Gå til innhold

Toxoplasmose i væsken fra analkjertlene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en katt som en gang ibland lekker ut litt væske fra analkjertlene(som stinker noe helt utrolig), så jeg lurer på om den kan inneholde toxoplasmose-smitte? Er gravid så jeg har tenkt litt på det..

Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ikke peiling ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke om det kan finnes i selve væsken, men væsken vil jo sikkert blande seg litt med avføringsrester "der bak" og vil da muligens kunne inneholde toxo. Uansett så vasker du deg vel godt på fingrene etter at du har fått analkjertel-sekret på deg eller bruker hansker....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke om det kan finnes i selve væsken, men væsken vil jo sikkert blande seg litt med avføringsrester "der bak" og vil da muligens kunne inneholde toxo. Uansett så vasker du deg vel godt på fingrene etter at du har fått analkjertel-sekret på deg eller bruker hansker....

Joda, men jeg tenker bare at det kan jo være litt overalt uten at man vet det. Men det kan jo forsåvidt avføringsrester også være. Katten er jo overalt.

Skrevet

Har du hatt katten lenge før du ble gravid, trenger du ikke bekymre deg, for da har du allerede vært utsatt for smitten i lang tid og allerede utviklet immunstoffer mot det.

Fikk du derimot katten like før eller etter at du ble gravid, bør du være litt forsiktig. Om katten ikke er kastrert, kan det hjelpe mot væsking fra analkjertlene å kastrere.

Er den kastrert og fortsatt lekker, kan du høre med vetrinær om noe kan gjøres.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt katten lenge før du ble gravid, trenger du ikke bekymre deg, for da har du allerede vært utsatt for smitten i lang tid og allerede utviklet immunstoffer mot det.

Fikk du derimot katten like før eller etter at du ble gravid, bør du være litt forsiktig. Om katten ikke er kastrert, kan det hjelpe mot væsking fra analkjertlene å kastrere.

Er den kastrert og fortsatt lekker, kan du høre med vetrinær om noe kan gjøres.

Jeg har hatt katten i mange år, men har aldri vært utsatt for smitte (tatt blodprøve). Det er en sterilisert hunnkatt..

Skrevet

Jeg har hatt katten i mange år, men har aldri vært utsatt for smitte (tatt blodprøve). Det er en sterilisert hunnkatt..

Rettelse; du har aldri vært smittet ;)

Utsatt for smitten er alle katteeiere, spesielt om katten har toalett inne i huset.

Jeg ville ikke vært fryktelig bekymret for det, men bruk hansker eller få mannen din til å bytte på kattetoalettet.(om dere har et)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...