb i NAV, og på jobbintervjuet ble jeg fortalt at jeg i hovedsak kommer til å jobbe med arbeidsavklaring og uføresaker. Jeg kommer til å få grundig opplæring og kursing når jeg starter, men er redd for at det blir mest lover og regler på disse kursene og at mennesket blir glemt. Derfor lurer jeg på om dere som får arbeidsavklaringspenger og som er uføre vil fortelle meg litt om hva, hvordan og hvorfor...? Jeg vil presisere at denne tråden ikke er laget for å diskutere, men ene og alene for at jeg skal lære meg å se menneskene inni papirhaugene, diagnosene og paragrafene... Post gjerne anonymt!!

Hvis dere har tips og triks, dårlig erfaring o.l. som jeg kan lære av tar jeg gjerne i mot det også... Jeg kan ikke gjøre store ting med det firkantede NAV systemet, men jeg kan forsøke å lære av andre NAV veilederes feil, og behandle de som kommer til meg med den respekten de fortjener...

På forhånd tusen takk for hjelpen!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møt klientene dine ansikt til ansikt.

Jeg er på min tredje saksbehandler nå. Forrige møtte jeg aldri, fikk heller aldri pratet noe særlig med han på tlf (han var ny i jobben og klarte ikke samtalen og satte meg derfor heller over til en annen).

Nå har jeg fått ny saksbehandler, men det har ingen informert meg om. Fikk bare greie på det fordi noen fra sykehuset som jeg er innlagt på ringte nav. De på sykehuset fikk ikke snakke med denne nye saksbehandleren og fikk heller ikke mail adr hennes.

Så mitt tips. Hver tilgjenngelig og informer om at du er klientens nye saksbehandler og sett opp et møte med klienten så den føler seg som et menneske og ikke bare som et nr.

Lykke til i ny jobb :)

AnonymBruker
Skrevet

Lære deg å svare på mailer, ringe tilbake før det går for lang tid og være forsiktig med å uttale deg om pasientens tilstand mens de er hos deg. Fikk høre at jeg kunne jo ikke være syk siden jeg var så velstelt. Han skulle bare visst at jeg de to siste dagene før jeg skulle på møtet, ikke hadde gjort noe som helst for ikke å bli sengeliggende møtedagen. Å stelle meg for å se "bra" ut er kanskje enda viktigere når en kronisk syk og endelig har karret seg på bena for å gå ut å handle eller hva det måtte være.

Ja systemet er firkantet, det kan du ikke gjøre noe med, men jeg blir oppgitt når viktige papirer stadig blir borte vekk. Nå som det sendes på mail er det lettere å skylde på systemsvikt enn på folk. Opplevde sist uke da jeg ringte at uføresøknaden hadde de ikke fått, enda den ble sendt i begynnelsen av januar. Gikk elektronisk fra legen. Lurer på hvor den ble av?

Gratulerer med ny jobb. Kan ikke si at jeg misunner deg den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du jobbe på lokalt eller forvaltning? Jobbet selv et års tid ved et av NAVs forvaltningskontorer...Opplæring var vel mer eller mindre fraværende...

Kanskje jeg som var maks uheldig, men etter et år fant jeg meg noe nytt!

AnonymBruker
Skrevet

De som ringer deg har krav på å bli ringt opp igjen etter 3 dager, men dette er det omtrent ingen saksbehandlere som gjør. Faktisk ringer de ikke tilbake igjen i det hele tatt. (Må alltid ringe å klage til personalsjefen etter det har gått 2 uker uten svar!) Så du kan jo prøve å være et unntak? Det tror jeg mange hadde satt pris på :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må både si jeg er heldig og uheldig med min saksbehandler. Jeg kan sende mail til han og han svarer veldig fort. gjerne i løpet av dagen.

Men han kan veldig lite. Han satt å fortalte meg at jeg ikke kunne ta noe som helst utdanning når jeg gikk på AAP.. På infomøte en time senere ang AAP, så anbefalte de å ta udanning. Han sa jo til slutt at han ikke visste helt hvordan det var med utdanning og AAP.

- Ikke si noe du ikke er sikker på.. Bedre å kjenne sine begrensninger og si at man er usikker, og skal sjekke det ut.

Min saksbehandler vil gjerne ha meg ut i praksisplass istedenfor at jeg går tilbake til jobb.. skjønn det den som vil..

AnonymBruker
Skrevet

Min saksbehandler er ung og nyutdannet, men hun er veldig flink. Hun SER og HØRER meg og er hun usikker på noe sjekker hun det ut så snart hun kan.

Jeg var heldig med min forrige saksbehandler også men hun sluttet, derfor fikk jeg ny.

Jeg er på vei over på aap og i mellomtiden er jeg nå satt på ren sosial stønad.

AnonymBruker
Skrevet

Min saksbehandler er ung og nyutdannet, men hun er veldig flink. Hun SER og HØRER meg og er hun usikker på noe sjekker hun det ut så snart hun kan.

Jeg var heldig med min forrige saksbehandler også men hun sluttet, derfor fikk jeg ny.

Jeg er på vei over på aap og i mellomtiden er jeg nå satt på ren sosial stønad.

Jeg som svarte her.

Glemte jo å si:

Gratulerer med ny jobb! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en saksbehandler jeg aldri har møtt, kun snakket med via tlf. Han vil ha med ut i ditten og datten og kjenner ikke sykdommen min. Itilegg har jeg vanskelig for å prate med han. Så, sett deg inn i sykdommen til brukeren dine, ha et møte med dem og be dem gjerne ta med seg neon flere pairer (fra sykehus o.l så får man skriv etter man har vært på kontroller og slikt) ta gjerne en titt på dem hvis det er ok for brukeren. Se og HØR på brukeren, og prøv å gjøre ditt beste. LYKKE TIL!!

AnonymBruker
Skrevet

Når du møter klientene/brukerne så pass på å vær hyggelig og høflg og ikke kom med sure kommentarer om at "sånn er det, det må du bare finne deg i hvis du skal ha penger fra oss!" eller "du klarer jo å komme hit på møte, da klarer du også å jobbe!" osv...

Gi gjerne ut mailadressen din, slik at de kan komme i direkte kontakt med deg, uten å måtte runge å krangle med sentralbordet i Bergen først og legge ut om hele saken der, for så å måtte legge ut alt på nytt om de er så heldige å få tak i deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...