AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Jeg studerer på 3. året nå , et 5-årig fag. Jeg har gått på skole hele livet, og har derfor veldig lyst til å ta et friår før jeg begynner å jobbe. HAr i det siste fått stor sans for friluftsliv, og kunne derfor tenkt meg å tatt et år på folkehøyskole for å dyrke og få mer kunnskap om friluftsliv! Jeg tenker å ta friåret etter jeg har fullført 4. året på studiumet mitt. MEn jeg er da 25 år når jeg evt begynner på folkehøyskole. Er jeg for gammel da? Vi det bli kleint å gå med alle " barna" på folkehøyskole? Hva tenkere dere?
Gjest Offensive Pie Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Da jeg gikk på FHS, var det en på 26 som gikk på samme skole. Det var det ingen som bet seg så mye merke i. Vi hadde også et par elever på over 40 - det var over aldersgrensa, synes jeg.
Gjest Regza Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Vi hadde en på 35 husker jeg. De fleste som er der er jo rundt 17 - 23. Så du vet vel selv om det er så veldig aktuelt for deg eller ikke =)
Gjest Nuppdupp Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 ja, det er det. jeg var 18 da jeg gikk der. man lærer ikke så mye og jeg følte jeg var der med en barnehage allerede da. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Men om man lærer mye eller lite har vel litt med hvilken linje man går på? Jeg tenker å gå på en linje der man får drive masse med ski og friluftliv/toppturer. Her er det mye lærdom å hente uansett. Gj.s nittsalderen på skolen er også 21 år i følge nettsida deres. Jeg tenker litt sånn: skal man la alder forhindre en fra å oppfyle en drøm man har? jeg er 23 år nå og har venninner på 28 år. Trenger vel ikke nødvendigvis merke på personer at det er aldersforskjell?
Gjest Nuppdupp Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Men om man lærer mye eller lite har vel litt med hvilken linje man går på? Jeg tenker å gå på en linje der man får drive masse med ski og friluftliv/toppturer. Her er det mye lærdom å hente uansett. Gj.s nittsalderen på skolen er også 21 år i følge nettsida deres. Jeg tenker litt sånn: skal man la alder forhindre en fra å oppfyle en drøm man har? jeg er 23 år nå og har venninner på 28 år. Trenger vel ikke nødvendigvis merke på personer at det er aldersforskjell? en ting er å gå på vanlig skole, men man bor på folkehøgskole. de legger opp undervisningen sånn at man ikke kan ha en jobb ved siden av, de har regler som gjelder for alle, men tar utgangspunktet i 16 åringer, man har undervisning på lørdager. og nei, kan man litt om det selv, så lærer man det man har lært på nytt. de tar utgangspunktet i at du ikke kan noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Du vil kanskje føle at du blir behandla som en ungdom ja. Ikke lov å gjøre ditten og datten, inne på skolen til kl 24, ikke drikke osv osv. Og de fleste andre der er 18 år. Hvis du ikke har problemer med å omgås en gjeng 18åringer (som muligens er mye mer umodne/barnslige enn deg) så kjør på.
FoxyFish Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 en ting er å gå på vanlig skole, men man bor på folkehøgskole. de legger opp undervisningen sånn at man ikke kan ha en jobb ved siden av, de har regler som gjelder for alle, men tar utgangspunktet i 16 åringer, man har undervisning på lørdager. og nei, kan man litt om det selv, så lærer man det man har lært på nytt. de tar utgangspunktet i at du ikke kan noe som helst. Det finnes mange forskjellige folkehøykoler skjønner jeg, for den jeg gikk på var ikke slik i det hele tatt! Der var det flere i midten av tjueåra, og hva man lærte var i stor grav avhengig av egen innsats Man sto rimelig fritt så lenge man fulgte grunnleggende regler, og man fikk seg et nettverk på tvers av alder. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 Hvorfor ikke reise ut i verden og for eksempel gjøre frivillig arbeid? Det koster mindre og det gir mer :-) Og alderen din er et ikke tema. Klart det finnes folk i midten av 20 årene på FHS, men det er ikke til å stikke under en stol at de flest e 18-21 år.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. mars 2012 #10 Skrevet 25. mars 2012 en ting er å gå på vanlig skole, men man bor på folkehøgskole. de legger opp undervisningen sånn at man ikke kan ha en jobb ved siden av, de har regler som gjelder for alle, men tar utgangspunktet i 16 åringer, man har undervisning på lørdager. og nei, kan man litt om det selv, så lærer man det man har lært på nytt. de tar utgangspunktet i at du ikke kan noe som helst. Nå er jo litt av poenget at man bare skal være på folkehøgskolen da, for å bli sammensveiset. Vi hadde også mye helgeturer og ting som skjedde i helgene, og noen frihelger der vi reiste. Hos oss var det heller ikke utgangspunkt i at man ikke kunne noe, men så hadde de også inntakskrav på min linje. Folkehøgskole er så mangt, hos oss var de fleste rett fra videregående, og noen litt eldre. Eldste hos oss var vel 26 tenker jeg.
Calypso Skrevet 25. mars 2012 #11 Skrevet 25. mars 2012 Er ikke så fryktelig mange år siden jeg gikk på FHS selv og var 1-2 år eldre enn de fleste elevene og jeg merket det ganske tydelig, MEN jeg trivdes, ble tatt godt imot og hadde et veldig hyggelig år. Vet forresten at det skulle vært en elev der som var over 30 men han dukket aldri opp. Om du virkelig vil så syntes jeg du skal dra.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #12 Skrevet 25. mars 2012 Hvorfor ikke reise ut i verden og for eksempel gjøre frivillig arbeid? Det koster mindre og det gir mer :-) Og alderen din er et ikke tema. Klart det finnes folk i midten av 20 årene på FHS, men det er ikke til å stikke under en stol at de flest e 18-21 år. Fordi jeg er ikke interessert i å reise rundt i verden/ gjøre frivilllig arbeid, Drømmen min er å drive med friluftsliv et helt år. Lære masse og være ute! Vekk fra bøker og pensum før arbeidslivet kommer å tar meg. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. mars 2012 #13 Skrevet 25. mars 2012 Fordi jeg er ikke interessert i å reise rundt i verden/ gjøre frivilllig arbeid, Drømmen min er å drive med friluftsliv et helt år. Lære masse og være ute! Vekk fra bøker og pensum før arbeidslivet kommer å tar meg. Da synes jeg du skal gå for det, for det er neppe så mange andre muligheter du har til å gjøre nettopp det enn folkehøgskole
bettypaige Skrevet 25. mars 2012 #14 Skrevet 25. mars 2012 Selv om du er noen år eldre enn gjennomsnittet på folkehøgskoleelever, vil jeg nok anbefale deg å GO FOR IT! Noen av elevene vil jo være nokså umodne iforhold til deg, men man finner alltids noen som man trives å være sammen med. Lykke til
Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #15 Skrevet 25. mars 2012 eldste hos oss var 26 og han endte opp med å gå mye alene for vi andre var fra 16 til 20 år gamle og hadde ikke så mye til felles med ham så vi hang mest med de på vår egen alder. Regler og sånn er lagt til nivået til de yngste, og det er klart en 26 åring føler reglene en 16 åring har er vanvittig strenge. Så anbefaler å sjekke nøye hvor mange som pleier å være på din alder. Men om sånne ting ikke gjør så mye for deg så sier jeg kjør på
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #16 Skrevet 25. mars 2012 Folkehøyskoleåret er et av de beste årene i mitt liv!! Og det var flere som var 23 ++ Var ikke inneregler på skolen jeg gikk på, men alkohol var ikke lov Men det er allikevel det året jeg har festet mest for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #17 Skrevet 25. mars 2012 Kanskje du kan lete etter en skole med høy gjennomsnittsalder? Inntrykket mitt er at de fleste på fhs komme rett fra vgs eller har ett år etter vgs før fhs. Noen skoler har 16-års aldersgrense, så kanskje du velger bort de skolene? Ei venninne av meg var på fhs. Hun var 21 år og på sitt tredje år etter vgs. På hennes fhs var de fleste 2-3 år yngre enne henne og hun merket stor forskjell på modenhet. Men så kan hun takle slike aldersforskjeller dårlig da. Ellers er det jo vanlig at man deler rom med noen, så vil du som 26-åring føle det vil være uproblematisk å dele rom med en 19-åring? Du sier du har venninner på 28 og er selv 23? Men det er forskjell på å være i 20-årene, enn en tenåring og en i midten av 20-årene. Samtidig er ikke alle 19-20-21-åringer umodne og barnslige, så det kan gå fint. Hvis du føler du trenger et år der du gjør noe annet og er klar over at det kan bli en del utfordringer i forhold til aldersforskjeller, synes jeg du skal satse på det. Hvis du er en omgjengelig person, går du kanskje bra overens med yngre også.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #18 Skrevet 25. mars 2012 Folkehøyskoler er ganske forskjellige, der jeg gikk (Nansenskolen) var det lov å drikke, og det var elever i alle aldre. Jeg var noen-og-tyve da jeg gikk der, og fikk gode venner både blant 19-åringene og de som var eldre enn meg. Har en felles interesser er det et godt grunnlag for å trives i hverandres selskap, uansett alder. Men jeg ville nok undersøkt litt, og ikke søkt på en skole med 16-årsgrense i hvert fall. 1
otilie Skrevet 25. mars 2012 #19 Skrevet 25. mars 2012 velg en skole med 18års grense ja. jeg var 20 da jeg gikk på fhs og kunne ikke tenkt meg en med 16 års grense da engang hehe. Men sålenge du er åpen for å bli venner med de som er yngre enn deg så går det helt greit! Men ikke forvent deg at det skal være veldig seriøst og akademisk på en fhs.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #20 Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes du skal gå for det! Velg som sagt en FHS med 18årsgrense og høyt alderssnitt. Det viktigste for å få et bra år på FHS er innstilling. Går du inn i det som Nuppdupp er det dømt til å bli mislykket. Lykke til! Jeg er sikker på at du får et supert år! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå