Gå til innhold

Korte, men mange treningsøkter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heia.

Har endelig fått ræva opp fra sofaen og begynt å trene. Har også gjort en del forbedringer i kostholdet. Målet er ikke nødvendigvis å gå mye ned i vekt, men noen kilo av, og stramme opp litt.

Mitt problem er at jeg er i så utrolig dårlig form, og går fort tom for motivasjon. Jeg kan trene ganske intenst i et kvarter, eventuelt litt mindre intenst i en halvtimes tid, og så sier det stopp. (Da tar jeg gjerne ti min på elipsemaskin, ti min med ulike styrkeøvelser, og så ti min til på maskina)

Så kommer et spørsmål som sikkert er skikkelig teit, men here goes. Om jeg tar en time eller to pause før jeg kjører samme rutinen igjen, er dette like bra/bedre som å heller ta en times trening i ett? Eller burde jeg tvinge meg selv i å holde på enda lenger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg litt struktur i treningen, så blir det lettere å få gjort nok. Lag deg et skikkelig styrketreningsprogram f.eks., som du gjør to til tre ganger i uken (et program som trener igjenom hele kroppen tar ikke kun 10 minutter). Det samme kan du gjøre med kondisjonstreningen, i tillegg til å sette deg mål på hvor mye du skal forbedre kondisen din.

Det er lettere å gjøre ting ordentlig når man har oversikt over nøyaktig hva man gjør, og hvorfor man gjør det.

Hvorvidt det du gjør for øyeblikket er "nok", avhenger jo av intensiteten din, din nåværende form og selvsagt ikke minst av hva det er du ønsker å oppnå. Men generelt vil jeg si at 10 minutters styrketrening er langt fra tilstrekkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en test en gang om at det var bedre å løpe 6 min 6 ganger i uka, enn 36 min en gang i uka. Så om du gjentar de korte øktene dine ofte så får du sikkert bra utbytte av det :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Heia.

Har endelig fått ræva opp fra sofaen og begynt å trene. Har også gjort en del forbedringer i kostholdet. Målet er ikke nødvendigvis å gå mye ned i vekt, men noen kilo av, og stramme opp litt.

Mitt problem er at jeg er i så utrolig dårlig form, og går fort tom for motivasjon. Jeg kan trene ganske intenst i et kvarter, eventuelt litt mindre intenst i en halvtimes tid, og så sier det stopp. (Da tar jeg gjerne ti min på elipsemaskin, ti min med ulike styrkeøvelser, og så ti min til på maskina)

Så kommer et spørsmål som sikkert er skikkelig teit, men here goes. Om jeg tar en time eller to pause før jeg kjører samme rutinen igjen, er dette like bra/bedre som å heller ta en times trening i ett? Eller burde jeg tvinge meg selv i å holde på enda lenger?

Du bør jo etterhvert øke lengden på øktene dine, men jeg ser ikke at to korte intense økter på en dag skulle være noe dårligere enn en lang med middels intensitet på noen som helst måte!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...