AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Er det feil av meg å se litt ned på en person som ikke har fullført videregående, er 23 år og lever på NAV og foreldrene sine? Denne personen har tatt diverse kurs og slikt, men orker ikke å ta en hvilken som helst jobb. Venter derfor på at den jobben dukker opp Og hvorfor skulle h*n det? Når foreldrene betaler billån, telefon og strøm. Mens NAV bistår med bostøtte til husleie og mat?! Jeg merker en følelse av irritasjon. Dette har egentlig ikke noe med selve det å ha utdanning og gjøre. Men det at man bare er hjemme og venter på den riktige jobben. Å jobbe bak kassa på kiwi blir for kjedelig i følge denne personen. Selv har jeg ikke spurt verken NAV eller foreldrene mine om å fø meg siden jeg var 16 og flyttet for meg selv. 7
Gjest "gjest" Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Må vel kanskje innrømme at voksne mennesker som ikke en gang har videregående ikke får mye sympati fra meg, nei. Fordi man må ha et minstekrav av felles minste multiplum som norske voksne mennesker skal ha vært igjennom av teoretisk kunnskap. 3
solkrem Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes overskriften din blir helt feil. Jeg ser absolutt ikke ned på mennesker uten utdanning, men jeg ser ned på mennesker som ikke ønsker å jobbe fordi de får alt de trenger uansett. Så lenge man er arbeidsfør bør man ha seg ut i arbeid. 26
Mr.Omg Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Må vel kanskje innrømme at voksne mennesker som ikke en gang har videregående ikke får mye sympati fra meg, nei. Fordi man må ha et minstekrav av felles minste multiplum som norske voksne mennesker skal ha vært igjennom av teoretisk kunnskap. Hva med de som har vært igjennom alle 3 årene på VGS, men ikke bestått? Jeg syns det blir for dumt å se ned på folk bare fordi de ikke har videregående. Man lærer mye på videregående som man ikke har bruk for. 15
Meridian Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Er vel en grunn til at h*n går på NAV? Virker på meg som om denne personen sliter med et og annet?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Jeg ser absolutt ikke ned på folk som ikke har fullført videregående. Broren min har ikke fullført VGS på grunn av dysleksi, men han fikk likevel fagbrev som snekker etter flere år i samme jobb og klarer seg kjempefint. 4
CoffeeCup Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Jeg har en venninne som ikke har fullført vgs. Hun har aldri taklet skolen særlig bra. Men hun har fra hun var 16 jobbet i butikk og jobbet hardt og alltid vært flink. Hun har derfor klart å jobbe seg oppover og sitter nå i en prestisjetung stilling og tjener mer enn hva jeg gjør med bachelor grad. Hvorfor i alle dager skal jeg se ned på henne? Hun er jo flott og kjempe flink 9
Gjest snoopy_93 Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Vet om ei som har droppa ut av vgs 3år på rad. Var så trøtt og ville heller sove enn å gå på skolen. Nå jobber hun, men det virker som om det er et evig ork det også. edit; Glemte å si at jeg ser litt ned på henne i og med at søvn var det største problemet hennes. Ser generelt ned på mennesker som ikke gjør noe fordi de ikke gidder. Men selvfølgelig, man skal ikke dømme folk for fort med tanke på skjulte funksjonshemninger. Endret 25. mars 2012 av snoopy_93
Meridian Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 Vet om ei som har droppa ut av vgs 3år på rad. Var så trøtt og ville heller sove enn å gå på skolen. Nå jobber hun, men det virker som om det er et evig ork det også. edit; Glemte å si at jeg ser litt ned på henne i og med at søvn var det største problemet hennes. Ser generelt ned på mennesker som ikke gjør noe fordi de ikke gidder. Men selvfølgelig, man skal ikke dømme folk for fort med tanke på skjulte funksjonshemninger. Jeg vil tro at hun sliter med noe siden hun var så trøtt, for det er ikke normalt i det hele tatt og høres veldig slitsomt ut. Hun blir jo sittende veldig fast, kan du si? Hvis du prater med henne må du be henne teste seg for Cøliaki, for de blir man "lat" uten å kunne noe for det. Been there! 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Er det feil av meg å se litt ned på en person som ikke har fullført videregående, er 23 år og lever på NAV og foreldrene sine? Denne personen har tatt diverse kurs og slikt, men orker ikke å ta en hvilken som helst jobb. Venter derfor på at den jobben dukker opp Og hvorfor skulle h*n det? Når foreldrene betaler billån, telefon og strøm. Mens NAV bistår med bostøtte til husleie og mat?! Jeg merker en følelse av irritasjon. Dette har egentlig ikke noe med selve det å ha utdanning og gjøre. Men det at man bare er hjemme og venter på den riktige jobben. Å jobbe bak kassa på kiwi blir for kjedelig i følge denne personen. Selv har jeg ikke spurt verken NAV eller foreldrene mine om å fø meg siden jeg var 16 og flyttet for meg selv. Jeg kan se ned på slike mennesker. Om ikke det er en grunn til det da, for eksempel psykiske problemer.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Må innrømme jeg ser litt ned på godt voksne mennesker som fremdeles ikke har rotet seg til å fullføre alle fag på vgs. Det er ikke vanskelig bare man tar seg litt i nakken og utenom det er frisk og rask både fysisk og psykisk. Men synes ikke man trenger flere år i tillegg til generell studiekompetanse for å være et oppegående og flittig menneske. Alt handler om hva man vil drive med, og det er ikke innenfor alle jobber man trenger å ha profesjonsstudier i ryggen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Svaret mitt på spørsmålet i trådtittelen er et rungende nei, men situasjonen TS beskriver handler jo ikke bare om en som ikke har utdannelse. 3
MichelleBelle Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Jeg ser ikke ned på personer som ikke har fullført vgs. Det kan være mange grunner til at de ikke har klart å gjennomføre det, og hvilken rett har jeg til å dømme dem for det? De fleste klarer seg jo bra senere og får seg en jobb de kan leve av. At noen bevisst snylter på staten og familie fordi de ikke ønsker å jobbe selv om de har evne og mulighet til det synes jeg er vanskeligere å akseptere. Likevel er jeg usikker på om du vet nok om vedkommende du beskriver til å bedømme hvorvidt personen snylter eller ikke.
Bjørn82 Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Jeg tror folk fort kan brenne seg om de ser ned på noen som ikke har samme teoretiske bakgrunn som en selv har. Er sikker på at en med mastergrad i økonomi ikke ser ned på Røkke fordi han ikke har høyere utdanning. En annen sak er. Kan man med hvilken som helst høyere utdanning gjøre nytte for seg i samfunnet? Er det jobb å få? Det å mangle utdannelse og det å være lat er ikke samme sak. Folk kommer langt til og med idag uten utdannelse. Og noen med utdannelse blir stående igjen uten å komme noen vei fordi de ikke får seg jobb innen det de har utdannet seg til. 2
kubrak Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Er vel en grunn til at h*n går på NAV? Virker på meg som om denne personen sliter med et og annet? alternativt kan vel personen også være dørge hakkende lat. Snakker om slapt å ikke ha fullført vgs når en er 23 år, og samtidig lever på NAV. Men egentlig, så ser jeg ikke ned på en slik person, men at det i første rekke skyldes latskap, ja det er ikke tvil i min sjel. 2
Gjest Raindrops Skrevet 26. mars 2012 #16 Skrevet 26. mars 2012 Må innrømme jeg ser litt ned på godt voksne mennesker som fremdeles ikke har rotet seg til å fullføre alle fag på vgs. Det er ikke vanskelig bare man tar seg litt i nakken og utenom det er frisk og rask både fysisk og psykisk. Men synes ikke man trenger flere år i tillegg til generell studiekompetanse for å være et oppegående og flittig menneske. Alt handler om hva man vil drive med, og det er ikke innenfor alle jobber man trenger å ha profesjonsstudier i ryggen. Men hva med de som ikke trenger de fagene? Jeg kjenner folk som aldri fullførte vgs, men de har fortsatt klart seg godt innenfor praktiske yrker, der de har fått fagbrev gjennom hard jobbing og praktisk læring. Jeg ser ingen grunn til at en som har fått fagbrev som snekker skal sette seg på skolebenken for å lære seg å tolke dikt, bare fordi han er godt voksen. Det er synd at alle absolutt skal presses inn i det samme systemet og det samme løpet, for det passer absolutt ikke for alle, selv om det ikke feiler dem noe verken psykisk eller fysisk. Det er bare tåpelige forventniger fra samfunnet. Jeg er selv skoleflink og har alltid elsket å gå på skolen, men jeg ser likevel ingen god grunn til å se ned på de som velger en annen vei enn jeg gjør. 8
Gullskje Skrevet 26. mars 2012 #17 Skrevet 26. mars 2012 Herregud! Hva er det som feiler hue på dere som ser ned på mennesker uten utdanning!? Det kan være ufattelig mange grunner til at folk ikke har fullført en utdanning eller mottar støtte ifra NAV. Tror dere vitnemål fra VGS eller mastergrad gjør folk til bedre og mer verdifulle mennesker? 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 TS her. Jeg brukte nok feil overskrift. Og jeg kjenner denne personen godt, har vært bestevenner siden vi var 11 år. Jeg begynner nesten og bli bekymret, H*n har vært arbeidsledig i to år nå. Og sier selv at det ikke er noen vits i å ta en midlertidig jobb inntil drømmejobben dukker opp. Kan man rett og slett bli enten lat eller deprimert av å gå hjemme hele dagene?
Strikkemamma Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Jeg ser vel ikke ned på personer uten utdannelse, men tenker jo mitt. Det må være noe som skurrer. Lav viljestyrke, psykisk sykdom, lav IQ ++. Det er jo ikke sikkert personen sliter med noen av delene, men det er liksom ikke allment akseptert at man ikke har utdannelse i dag. Videregående er jo hvertfall et krav syns nå jeg. 3
Gjest Raindrops Skrevet 26. mars 2012 #20 Skrevet 26. mars 2012 Jeg ser vel ikke ned på personer uten utdannelse, men tenker jo mitt. Det må være noe som skurrer. Lav viljestyrke, psykisk sykdom, lav IQ ++. Det er jo ikke sikkert personen sliter med noen av delene, men det er liksom ikke allment akseptert at man ikke har utdannelse i dag. Videregående er jo hvertfall et krav syns nå jeg. Hvorfor det? Dette blir litt sånn "alle som ikke er sånn som meg er dumme". 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå