Gå til innhold

Erfaring med Kampfisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer og skaffe med kampfisk.

Er det noen som kan dele erfaring og tips når det gjelder kampfisk?

Skrevet

Den spiser neonTetra!

• Liker 1
Skrevet

Et akvarium på 40 liter er et minimum, ca. 27 grader. Kan være kresen i matveien. Liker flyteplanter. Se www.kampfisk.tk.

Skrevet

kampfisken om holdt i mindre akvarier/boller, bør holdes helt alene. ikke noen artsfrende (hverken hanner eller hunner). om du ønsker å holde kampfisk med hunner, eller annen type fisk så bør akvariet være minimum 50-60 liter. den bør ikke holdes med fisker med lange slør som kan minne om andre kampfisker (f.eks. guppy), eller fisker som er fæle til å nappe andre fisker i sløra. ellers er kampfiskene ganske hardføre og tåler å leve alene i små boller/akvarium.

AnonymBruker
Skrevet

en kampfisk bør ikke holdes i bolle nei. kampfisk er en labyrintfisk, og må opp å hente luft. i tillegg er den veldig sensitiv til temperaturendringer, så den skal helst holdes i akvarium med dekkglass. den har også best leveforhold i varmere vann, så varmekolbe anbefales.

du kan lese mer om betta splendens (kampfisk) her!

• Liker 2
Skrevet

skal faktisk ganske mye til før en kampfisk blir syk pga. temperaturforandringer og de kan trives fint i boller uten noe form for sirkulering eller varmekolbe.

Gjest Bobler
Skrevet

skal faktisk ganske mye til før en kampfisk blir syk pga. temperaturforandringer og de kan trives fint i boller uten noe form for sirkulering eller varmekolbe.

Nei, de kan ikke trives. De kan overleve ja, men det beste for all fisk er å ha sirkulasjon. De aller aller fleste varmekolbe i tillegg for stabil og varm temperatur.

Ingen fisk bør bo i en bolle. Hverken kampfisk, gullfisk eller andre fisker. I Sverige er det ulovlig og betegnes som dyremishandling. Og det er jeg helt enig i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal ikke så mye til. Jeg har hatt kampfisker i mange år nå, og faktisk opplevd flere ganger at det karet mitt uten dekkglass, ikke har vært bra for kampfisken. (jeg har selvfølgelig sluttet å ha kampfisk oppi der nå, men noen begynner-blemmer har jeg hatt) Den første ble syk og døde etter ikke så alt for lang tid, den andre ble slapp og blass over tid, før jeg flyttet den (når jeg oppdaget at dette ikke var optimalt leveforhold for de). Den kom seg veldig fint etter flytting. :)

Mange argumenterer med at gullfiskbolle er så bra og fint. "Jeg hadde gullfisken min i bolle i over 2 år før den døde!" (slikt har jeg hørt mange ganger). Med tanke på at en gullfisk, med riktig stell og leveforhold, ofte blir en 15-20 år, ville jeg ikke sagt at to år er veldig bra.. En gullfisk kan også bli opp i mot 40 cm lang, men det vil den jo selvfølgelig aldri rekke å bli i en liten bolle på 10 liter..

Jeg er helt enig med bobler, fiskebolle skulle vært forbudt!

Jeg ville i alle fall anbefale at du skaffer deg et akvarium med litt mer størrelse på ts. Til en nybegynner er det anbefalt med minimum 100 liter. Jo mindre kar, jo vanskligere er det å holde stabile verdier (med ustabile verdier vil du få mer fiskedød, mer alger osv) og større kar er også lettere å vedlikeholde. :) Jeg har kar i alt fra 40 liter til over 500 liter, og de minste er desidert de vanskligste å vedlikeholde (med tanke på verdier, de gror igjen med dritt fortere enn svint osv). Og ikke minst, i. et større kar kan du ha varmekolbe som hjelper deg med å holde temperaturen stabil, og en pumpe, som hjelper deg med å holde sirkulasjon i vannet, samt suger opp dritt og matrester. :)

Ønsker deg lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...