Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man sikte mot å være gjeldsfri når man dør? Forstår at det er umoralsk fordi banken/kreditor taper disse pengene, men er det noen andre grunner?

Barn kan få arv uten å måtte betale arvegift, hvis du gir pengene over lang tid. Slik gjør mine foreldre/besteforeldre det.

Hva gjør det om gjelden er større enn eiendelene og formuen din når du dør?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at gjeld slettes når man dør, tvert i mot. Den overtar arvingen med mindre man frafaller arv og da kan man heller ikke arve noe annet (bortsett fra gjenstander som bare har affeksjonsverdi).

• Liker 11
Gjest Tirkes
Skrevet

Det gjør vel strengt tatt ikke så mye, men jeg akter å bli gjeldsfri.

Grunnen til det er ikke at jeg skal være gjeldsfri i dét jeg dør, men aller helst er jeg gjeldsfri om 15 år eller mindre, da er jeg 45 år, og vil får 7-10 000 mer i rutte med i måneden som jeg kan leve for helt til jeg dør.

Om jeg skal ta opp så stor gjeld at jeg skal baske med den til dødsleiet, så føler jeg ikke at jeg får så god økonomi av dét. Det er vel heller ikke en bank i Norge som vil gi så store lån til meg at jeg har 50 års betalingsplan på det.

Om jeg kommer til å ta opp nye lån, beror på behovet mitt. Kanskje jeg blir fraskilt og singel og vil kjøpe meg en leilighet i pensjonsalder. Who knows.

Men jeg trodde at banken ofte har sikkerhet i fast eiendom eller formue, og da "må" arvingene mine arve gjelden om de også vil arve fast eiendom/formue. Kjøper jeg en båt til 4 mill, og det står 3 mill igjen på lånet av den når jeg dør, så må enten arvingen arve båten + lånet, eller så arver banken båten.

Så det spørs vel hvordan man ønsker å gjøre det, I guess.

Jeg håper jeg er gjeldsfri, ialle fall! :)

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke slik at gjeld slettes når man dør, tvert i mot. Den overtar arvingen med mindre man frafaller arv og da kan man heller ikke arve noe annet (bortsett fra gjenstander som bare har affeksjonsverdi).

Det vet jeg. Men hvorfor skal de godta arv når de allerede har fått og vet at det ikke er noe å hente? Det er en avgjørelse man kan diskutere sammen, selv om arvinger strengt tatt ikke har noe med hva man bruker penger på. Hadde ungene/andre arvinger ønsket huset, hadde jeg nok tatt hensyn til det. At mine foreldre/besteforeldre bidrar til å dra opp årslønnen min er fint, for selv om jeg klarer meg selv, er jeg i en situasjon hvor det kan gå galt (med lånet). Og da er det greit å ha litt ekstra i bakhånd. Så jeg synes det er en fin ordning.

Tror også de etterlater seg en del arv, men det er jeg egentlig revnende likegyldig til. Det er et hus i familien jeg hadde ønsket å arve, selv om det ikke hadde lønt seg mtp gjeld. Men om noen andre i familien gjerne vil ha det, skal ikke jeg være den som står i veien. Arv kan ødelegge en familie.

Tirkes: Jeg håper også at jeg er gjeldfri. Så fort som mulig egentlig :fnise: Tenkte egentlig rent teoretisk her. Når man sitter der med pensjonen og det går mot slutten, liksom. Hvorfor ikke ta opp masse lån og bruke opp alle pengene? Eller selge huset og reise jorden rundt? Slutte å betale regninger og kose seg istedet. Konsekvensene får du jo ikke uansett.

Med det sagt, så håper jeg selv at jeg har formue til slikt når jeg er pensjonist :) Det er ikke målet mitt å dø fra inkassoregninger, bare tankespinn på en søndags ettermiddag ;)

Skrevet

Hvem ønsker vel å betale på lån til man dør? :klo: Jeg ønsker å være gjeldfri lenge før jeg fyller 60 ihvertfall. Gjerne innen jeg fyller 55. Vil ha en romslig alderdrom :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg låner heller opp boligen maks og gir til mine arvinger av denne formuen før jeg dør - enn at de skal få dette etter min bortgang. Det er i etableringsfasen de trenger pengene, ikke når de er 40-50 år.

Man snyter ikke banken om man har gjeld når man dør: banken får penga sine før arvinger. Og det er normalt sett ikke mer gjeld enn verdier.

Gjest strykebrett
Skrevet

Når man sitter der med pensjonen og det går mot slutten, liksom. Hvorfor ikke ta opp masse lån og bruke opp alle pengene? Eller selge huset og reise jorden rundt? Slutte å betale regninger og kose seg istedet. Konsekvensene får du jo ikke uansett.

Håper mine foreldre gjør dette. Jeg og mine søsken er voksne folk som klarer oss selv, syns mamma og pappa skal bruke den formuen de har opparbeidet seg i huset på seg selv.

Men man vil jo uansett betale regningene sine da! Man vet jo aldri nøyaktig når man skal dø, og det er ikke gøy å ha inkassobyrå etter seg og være rotte blakk. Så jeg regner med de fleste ønsker seg en ryddig økonomi selv om de er gamle.

Skrevet

Det er sikkert en fin ordning at foreldre og besteforeldre gir deg forskudd på arv som det virker som du egentlig ikke har bruk for i forhold til inntekt og utgifter, men jeg syns det blir litt snyltete.

Jeg ønsker ikke at mine foreldre og besteforeldre skal gi sparepengene sine til meg, penger som de har jobbet hardt for å spare opp i tider som var vanskeligere enn nå. Jeg har sagt til mamma at jeg syns hun skal reise, kose seg og bruke penger så lenge hun har helse til det, og det håper jeg også at hun gjør. Jeg klarer meg fint uten jevnlige pengeutbetalinger fra slekta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper mine foreldre gjør dette. Jeg og mine søsken er voksne folk som klarer oss selv, syns mamma og pappa skal bruke den formuen de har opparbeidet seg i huset på seg selv.

Men man vil jo uansett betale regningene sine da! Man vet jo aldri nøyaktig når man skal dø, og det er ikke gøy å ha inkassobyrå etter seg og være rotte blakk. Så jeg regner med de fleste ønsker seg en ryddig økonomi selv om de er gamle.

Jeg er enig i dette. Men når de en gang dør så er det trist å tenke på at staten slår kloa i mye av det i stedet for at det går til deres kjære.

Skrevet

Nettopp. Forsøker å fortelle dette til min mor, som virkelig ikke har mer enn hun burde bruke på seg selv. Hun skal sponse alt mulig, selv om hun ikke har råd til det uten at det går ut over egen økonomi. Gleder meg til den dagen jeg er ferdigutdannet og tjener "ordentlige" penger. Da skal moren min få alt hun peker på.

Ja, det er sant. Kjipt å slutte å betale regningene når man er 80 og så har man plutselig 15 år igjen :sjenert:

Det er sikkert en fin ordning at foreldre og besteforeldre gir deg forskudd på arv som det virker som du egentlig ikke har bruk for i forhold til inntekt og utgifter, men jeg syns det blir litt snyltete.

Jeg ønsker ikke at mine foreldre og besteforeldre skal gi sparepengene sine til meg, penger som de har jobbet hardt for å spare opp i tider som var vanskeligere enn nå. Jeg har sagt til mamma at jeg syns hun skal reise, kose seg og bruke penger så lenge hun har helse til det, og det håper jeg også at hun gjør. Jeg klarer meg fint uten jevnlige pengeutbetalinger fra slekta.

Jeg synes også det blir litt snyltete. Men de insisterer. Og jeg setter veldig stor pris på det. Tar imot fra mine besteforeldre fordi jeg vet de reiser og koser seg, og sitter godt i det. I tillegg slipper de formueskatt for disse pengene, og arveavgiften kicker ikke inn. Klarer meg greit med de utgiftene jeg har nå, men det er STRAMT. Sparer de pengen.e jeg får av dem, pluss litt av de jeg får fra lånekassen. Må snart begynne å betale avdrag, og det har jeg ikke råd til, så derfor blir det sparing på høygir! Hadde jeg ikke hatt de pengene, så hadde jeg vært utrolig stresset. Det hadde gått ut over studiene både fordi konsentrasjonen hadde vært på om jeg får beholde leiligheten. Studiebelastningen min tillater heller ikke at jeg jobber i semesterne.

Synes ikke jeg skal ha dårlig samvittighet for dette. Fint at du klarer deg selv, men ha litt forståelse for at man kan være i en situasjon hvor det er greit med hjelp.

Forøvrig synes jeg ordningen er fin, fordi man kollektivt sparer penger på den. Barna kan også få penger i de livsfasene de trenger dem mest. Forutsatt at de som gir bort, har råd til det de har lyst til i tillegg.

Jeg er enig i dette. Men når de en gang dør så er det trist å tenke på at staten slår kloa i mye av det i stedet for at det går til deres kjære.

Jepp :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man sikte mot å være gjeldsfri når man dør? Forstår at det er umoralsk fordi banken/kreditor taper disse pengene, men er det noen andre grunner?

Barn kan få arv uten å måtte betale arvegift, hvis du gir pengene over lang tid. Slik gjør mine foreldre/besteforeldre det.

Hva gjør det om gjelden er større enn eiendelene og formuen din når du dør?

Målet for alle er vel å ha mere å rutte med. Eks da man er pensjonist. Da går inntekten betraktlig ned, og ikke særlig smart å ha mye gjeld da.

Skrevet

Målet for alle er vel å ha mere å rutte med. Eks da man er pensjonist. Da går inntekten betraktlig ned, og ikke særlig smart å ha mye gjeld da.

Ser hvor du vil. Hvis du selger huset har du nok en del å rutte med, ta opp lån i tillegg så lever du bra. Forutsatt at du har lite eller ingenting igjen i lån når du pensjonerer deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ser hvor du vil. Hvis du selger huset har du nok en del å rutte med, ta opp lån i tillegg så lever du bra. Forutsatt at du har lite eller ingenting igjen i lån når du pensjonerer deg.

Men hvordan skal du selge huset og ta opp lån - uten å kjøpe nytt hus/leilighet for å sikre lånet i?

Go go finanskrise-holdninger.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt merkelig logikk at man får mer å rutte med når man betaler ned gjeld. Om man ikke betaler ned gjelda har man jo de pengene til overs.

Likevel skjønner jeg godt valget, fordi det gir økt sikkerhet. Det er ikke alle som føler seg komfortabel med å ha gjeld på sine eldre dager, og da er ikke gevinsten verdt alt stresset som fører med.

Gjest Tirkes
Skrevet

Synes det er litt merkelig logikk at man får mer å rutte med når man betaler ned gjeld. Om man ikke betaler ned gjelda har man jo de pengene til overs.

Likevel skjønner jeg godt valget, fordi det gir økt sikkerhet. Det er ikke alle som føler seg komfortabel med å ha gjeld på sine eldre dager, og da er ikke gevinsten verdt alt stresset som fører med.

Hva er merkelig med det?

Du vil jo ikke få et avdragsfritt lån, og du må ha sikkerhet for lån med betydelig størrelse.

Jeg blir ikke rik av å ha huslån på 1,5 mill, jeg må betale rundt 8 000 kroner i måneden, hvorav mesteparten er renter. Selv om jeg skulle hatt dette avdragsfritt inntil jeg dør (hvilken bank vil godta det?) så må jeg betale rundt 4500 i mnd i renter.

Må innrømme jeg ikke helt forstår de som tror man får bedre økonomi av å ha lån. Det er ikke slik at man magisk blir millionær i pluss - man blir millionær i minus og må betale renter av det. Har du 1,5 mill i lån, med god sikkerhet, så kan du håpe på gode renter på rundt 3,5-4% - men uten sikkerhet i fast eiendom (da selger du i prinsipp eiendomen din om du ikke har tenkt å betale gjelden) så vil du få en skyhøy rente...

Hvem vil ta et forbrukslån på 1 mill, uten sikkherthet, får det avdragsfritt og betale kanskje 7-9000 kr i mnd i renter alene for resten av livet - for å være rik?

Og hvilken bank går med på noe sånt?

Om man ikke betaler ned gjelda har man jo de pengene til overs.

Hvor lenge går det å ignorere å betale ned gjeld av betydelig størrelse før kravet vokser seg stort og kemneren kommer på døra? Tvangssalg av eiendom mens man er på det siste er jo koselig, tvangstrekk i pensjon er enda mer koselig.

Jeg mener virkelig ikke å være frekk - men hvordan har du tenkt at man kan utføre denne ideen i praksis?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener virkelig ikke å være frekk - men hvordan har du tenkt at man kan utføre denne ideen i praksis?

Det vanlige er å opprette det som kalles rammelån, fleksilån el. Det virker som en vanlig bankkonto man kan ta ut og sette inn penger i, og når man gjør det øker/reduserer man lånet. Så lenge man holder seg innen for grensen må man ikke betale noe avdrag. Ulempen er som du er inne på at rentene vil løpe, så hvis man bruker så mye at man ikke vil kunne betale rentene over tid må man enten flytte eller dø "i tide" så boligen kan selges.

Skrevet (endret)

Jeg blir ikke rik av å ha huslån på 1,5 mill, jeg må betale rundt 8 000 kroner i måneden, hvorav mesteparten er renter. Selv om jeg skulle hatt dette avdragsfritt inntil jeg dør (hvilken bank vil godta det?) så må jeg betale rundt 4500 i mnd i renter.

Rik blir du nok ikke med det første, men det er en god gevinst, spesielt om du bor med noen andre og kan dele regningene. Selv om man bor alene så er det ikke mye igjen av 4% rente etter formueskatten forsvinner sammen med rentefradrag og verdistigning. Hvem har sagt at man kun har 1 bolig når man blir gammel?

Når boliglånet mitt blir for lavt tar jeg et rammelån og reinvesterer pengene. Om det blir i et selskap jeg lager, aksjer eller en utleiebolig er opp til vurdering, men jeg skal hvertfall aldri bli gjeldsfri.

Det er ikke snakk om å droppe avdragene, men å ikke betale mer enn nødvendig.

Hvem vil ta et forbrukslån på 1 mill, uten sikkherthet, får det avdragsfritt og betale kanskje 7-9000 kr i mnd i renter alene for resten av livet - for å være rik?

Gratulerer med å ha bekjempet stråmannen. Forbrukslån har jeg ikke nevnt, og med de rentene er det nærmest umulig å tjene på det, ja.

Endret av Eriks
Gjest Tirkes
Skrevet

Grunnen til at jeg nevnte forbrukslån er fordi jeg ikke ser poenget med å låne seg til "over pipa" på fast eiendom før man dør, for selv i slike tilfeller må man betale renter av lånet, og personlig er jeg i øyeblikket i en situasjon der nåværende bolig kan selges på markedet til en øangt høyere pris enn bankens låneverdi på boligen, så da har det mer for seg å selge boligen for ren profitt, for å så kjøpe/leie noe mindre på slutten av livet.

Om noen spekulerer i å belåne med sikkerhet i eiendom/formue, for å så planlegge å ta med seg gjelden i graven, så lever man jo på verdien av bolig/formue og kunne fått mer rene verdier ut av det om man solgte - da må man jo naturlig nok også flytte.

Dersom man skal spekulerer i å ikke betale renter heller, så kan man jo erstatte emnet i tråden med "Hvor mye skal dere svindle til dere før dere dør?". :fnise:

Njaei. Som sagt tidligere, skal ikke sitte her og si at jeg dør gjeldsfri, men jeg håper inderlig at jeg betaler på formueskatt heller enn lånerenter når jeg blir gammel, grå og falleferdig.

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg har fått de svarene jeg leter etter. Det å ikke ha gjeld når man dør går mer ut på å ikke måtte betale et månedsbeløp til banken, enn det går ut på å ikke dø fra gjeld. Dessuten vet man ikke når man faller fra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne bli gjeldsfri når jeg blir pensjonist. *Ene og alene fordi da kan jeg låne opp på en bolig sånn at jeg kan ha råd til opplevelser. Det som er ig¨jen får unger arve, men jeg sitter ikke og suger på tommelen for at de skal arve mest mulig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...