Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vet at tidligvakt/dagvakt på sykehjem går ut på å hjelpe pasienten opp, morgenstell, evt dusj osv. Og så frokost, evt medisiner.

Hva skjer på kveldsvakten? Tenker ikke på nattevakt, men sånn fra kl 1500-2300.

Kan komme med ønske om jeg vil jobbe flest tidlig- eller flest kvelds-vakter og lurer på hva som er best! Blir kjempeglad for svar!

Klem Louise :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei!

Jeg vet at tidligvakt/dagvakt på sykehjem går ut på å hjelpe pasienten opp, morgenstell, evt dusj osv. Og så frokost, evt medisiner.

Hva skjer på kveldsvakten? Tenker ikke på nattevakt, men sånn fra kl 1500-2300.

Kan komme med ønske om jeg vil jobbe flest tidlig- eller flest kvelds-vakter og lurer på hva som er best! Blir kjempeglad for svar!

Klem Louise :-)

Jeg jobber for det meste kveld/kortvakter på kveld. (17-21)

Det jeg gjør på min vakt er å smøre kvledsmat og nattmat til de som skal ha nattmat. Så når brukerne har kommet til bords gir jeg kaffe, te, melk osv. Etter dette blir de fleste brukerne stelt og lagt for kvelden. Noen sitter i fellesstua og tar seg et glass vin før de legger seg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehjem som feriejobb. Kveldsvaktene våre gikk ut på å lage til middagen, etter middag var det å følge pasientene på toalettet eller evt skifte på de som var sengeliggende, så var det kveldsmat som sto for tur, og deretter legging, og til slutt rapportskriving.

Dagvaktene hos oss gikk mye kjappere enn kveldsvaketene. På dagvakt gjorde du noe stort sett hele tiden. Først var det møte, så var det morgenstell på alle pasientene man rakk før frokost, så var det frokost, deretter var det å få opp resten av pasientene, når det var gjort var det tid for lunsj, og etter der igjen var det toalettbesøk og skift på alle, til slutt var det rapportskriving.

På dagvaktene så starter det gjerne mer intensivt, der man har veldig mye å gjøre, og så dabber det litt av etterhvert.På slutten går det an å sette seg ned litt. På kveldsvaktene er det omvendt. Da begynner det treigt, og man har tid til å sette seg ned litt, men så tar det seg opp når man skal legge alle sammen.

Skrevet

Kveldene hos oss var ca. slik:

14.30 - 22:00

14:30 - 15:30 - Rapport og rydde ut av vaskemaskin, hilse på alle sammen og gjøre klart til kaffe og kaker.

15:30 - Servering av kaffe og kaker.

15.30 - 17.30 - spill, tv-titting, ta seg en lur, gå en tur, sole seg eller subbe litt rundt.

17:30 - Dekke på bordet, gjerne i fellesskap. (På min avdeling er alle i stand til å gå, men demente. Derfor prøver vi å aktivt engasjere dem i å rydde av og på bordet. Dette varierer fra person til person i hvliken grad man gjør dette, men jeg prøver det, da de liker å føle seg nyttige)

18:00 - Middag

19:00 - Tv-titting og noen legger seg.

19.00 - 22.00 - Ser på tv og alle legger seg etter tur, mange legger seg rundt 20:00, og noen ønsker å legge seg rett før vi går.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg som er AB over. Jeg glemte å skrive det positive med kveldsvaktene :)

Det positive med dagvaktene er jo det at de vanligvis går veldig kjapt, det blir lite dødtid og man har alltid noe å gjøre.

Det positive med kveldsvaktene er at det er mindre stress, og da tenker jeg ikke på at det er mindre å gjøre, men at det vanligvis er langt færre på jobb. Man har gjerne færre personer på kveldsvaktene, hos oss var det vanlig at vi var 3 (vi hadde 14 pasienter). På dagvakt var det gjerne 5 stk og noen ganger 6, i tillegg var der en sykepleier og avdelingslederen. Det kan bli litt mange kokker, hvis du skjønner hva jeg mener.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar dere! Jeg er sykepleiestudent på første året, men jeg har valgt feil studie.

Jeg har så gjerne lyst til å fullføre dette året både pga selvfølelsen, studiepoeng og pga studielån som ikke vil bli gjort om hvis jeg slutter!

Jeg er nå utplassert på sykehjem, men jeg sliter utrolig mye med å takle stellet(avføringen, luktene, og nesten mest av alt nærheten (når man skal skifte bleie, tørke og vaske nedentil osv. Første dag jeg kom hjem hadde jeg sammenbrudd og måtte ta smertestillende + beroligende for å få sove. Jeg har hittil hatt kun 4 dagvakter, og gruer meg veldig til imorgen.

Tror dere at kveldsvakter vil være best for meg? Jeg vil så gjerne klare dette.

(Og for dere som vil komme til å kritisere og be meg slutte-jeg lar ikke det at jeg sliter, gå utover brukerne).

Klem fra meg!

Skrevet

Jeg er videregående-elev og har hatt det som sommerjobb.

Det er utrolig krevende både psykisk og fysisk, men det er også givende. Prøv å få et forhold til de du jobber med, og forsøk å se det morsomme i jobben. (Morsomme mennesker, spesielle hendelser etc.)

Kveldsvakter kan være ålreit det. Men jeg skal si deg det at jeg har mange ganger måtte vaske ned hele rom rett før kl. 22.00 på grunn av uhell etter en middag som er uheldig for magen. Det er ikke fritt for vask og slik om kveldene, men kanskje litt mindre enn ellers.

Du venner deg til det altså, prøv å se framover. Du har heldigvis ikke mer enn tre måneder også :klemmer:

Skrevet

(Og for dere som vil komme til å kritisere og be meg slutte-jeg lar ikke det at jeg sliter, gå utover brukerne).

Klem fra meg!

Det tror jeg. Du kommer helt klart til å komme opp i disse situasjonene på kvelden også, men sjeldnere enn på dagen. Det at du synes det er ekkelt tror jeg blir bedre etterhvert, ikke sikkert du har valgt rett yrke nei. Men man blir til en viss grad vant med det. Har jobet vedsiden av skole og studie på sykehjem i 5 år nå, det skal MYE til for at jeg synes noe er skikkelig ekkelt, men det skjer enda:P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem med bare demente :)

På kveldsvaktene får man først rapport, så fikser man maten. Legger de på tallerkner ogsånt. Får satt alle rundt bordet ( kan ta litt tid da alle er demente og mange må følges). Så er det middag med masse mating og lignende. Etter maten er det ofte doturer, tv- titting, snakking, kasting av ball, gir noen dokker til noen og lignende.

Siden det er en avdeling med demens er det ofte noen som er urolige eller gjør noe som man må avverge.

Så blir klokka rundt 6 og da gjør man i stand kveldsmat. Etter det, halv 7- 7 tida er det i gang med legging. Hvor alle trenger hjelp. Må gjøre alt for de aller fleste.

Etter man har fått alle i seng er klokka fort blitt 9. Da er det bare og vente på nattevakta og skrive rapport og gi rapport til nattevakta.

Skrevet

Så blir klokka rundt 6 og da gjør man i stand kveldsmat. Etter det, halv 7- 7 tida er det i gang med legging. Hvor alle trenger hjelp. Må gjøre alt for de aller fleste.

Etter man har fått alle i seng er klokka fort blitt 9. Da er det bare og vente på nattevakta og skrive rapport og gi rapport til nattevakta.

Oj. Det var jammen tidlig. jeg jobber på en skjermet dement avdeling. Men her er det ingen som legger seg før halv 8, og da kun en. De fleste legger seg mellom 8-9.30.. Men ofte har vi en, kanskje to igjen når nattevaktene kommer.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar dere! Jeg er sykepleiestudent på første året, men jeg har valgt feil studie.

Jeg har så gjerne lyst til å fullføre dette året både pga selvfølelsen, studiepoeng og pga studielån som ikke vil bli gjort om hvis jeg slutter!

Jeg er nå utplassert på sykehjem, men jeg sliter utrolig mye med å takle stellet(avføringen, luktene, og nesten mest av alt nærheten (når man skal skifte bleie, tørke og vaske nedentil osv. Første dag jeg kom hjem hadde jeg sammenbrudd og måtte ta smertestillende + beroligende for å få sove. Jeg har hittil hatt kun 4 dagvakter, og gruer meg veldig til imorgen.

Klem fra meg!

Hei. :)

Jeg har jobbet som sykepleier i 8 år nå, og strotrives.

Jeg har stort sett jobbet på sykehjem, både før, under og etter studiene.

Først trivdes jeg ikke, men kom meg gjennom dagene..

Men etterhvert som jeg ble kjent med de gamle, og kollegaene, så ble dagene kjekkere og kjekkere.

Det er travelt på sykehjem, men de gamle har så mye å gi igjen om du blir kjent med dem. :)

Om du har valgt feil yrke kan jeg ikke svare på, men om du må ta beroligende etter en vakt? Da trenger det ikke være studie som det er noe galt med? Sliter du med angst eller depresjon? :klemmer:

Jeg syns ikke det er gøy med vask og stell nedentil på pasientene, men hvor mye tid bruker man på det i løpet av en vakt? Minimalt. Og det er ett hode i andre enden, som er svært takknemlig for hjelpen og er avhengig av oss for å ivareta sine behov. Det hjalp meg å tenke sånn iallefall. :)

Lykke til videre, dette klarer du!

Og om du er i praksis har du vel en lærer og sykepleierkontakt du kan snakke litt med? Evt medstudenter?

AnonymBruker
Skrevet

Oj. Det var jammen tidlig. jeg jobber på en skjermet dement avdeling. Men her er det ingen som legger seg før halv 8, og da kun en. De fleste legger seg mellom 8-9.30.. Men ofte har vi en, kanskje to igjen når nattevaktene kommer.

Den første hos oss legger seg rundt 19, og det er helt frivillig. Alle hos oss bestemmer leggetiden selv, men de fleste er i seng til kl 22.

Kveldene er koselige; vi setter ofte på musikk og danser litt, synger litt og koser oss. Vi spiller spill eller har andre aktiviteter.

Elsker å jobbe på dementavdeling! :rodmer:

Og skulle ønske flere sykepleiere ville se det som attraktivt, det er utrolig spennende og utfordrenden og man jobber veldig selvstendig.

AnonymBruker
Skrevet

Den andre anonymebrukeren som så ut som meg var ikke meg :P

Men ja, det er litt tidelig. Men er flere av de som sitter og halvsover rundt den tiden så bedre å legge de da :) Men mange av de sover jo 12 timer hver natt, merkelig hvor mye mer søvn man trenger som gammel dement.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på dementavd. Jeg elsker å jobbe kveldsvakter.

Vi begynner enten 15.30 eller 16.00, først er det rapport.

Kl 16 setter vi på kaffe og serverer kaker og kaffe. Middagen blir hos oss servert tidligere på dagen.

Ca kl 16.30-18 er det tv-titting, prating, synging, gå tur eller være i hagen om været tillater.

Kl 18 begynner vi å lage i stadn kveldsmat som serveres ca 18.30. Etter vi har spist og ryddet opp, mange av de eldre liker å være med å rydde og føle seg nyttig, setter vi oss for å se på tv som regel. Ikke alle vil det, andre vil lese eller høre på musikk eller bare prate sammen.

Vi starter leggingen ca kl 20 - 20.30. Dette bestemmer de selv. 21.30 sluttes den første vakten så da bør de fleste være i seng eller på rommet sitt for å se på egen tv e.l Bare de ikke vandrer i gangene og forstyrrer de andre.

Kveldsvaktene er mye roligere enn dagvaktene. Vi er like mange på kveld som dag bortsett fra teamlederen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er videregående-elev og har hatt det som sommerjobb.

Det er utrolig krevende både psykisk og fysisk, men det er også givende. Prøv å få et forhold til de du jobber med, og forsøk å se det morsomme i jobben. (Morsomme mennesker, spesielle hendelser etc.)

Kveldsvakter kan være ålreit det. Men jeg skal si deg det at jeg har mange ganger måtte vaske ned hele rom rett før kl. 22.00 på grunn av uhell etter en middag som er uheldig for magen. Det er ikke fritt for vask og slik om kveldene, men kanskje litt mindre enn ellers.

Du venner deg til det altså, prøv å se framover. Du har heldigvis ikke mer enn tre måneder også :klemmer:

samme her, men synes ikke jobben var spesielt psykisk eller fysisk krevende. Men givende? Not so much. Egentlig en ganske slapp jobb alt i alt, men ble litt svett når det kom til stellet, det skal jeg innrømme, men det tror jeg var mye pga at det var uvant.

Og ja, morsomme demente mennesker, det skal være sikkert og visst. Fikk meg en god latter nesten hver dag, men man venner vel seg til det også.

Skrevet

En kveldsvakt går på mat og stell slik som på dag. Som regel er man flere på jobb på dagtid enn kveld, så man har ikke det stresset rundt seg. På morgenen har man mye dusj, morgenstell, frokost og middag, osv. På kveld er det kaffe-tid, kveldsmat og kveldsstell. Jeg har erfart at det kan være mer bleieskift på kveldsvakt, da pasienten har fått spist middag og forskjellig.. det gjør visst susen..... ;) hvis man vil at tiden skal gå fort og vil ha mer ut av dagen, er det best med dagvakt. Nå man har kveldsvakt går man bare å ser på klokken til man skal på jobb, og tiden blir mer langsom.. Det med lukter, avføring osv, blir man vant til med tiden.. Det jeg personlig syns er vanskelig er hvis pasienten er likegyldig til hjelpen han får, men man må bare gjøre jobben sin så godt man kan likevel.. og håpe at noen andre setter pris på det man gjør..:)

Skrevet

Jeg går nå videregående, og jobber på sykehjem/aldersbolig i ferier og helger. Jeg synes selvsagt det var litt ubehaglig i begynnelsen med bleieskift o.l, men det er noe man blir vant til. Hadde jeg hatt valget mellom tidlig og senvakter, hadde jeg valgt flest tidligvakter; tiden går mye raskere da, og så får man selv mer ut av dagen når man er ferdig på jobb!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...