AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Det må vel være noe seriøst klin kokos med tabelltrekk når jeg altså får over 20.000 i baksmell på skatten uten å ha skiftet jobb/fått nevnverdig høyere inntekt de siste årene? Jeg kunne/burde sikkert ha passet på bedre selv, men jeg trodde ærlig talt at man til en viss grad kunne regne med å gå i 0 +/- med tabellkort. Hvorfor har jeg tatt så feil? (Det er forresten ikke andre ting som har spilt inn på skatten, kun vanlig inntekt. Har ikke andre formuer og lignende.) Jeg betaler forresten skatt med glede, så det er ikke en anti-skatt-debatt, bare en sjokkartet debatt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Da har du fått feil tabell. Og det må man jo sjekke selv.
Mynona Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Skattekortet for 2011 er basert på ligningen for 2009, så det er en ganske lang forsinkelse. Det er kanskje en del som er endret siden da?? Har du færre fradrag? Høyere inntekt? Fått bonus? Andre skattepliktige naturalytelser? Høyere rentekostnad? Har du sjekket at det som står på selvangivelsen er korrekt da? At det ikke er noe som mangler, eller noe som er for mye? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Har du sjekket gjeldsrentene, er det differanse mellom det du rapporterte på skattekortet at du skulle betale, versus det du faktisk har betalt av renter på dine lån? Den har jeg gått på et par ganger, (før jeg visste/lærte/forstod) og fått baksmell på tabellkort.
Portvinpiken Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Skattekortet for 2011 er basert på ligningen for 2009, så det er en ganske lang forsinkelse. Det er kanskje en del som er endret siden da?? Har du færre fradrag? Høyere inntekt? Fått bonus? Andre skattepliktige naturalytelser? Høyere rentekostnad? Har du sjekket at det som står på selvangivelsen er korrekt da? At det ikke er noe som mangler, eller noe som er for mye? Skattekortet er da beregnet ut fra det du tjente året før - ikke to år før? http://www.dinside.no/885012/naa-kommer-skattekortet-for-neste-aar
Mynona Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Når skatteetaten sender ut skattekort for 2012 - sender de det ut i desember 2011. I desember 2011 vet ikke skatteetaten hva du tjente i 2011, det eneste de vet er hva du tjente i 2010, altså to år tidligere. Edit: det er faktisk fler feil i den artikkelen du linker til. Endret 25. mars 2012 av Mynona-83 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Når skatteetaten sender ut skattekort for 2012 - sender de det ut i desember 2011. I desember 2011 vet ikke skatteetaten hva du tjente i 2011, det eneste de vet er hva du tjente i 2010, altså to år tidligere. det var veldig enkelt og greit forklart. 1
Sol79 Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Det er nok så enkelt som at du har fått feil tabell, og det sjekker du enkelt ved å se på grunnlaget som ligger ved når du får skattekortet tilsendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå