Gå til innhold

Blir oppgitt over enkelte mødre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her har jeg da ved flere anledninger blitt sjokkert over en av mødrene i åpen barnehage. Hun har en sønn på ni mnd.

Først forteller hun at etter at han ikke hadde bæsjet på tre dager, hadde hun gtt lille gutten klyster. Dette hadde hun fått direkte kjeft for av de på helsestasjonen, hennes nøyaktig ord i forhold til det var at hun bryr seg nå ikke hva de sier.

Hun har aldri kokt vannet til ungene sine, ikke engang da de var kjempesmå. Bare tatt fra springen og varmet til det var lunkent i mikroen.

Hun har latt de sitte rett opp ned i barnestol lenge før de kunne sitte selv.

Hun har gitt han lunken voksente, og brus har han fått også.

Hun har vist fram bilder hvor han sitter og spiser en klubbe (de var vist geniale, han spiste opp hele, sånn type bruspulverklubbe), og hun lat han spise sjokoladekjeks helt selv, hvor han faktisk ene gangen satt i halsen..

Men pustealarm under lakenet har hun.. :klo:

Er det virkelig bare jeg som reagerer? Man skal jo ikke være hysterisk heller, men?

Dette er det hun forteller om selv. Hva mer gjør hun, tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig? Jeg synes du overeagerer. Noen av tingene var ikke helt heldig, men men.

• Liker 11
Skrevet

Det eneste jeg ville reagert på, var at hun har gitt ungene klyster. Riktignok kokte jeg vannet til MME. Utenom det fikk de vann rett fra springen. Vann i springen er vel stort sett meget rent her i Norge.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Vi kokte bare vannet de første 3mnd, men jeg vet at vi har veldig rent vann.

Hvis du reagerte på sjokoladekjeksen fordi barnet fikk det i halsen, synes heller jeg du overreagerer. Vår datter får titt og ofte mat i halsen, og det er babymat. Hun er rett og slett så glupsk, at hun av og til svelger uten å tygge.

Barnestol har vi brukt før hun kunne sitte selv, men i svært korte perioder. Å hun har ikke tatt skade av det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts her

Vet ikke hva dere legger i å overreagere. Å bli oppgitt er vel ikke en stor reaksjon. Jeg forstår bare virkelig ikke hva en baby på åtte-ni mnd skal med klubbe og sjokoladekjeks, og hva en fire mnd gammel baby har å gjøre i en vanlig barnestol. Alle vet jo at de er alt for små til å sitte sånn når de er så små.

Og det er den generelle "jaja"-holdningen hennes. Det virker som om hun synes det er "kult" å ha type holdning at "de har jo ikke dødd av det hittil"-høhø..Nøyaktig de ordene har hun sagt, og jeg ser liksom ikke helt logikken.

Når det baller seg på ting jeg synes er så utrolig feil, spesielt med den kunnskapen vi har i dag, så synes i alle fall jeg det er trasig å høre på.

Ang det med vann, i de fleste tilfeller går det bra. Men det er faktisk en grunn til at vannet skal kokes til de er seks mnd gammel.

Og mener dere virkelig at det å gi voksente (er ikke snakk om sånt som fenikkelte man gir mot magevondt,det er type skogsbærte, earl grey og slikt) og cola til en så liten baby er greit?

Jaja, dere om det, da. Det er ikke noe jeg kommer til å gi mine unger i alle fall. Ser absolutt ingen grunn til å gi slike vaner inn med morsmelken i disse dager hvor fler og fler barn blir overvektige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er mye jeg må lære meg om babyer før jeg skal få barn. Visste ikke at man måtte koke vannet dems eller at det var noe som het pustealarm eller noe jeg :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk!

• Liker 6
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, det er her ikke noe jeg vil bli sitert over. Men en gang passet jeg en venninnes 6-mnd gamle sønn over ei helg. Gutten er småspist av natur, overhodet ikke interessert i mat, det glemte venninna mi og fortelle meg, noe som resulterte i at jeg ble dødsstresset fordi jeg ikke fikk i ham noe mat. Helt til jeg kom på den gode (?) løsningen å ha i sjokopulver i flaska hans og bittelitt jordbærsyltetøy i grøten. Da ble han plutselig glade for mat ja. Øynene sto ut og han sa: Gog, gog, gog og smilte bredt til meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts her

Vet ikke hva dere legger i å overreagere. Å bli oppgitt er vel ikke en stor reaksjon. Jeg forstår bare virkelig ikke hva en baby på åtte-ni mnd skal med klubbe og sjokoladekjeks, og hva en fire mnd gammel baby har å gjøre i en vanlig barnestol. Alle vet jo at de er alt for små til å sitte sånn når de er så små.

Og det er den generelle "jaja"-holdningen hennes. Det virker som om hun synes det er "kult" å ha type holdning at "de har jo ikke dødd av det hittil"-høhø..Nøyaktig de ordene har hun sagt, og jeg ser liksom ikke helt logikken.

Når det baller seg på ting jeg synes er så utrolig feil, spesielt med den kunnskapen vi har i dag, så synes i alle fall jeg det er trasig å høre på.

Ang det med vann, i de fleste tilfeller går det bra. Men det er faktisk en grunn til at vannet skal kokes til de er seks mnd gammel.

Og mener dere virkelig at det å gi voksente (er ikke snakk om sånt som fenikkelte man gir mot magevondt,det er type skogsbærte, earl grey og slikt) og cola til en så liten baby er greit?

Jaja, dere om det, da. Det er ikke noe jeg kommer til å gi mine unger i alle fall. Ser absolutt ingen grunn til å gi slike vaner inn med morsmelken i disse dager hvor fler og fler barn blir overvektige.

Du gjør ting på din måte, og hun på sin måte. Jeg synes nok at veninna di/bekjente sin måte å gjøre det på er ganske dum, men hva mener du man skal gjøre da, utenom å si ifra?

Det er vel ikke noe å ringe barnevernet etter, eller hva? :huh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er mye jeg må lære meg om babyer før jeg skal få barn. Visste ikke at man måtte koke vannet dems eller at det var noe som het pustealarm eller noe jeg :klo:

At man skal koke vannet, står på helsedirektoratets sider om ernæring til babyer. Dette med pustealarm er ikke noe jeg selv bruker, men det er noen som bruker det fordi de er redd for krybbedød. Grunnen til at jeg nevnte pustealarmen, var bare fordi jeg syntes det var litt selvmotsigende å kjøpe inn en sånn samtidig som man er veldig slurvete på en del andre ting.

Du gjør ting på din måte, og hun på sin måte. Jeg synes nok at veninna di/bekjente sin måte å gjøre det på er ganske dum, men hva mener du man skal gjøre da, utenom å si ifra?

Det er vel ikke noe å ringe barnevernet etter, eller hva? :huh:

Min måte og hennes måte ja. Men her er det snakk om ting som blir frarådet av fagfolk, så da går det litt lenger enn synsing og personlige meninger, mener nå jeg.

Ringe barneværnet?? Hvorfor er det å bli oppgitt, synonymt med å mene at dama misshandler ungen? Er jo ikke snakk om det i det hele tatt.

Men for all del. Folk får bare gi te, cola, klubbe, sjokoladekjeks som er så hard at babyen ikke klarer å håndetere det skikkelig i munnen, hvis det er det de mener er best. Men jeg synes overhode ikke noe om det.

Og dette er snakk om å gi gode matvaner til barnet. Regner med folk har fått med seg hvor mye sukker et barn får i seg daglig i disse dager. Det er alt for mye. Så da synes jeg faktisk det å gi klubbe og cola til en baby, er litt vel drøyt.

Og det må da gå an å bli oppgitt og dra et hjertesukk over det, uten å bli kalt hysterisk? Er ikke sånn at jeg er perfekt jeg heller, men visse ting mener jeg man kan vente med til ungene blir større.

• Liker 2
Skrevet

Må helt ærlig innrømme at jeg ikke ser poenget med å brette dette ut på nettet heller jeg da.

Greit nok å reagere på noe av det, det hadde jeg gjort selv også, men å legge det ut her hadde jeg ikke gjort.

Verden hadde vært et bedre sted hvis folk kunne levd sine egne liv uten å legge seg oppi hva alle andre gjør til enhver tid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk. Det var ingenting graverende her, som er verdt for andre å legge seg borti.

Gjetter på at du er en "perfekt" førstegangsmor, som tror det finnes en fasit :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min måte og hennes måte ja. Men her er det snakk om ting som blir frarådet av fagfolk, så da går det litt lenger enn synsing og personlige meninger, mener nå jeg.

Ringe barneværnet?? Hvorfor er det å bli oppgitt, synonymt med å mene at dama misshandler ungen? Er jo ikke snakk om det i det hele tatt.

Men for all del. Folk får bare gi te, cola, klubbe, sjokoladekjeks som er så hard at babyen ikke klarer å håndetere det skikkelig i munnen, hvis det er det de mener er best. Men jeg synes overhode ikke noe om det.

Og dette er snakk om å gi gode matvaner til barnet. Regner med folk har fått med seg hvor mye sukker et barn får i seg daglig i disse dager. Det er alt for mye. Så da synes jeg faktisk det å gi klubbe og cola til en baby, er litt vel drøyt.

Og det må da gå an å bli oppgitt og dra et hjertesukk over det, uten å bli kalt hysterisk? Er ikke sånn at jeg er perfekt jeg heller, men visse ting mener jeg man kan vente med til ungene blir større.

Skrevet

Jeg kjenner en slik mamma selv, stappa babyen full av godteri fra den var 4-5mnd. Satt i gåstol før han kunne å sitte, hun satt å røyket mens hun amma babyen, og det blir alltid røyka inne der. Men barnevakt på ungen kan hu ikke ha! Og ikke får den vesle jenta lov til å leke med andre barn som er snørrete, eller har antydning til noe som kan minne om sykdom. Det er litt sånn dobbeltmoral bare.....

• Liker 3
Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Takk gud for at vi er forskjellige tenker jeg ;-D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy fader for en hysterisk mor du er ts! Stakkars barna dine!

AnonymBruker
Skrevet

Du er HYSTRISK og du OVERREAGERER og blander deg inn i ting som du IKKE har noe med.

Skjerp deg kvinnemenneske.

• Liker 1
Skrevet

Ja, her har jeg da ved flere anledninger blitt sjokkert over en av mødrene i åpen barnehage. Hun har en sønn på ni mnd.

Først forteller hun at etter at han ikke hadde bæsjet på tre dager, hadde hun gtt lille gutten klyster. Dette hadde hun fått direkte kjeft for av de på helsestasjonen, hennes nøyaktig ord i forhold til det var at hun bryr seg nå ikke hva de sier.

Regner med hun brukte microlax, som setter i gang bevegelse i nederste del av tarmen. Det som egentlig hadde vært bedre er en fuktig bomullspinne til å stimulere endetarmsmuskelen, eller rett og slett bare gi malt/ moden banan og la naturen gå sin gang. Når hun blir kjeftet på av helsesøster for å ha gjort noe i god tro, skjønner jeg at hun føler seg fornærmet og irritert.

Hun har aldri kokt vannet til ungene sine, ikke engang da de var kjempesmå. Bare tatt fra springen og varmet til det var lunkent i mikroen.

De fleste vet at vann til små barn skal kokes, men de fleste vet også at vannet i Norge er veldig rent i forhold til andre land. Kanskje hun tenker at det er ikke så farlig, og at helsemyndighetene er en smule hysteriske?

Hun har latt de sitte rett opp ned i barnestol lenge før de kunne sitte selv.

Min gutt satt selv ifra han var 5 måneder, så å la et barn på 4-5 måneder sitte støttet opp i en barnestol ei lita stund mens de får mat synes jeg ikke er ille. Flere timer til dagen derimot er ikke bra.

Hun har gitt han lunken voksente, og brus har han fått også.

Det er vanlig å la ungene smake på litt av hvert når de begynner å nærme seg fast føde -alder, så selv om det ikke er så innmari lurt å gi koffeinholdige drikker til en baby er det nok ikke store mengder det er snakk om, men kanskje en sup eller to. Ingen krise.

Hun har vist fram bilder hvor han sitter og spiser en klubbe (de var vist geniale, han spiste opp hele, sånn type bruspulverklubbe), og hun lat han spise sjokoladekjeks helt selv, hvor han faktisk ene gangen satt i halsen..

Godterier til babyer hører ingensteder hen, og spesielt kjærlighet på pinne ville jeg vært skeptisk til å gi. Uansett, kjeks eller brødskive med leverpostei- begge deler kan settes i halsen.

Men pustealarm under lakenet har hun.. :klo:

Flott det.

Er det virkelig bare jeg som reagerer? Man skal jo ikke være hysterisk heller, men?

Dette er det hun forteller om selv. Hva mer gjør hun, tro?

Slapp av litt du, bare vent til du gjør dine egne feil med din førstefødte. Man lærer etterhvert...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerer. Det handler ikke om å være hysterisk, men å ha respekt for at man har ansvar for at lite barn skal få den beste starten i livet sitt. Og det gjør man ikke ved å gi en baby kjærlighet på pinne, cola osv. Og når eksperter sier at man ikke skal sette barna i sittestoler før de kan sitte selv, hvorfor ta sjansen og gjøre det likevel da?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du reagerte på sjokoladekjeksen fordi barnet fikk det i halsen, synes heller jeg du overreagerer. Vår datter får titt og ofte mat i halsen, og det er babymat. Hun er rett og slett så glupsk, at hun av og til svelger uten å tygge.

Nå kan jo det å få ting i halsen være farlig - særlig når det er hardere typer mat fordi de lettere setter seg fast. Mye av det andre her synes jeg ikke er noe å bry seg om, men akkurat kjeksbitene utgjør jo en reel kvelningsfare. Jeg har selv opplevd en liten tass som ble blå i fjeset etter at noen var "snille" og gav ham en stor bit gulrot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...