Gå til innhold

Frasi seg arverett?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vurderer å si fra meg arveretten etter en av mine foreldre, mens denne enda er i live. Er det i det hele tatt mulig, og hvordan gjøres det? Får h*n beskjed om at det er blitt gjort, og vil jeg da være slippe å være ansvarlig for utgifter til begravelse mm. når h*n er død?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vurderer å si fra meg arveretten etter en av mine foreldre, mens denne enda er i live. Er det i det hele tatt mulig, og hvordan gjøres det? Får h*n beskjed om at det er blitt gjort, og vil jeg da være slippe å være ansvarlig for utgifter til begravelse mm. når h*n er død?

En begravelse trekkes som regel fra boet, så det skal ikke de etterlatte betale selv.

Vet ikke hvordan det gjøres med å frasi deg arveretten når vedkommede er i livet men vet det kan gjøres når vedkommede er død.

Skrevet

[i]§ 45. Ein arving kan gi arvelataren avkall på arv som arvingen ventar, eller på ein del av den. Når ikkje anna er avtalt, bind avkall på arv også livsarvingane til arvingen, med mindre avkallet er gitt av livsarvingen til arvelataren utan rimeleg vederlag.

Er arvingen umyndig, kan avkall berre gis når overformynderiet samtykkjer i det.

Avkall på arv kan og gis andsynes attlevande ektemake som sit i uskift bu.

]§ 74. Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den.

Er arvingen umyndig, kan avslag berre gis når overformynderiet samtykkjer i det.

Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving.

Som sagt over her trekkes stort sett begravelseskostnadene fra boet, ingen arving kan bli påkrevd disse utgiftene. Det bør gjøres skriftlig med to vitner. (Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil?)

Skrevet

Hvis personen ikke eier nåla i veggen, så må vel oftest arvingene trå til med begravelsesutgiftene? Jeg tror man kan søke om behovsprøvd stønad for det. Hvis man ikke har slektninger, blir det vel staten som koster begravelsen. Så, Poirot, hvis han frasier seg alle arverettigheter, blir det det samme som at personen ikke har slekt da (hvis han over er eneste levende familie?).

Jeg kan komme på mange grunner til at noen vil avskrive arv fra noen.

Skrevet
Hvis personen ikke eier nåla i veggen, så må vel oftest arvingene trå til med begravelsesutgiftene? Jeg tror man kan søke om behovsprøvd stønad for det. Hvis man ikke har slektninger, blir det vel staten som koster begravelsen.  

Ja, familien vil jo stort sett betale, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen lov som sier at man MÅ og SKAL betale/arrangere begravelse.

Så, Poirot, hvis han frasier seg alle arverettigheter, blir det det samme som at personen ikke har slekt da (hvis han over er eneste levende familie?).

Det skjønte jeg ikke. Man har jo slekt selv om den har frasagt seg arverettigheter.

Skrevet

Hvis det ikke finnes midler i boet og ingen er hypp på å betale for begrevelsen MÅ vel det offentlige trå til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...