AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Hei! Til høsten begynner jeg på en utdanning hvor jeg har to av emnene fra før. Jeg skal altså ta 17 studiepoeng det semesteret. Hvordan blir det med lånekassen? Jeg kommer ikke til å klare meg med noe mindre enn 6800 i måneden, så får jeg fullt stipend og lån hvis jeg tar opp disse to emnene som jeg har fra før?
Gjest Indra Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Hei! Til høsten begynner jeg på en utdanning hvor jeg har to av emnene fra før. Jeg skal altså ta 17 studiepoeng det semesteret. Hvordan blir det med lånekassen? Jeg kommer ikke til å klare meg med noe mindre enn 6800 i måneden, så får jeg fullt stipend og lån hvis jeg tar opp disse to emnene som jeg har fra før? Du får fullt lån og stipend om du søker det, men om du oppgir at du skal ta færre fag enn vanlig får du det ikke. Det er ikke noe problem å søke støtte for fullt år selv om du på forhånd vet du skal ta litt færre fag. For å få full uttelling for omgjøring av studielån bør du ta ekstra poeng eller fylle ut dette året med poeng, eventuelt ta det igjen et senere år. Du har åtte år på deg. Man kan ligge bak med ett år og fremdeles få støtte, så det er ingen krise om du gjennomfører litt færre fag i år. Du får fremdeles støtte til neste år.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Hei! Til høsten begynner jeg på en utdanning hvor jeg har to av emnene fra før. Jeg skal altså ta 17 studiepoeng det semesteret. Hvordan blir det med lånekassen? Jeg kommer ikke til å klare meg med noe mindre enn 6800 i måneden, så får jeg fullt stipend og lån hvis jeg tar opp disse to emnene som jeg har fra før? Hva med å ta noen andre emner istedet? Du får ikke stipend for å ta opp igjen fag du har tatt tidligere. Eventuelt kan du jo ta deg en jobb ved siden av, hvis du endre opp med å bare ta 17 sp. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Deltid/ Edit: Selvfølgelig også enig med Indra, du kan få full støtte, men vil da bli hengende bak. Noe som går fint inntil ett år. Men kjipt hvis du ender opp med å stryke på eksamner og plutselig ikke lenger har krav på støtte i det hele tatt. Endret 25. mars 2012 av Wolfmoon
Gjest Indra Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Edit: Selvfølgelig også enig med Indra, du kan få full støtte, men vil da bli hengende bak. Noe som går fint inntil ett år. Men kjipt hvis du ender opp med å stryke på eksamner og plutselig ikke lenger har krav på støtte i det hele tatt. Tja, det skal mye til for å henge igjen med så mye at man ikke får støtte. Man får støtte for et helt år til selv om man mangler 60 stdp (tilsvarende ett år), så i verste fall kan man stryke et helt år og allikevel studere videre. Når man i tillegg har mange år på seg til å ta igjen stdp man mangler ser jeg ikke helt problemet i å mangle 17 i ett års tid eller to.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Tja, det skal mye til for å henge igjen med så mye at man ikke får støtte. Man får støtte for et helt år til selv om man mangler 60 stdp (tilsvarende ett år), så i verste fall kan man stryke et helt år og allikevel studere videre. Når man i tillegg har mange år på seg til å ta igjen stdp man mangler ser jeg ikke helt problemet i å mangle 17 i ett års tid eller to. Vel, jeg hadde noen fag som gikk over et helt år som plutselig er 30-40 sp i en eksamen. 17 i tillegg så ligger du tett opptil grensa veldig fort. Mine hadde i tillegg bare eksamen en gang i året, så strøk man måtte man vente et helt år med å ta det opp igjen. Men det er selvfølgelig helt avhengig av studiet man går på.
Gjest Indra Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Vel, jeg hadde noen fag som gikk over et helt år som plutselig er 30-40 sp i en eksamen. 17 i tillegg så ligger du tett opptil grensa veldig fort. Mine hadde i tillegg bare eksamen en gang i året, så strøk man måtte man vente et helt år med å ta det opp igjen. Jaja, men du skal være temmelig ubrukelig som student om du stryker på alt du tar i flere år på rad. Da er det kanskje på tide å bytte studium/slutte å studere. Du må som sagt mangle over 60 stdp. Om du mangler opptil 60 får du allikevel støtte videre så lenge du ikke går over dette. Endret 25. mars 2012 av Indra
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Jeg har ikke tenkt på å ta et par andre emner, det var jo kjempelurt! Tusen takk for svar, dere=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå