Gå til innhold

Roomba - automatisk støvsuger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er fristet til å skaffe meg en sånn, enten Roomba eller Samsung sin variant. Er jo flere på markedet.

Men jeg har dørstokker på 1,5 cms høyde. Tar disse støvsugerrobotene høyde for dørstokker? Noen som har eller har hatt denne type støvsugere og vil dele erfaringer? :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har, og de har både plusser og minuser.

La oss ta de negative først.

Dørstokkene dine vil den ikke like noe særlig. Jeg mener det står et sted at den skal klare inntil 2 cm dørstokker, men jeg er skeptisk. Den liker ikke mine iallfall. (Men hos meg er det ikke så farlig for jeg kan kjøre den i "dørstokkrommene" på andre tidspunkter. Den liker heller ikke ledninger eller andre ting som ligger på gulvet (floke!) Og siden den feier like mye som den støvsuger så har børstene en tendens til å legge igjen lo på tepper. Dessuten bråker den, og den er ikke riktig så god på å finne docken sin for lading som det reklamen sier, men det kan være fordi jeg har min plassert slik at den har ganske dårlig siktlinje fra omtrent alle steder i stue kjøkken, så den gir vel opp å lete, stakkars.

På den annen side, så er den fenomenal til å ta kriker og kroker der ikke jeg selv gidder støvsuge. Den smetter under sofa og seng som ingenting og aldri har det vel vært så støvfritt langs gulvlistene som når den har vært på et raid. :ler: Den roterende sidebørsten tar virkelig med seg det som måtte ha samlet seg der.

Så den gjør uten tvil jobben.

Kjøper du en så er det lurt å ta noen runder med "opplæring" :fnise: . Du kommer til å finne at du har ledninger der du ikke trodde du hadde noen, og etter at den har prøvd å gomle i seg tråden fra strikketøyet så skjønner du at det er lurt å følge med på den. På den annen side, når du har kjørt den et par ganger med overvåkning så ser du hva som er lurt å sette unna og da er det rimelig problemfritt å la den gjøre jobben mens du selv er ute. Tidsstyringen fungerer helt fint, så det er uproblematisk å programmere den til å starte ca. 1 time før du kommer fra jobben, for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer disse snålingene med katter? Nå ligger katta vår i all hovedsak oppå noe når det ikke er for varmt og hun migrerer ned på gulvet, men tenker mer på hvordan de reagerer på sånne ting som plutselig begynner å virre rundt på gulvet.

(nei, nei, man vet aldri hvordan hver eneste katt reagerer, noen er redd for støvsugeren, andre elsker den, andre igjen blir spinnville av toalett, hårføner og barbermaskin. Men jeg spør likevel. :fnise: )

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, har ikke katt. Men jeg har jo sett videoer på youtube av katter som sitter oppå støvsugeren mens den suser rundt :ler: .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan skrive litt om min erfaring med Samsung Navibot VCR8855 og iRobot Roomba 581

Jeg kjøpte iRobot Roomba 581 høsten 2010 til meg (og min mor. Etterpå har søsken av meg også kjøpt denne). Høsten 2011 trengte vi flere (en bruker så lang tid, og når jeg først har tid vil jeg ha det unna raskt). Fikk da lyst til å teste ut Samsung. (Vil tilføye at grunnen til at jeg har anskaffet flere robotstøvsugere er pga skade - fått forbud mot "manuell" støvsuging).

Både Navibot og Roomba er gode robotstøvsugere. Hvor vi bruker de kommer an på rommet, dvs. i noen rom passer Roomba best, og i andre Navibot.

Vi tilrettelegger før bruk, slik at robotene ikke kjører seg fast i ledninger e.l. Har heller ikke et "overmøblert" hjem, slik at de kommer seg lett rundt.

Navirobot:

+ Støvsuger grundig, men tar ikke i hjørnene (jeg bruker en kost innimellom og fjerner rusk og støv)

+ Lett å rengjøre

+ Systematisk rengjøring

- Setter seg innimellom fast på stolbein og dørterskler

- Jobber "tungt" på flossteppe

Roomba:

+ Støvsuger grundig, men tar ikke i hjørnene (jeg bruker en kost innimellom og fjerner rusk og støv)

+ Lett å rengjøre

+ God på alle teppene her i huset (ulltepper og flossteppe)

- Usystematisk rengjøring

- Bråker en anelse mer enn Navibot

Konklusjon: Jeg er veldig fornøyd med både Roomba og Navibot. Moren min og søsken av meg er også fornøyd med sin Roomba. Ingen av robotene er imidlertid perfekte, men veldig gode hjelpemidler (på linje med vaskemaskinen, tørketrommelen og oppvaskmaskinen i mine øyne).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB#5 - har dere dørstokker?

Har en leilighet på ca 90 kvm, og det er 1 - 1,5 cm dørstokker til fire av rommene, stua, hallen og kjøkkenet er samme gulvflate uten dørstokker, men vet ikke om det er "verdt det" om den ikke virker overalt.

Hvor lang tid sånn ca bruker den på å støvsuge feks et område på ca 40kvm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

AB#5 - har dere dørstokker?

Har en leilighet på ca 90 kvm, og det er 1 - 1,5 cm dørstokker til fire av rommene, stua, hallen og kjøkkenet er samme gulvflate uten dørstokker, men vet ikke om det er "verdt det" om den ikke virker overalt.

Hvor lang tid sånn ca bruker den på å støvsuge feks et område på ca 40kvm?

Vi har dørterskler (vet ikke helt høyden, men vi har nye dører/karmer. Vet at de med gamle dører og høye terskler har problem også med Roombaen).

Roombaen har vi ikke problemer med dørtersklene i vårt hus.

Samsung Navibot sette seg lett fast.

Vi bruker normalt sett å ha igjen dørene, og "kjøre" ett rom (med flere støvsugere).

Tidsbruken på 40 kvm er ca. 30-40 min. (lenge siden jeg har tatt tiden, men sånn omtrent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også å kjøpe en sånn. Så de har ingen problemer med overgang fra gulv til teppe? Har både sisalteppe med litt tykke kanter og flossteppe med frynsekanter.

Fjerner de også greit sand og småstein? Hater nemlig å støvsuge gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Samsung Navibot SR8855 i fjor, men den gjorde en elendig jobb. For det først er den så stor at den ikke klarer å ta under bord og stoler, noe de fleste har. Den kommer seg rett og slett ikke gjennom.

For det andre har den børster under som roterer og det lå igjen utrolig mye rester fra den. Utifra den henger det noe pjuskete saker som skal vifte inn støv o.l, men den klarer jo ikke å ta inni noe slags kroker. Er jo tross alt der det meste havner etter min erfaring. Har du noe ledninger fra lamper e.l så er det ett problem også. Eneste stedet den egentlig funket for oss var midt på gulvet der det ikke er noen hindringer. Ellers måtte jeg gå med den og flytte alt før den kom og da kunne jeg jo like godt brukt støvsugeren selv.

Solgte videre min kjapt på finn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...