Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 16 år, og er utrolig lei av familien min. Det er ufattelig mye drama, og foreldrene mine er skilt og krangler hele tiden. Broren min har ikke lenger kontakt med pappaen min hvor jeg bor, så ser han sjeldent. Over tid har jeg derfor samlet opp en god slump med penger, og sitter faktisk å vurderer om jeg bare skal bestille en enveisvei flybilett å bo for meg selv et sted der ute i den store verden. Jeg har vurdert mye frem og tilbake, og jeg vil nok finne meg en jobb et sted. En lever jo bare en gang, ikke sant?

Uansett, før jeg bestemmer meg: Noen som har noen synspunkter på dette? Hva bør jeg tenke på når jeg flytter til et ukjent land? Noen forhåndregler?

På forhånd takk til dere søte kg-er som kommer med tips!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare å finne seg en jobb desverre - økonomien har satt sine spor i store deler av Europa. Det bør du tenke på. Og jeg vet ikke hvor lett det er å få leid en leiighet til en billig penge rundt om i Europa.

Det er heller ikke bare bare å plutselig være alene i den store vide verden.

Jeg ville heller anbefalt deg til å ta kontakt med helsestasjonen på skolen, for å få råd til hvordan du kan snakke med foreldrene dine. Kanskje få de inn i en mekling eller noe slikt. Det er ikke sikkert de skjønner hvordan dette går utover dere barna.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette var nesten som å lese om meg selv som 16-åring. Jeg fantaserte også om å rømme fra alt, men er veldig glad jeg "holdt løpet ut". Det er bare 2-3 år til du er ferdig på vgs og kan flytte akkurat dit du vil, og gjøre det du vil, samtidig som du har "grunnutdannelsen" i orden. Tolker det slik at du vurderer å droppe ut av vgs - ikke gjør det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes spennende ut! Hold oss oppdatert om hvordan det går og lykke til! :)

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Hold deg heim og fullfør videregående. Deretter kan du prøve lykken ut i Europa.

• Liker 8
Skrevet

Tror ikke du vil synes jeg er så veldig søt etter at jeg har sagt hva jeg mener, men...

Jeg synes du er altfor ung til å reise alene til USA og bo helt for deg selv. Veldig mange av oss er utrolig lei av familien vår i tenåringstida, men jeg ber det tenke nøye over hva du gjør.

Har du noen andre voksne du kan snakke med om dette, vil jeg rådføre deg til å gjøre det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

fullfør videregående. etter det kan du ta deg et år i utlandet (studie).

Skrevet

utfordrer deg til å prøve! hehe. det blir nok en vanskelig sak, spesielt siden du er under 18. Det fins dog byråer som hjelper unge nordmenn med å finne jobb i utlandet, så du kan jo google litt rundt om det. Jeg husker ikke navna på de byråene...

men råder deg til å gjøre noe annet. Fullfør skolen og hold ut. Evt kan du søke deg inn på en folkehøgskole, slik får du bodd borte fra foreldra dine ett år! Kanskje det hjelper deg til å se på ting i et litt annerledes perspektiv, og kanskje du vokser litt på den tida og!

Du kan jo velge en reiselivslinje på fhs så får du dratt til utlandet også!

Husk at for å flytte til utlandet må du ha tillatelse, forsikring, et sted å bo, og helst erfaring og referanser for å lett få en jobb....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt heller til en annen by i Norge og fullfør videregående og bo på hybel. Det blir man fort veldig voksen av.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg tenke på når jeg flytter til et ukjent land? Noen forhåndregler?

Å være myndig.

Du kan jo tilbringe 8 uker sommerferie et sted langt unna for å få deg en pause, men en 16 år gammel norsk jente har ingenting i utlandet å gjøre som jobb. Men jeg ser ingen grunn til at du ikke kan flytte på hybel og ta videregående ferdig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Tror faktisk jeg bestiller bilett i løpet av neste ferie.. får bare stole på magefølelsen! Hva kan gå galt? ALT! men jeg vil oppleve verden, koste hva det koste vil.. så får familien hjemme kjøre sitt eget løp!

Noen som har erfaringer med det jeg gjør nå?

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

Takk for svar!

Tror faktisk jeg bestiller bilett i løpet av neste ferie.. får bare stole på magefølelsen! Hva kan gå galt? ALT! men jeg vil oppleve verden, koste hva det koste vil.. så får familien hjemme kjøre sitt eget løp!

Noen som har erfaringer med det jeg gjør nå?

Blir nå helt til de får telefon fra ambassaden i det landet du har drette deg ut i, om å komme å hente jentungen sin.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt å ordne deg et sted å bo?

• Liker 2
Skrevet

Flytt på hybel, bli ferdig med videregående, spar enda mer penger hvis du kan, og så reiser du ut i den store verden i alle fall litt mer voksen og med et grunnlag for å ev. starte utdanning i et annet land.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt å ordne deg et sted å bo?

Tar det som det kommer! Virker kanske så befriende å sove under åpen himmel, haha ! Men finner meg vel alltids en leilighet, har jo en del penger! Det mest utfordrende blir nok å finne en jobb slik at jeg kan fortsatt kan ha et sted å bo

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Tar det som det kommer! Virker kanske så befriende å sove under åpen himmel, haha ! Men finner meg vel alltids en leilighet, har jo en del penger! Det mest utfordrende blir nok å finne en jobb slik at jeg kan fortsatt kan ha et sted å bo

Du har tatt med i betraktning at en tenåringsjente er et seksuelt bytte?

• Liker 1
Gjest offiser
Skrevet

fullfør skole!! Deretter kan søke du deg inn til førstegangstjenesten. 1 år med noen tusen pr.mnd lommepenger. Nye venner og ideer. Og bo i en annen landsdel og få nye impulser, studiepoeng, nettverk, ny horisont og 0 i studielån.

Fri fra gamle miljøer. Et friår uten studielån som åpner nye dører.

Velkommen når du er ferdig med videregående.

Skrevet

Blir nå helt til de får telefon fra ambassaden i det landet du har drette deg ut i, om å komme å hente jentungen sin.

Evt. når de sender etterlysning via Interpol fordi TS er umyndig og vekk. Kjempekult å bli hentet av politiet i utlandet for å bli tatt med hjem til foreldrene - tipper situasjonen hjemme blir veldig mye bedre av det.

Nei, hør på de andre i denne tråden som oppfordrer deg til å skaffe hjelp via helsesøster e.l., flytte, og i det minste fullføre vgs.. Det er bare to år igjen til du kan gjøre akkurat som du vil, og selv om de to årene kan virke veldig lange, så er det å fullføre skolen veldig viktig, enten du bor hjemme eller flytter bort for å få det til. Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg!

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye penger har du spart deg opp egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Hva med et år på folkehøgskole?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...