Gå til innhold

Kattedør/katteluke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dette emnet finnes før så beklager jeg, har søkt men fant ikke det jeg lette etter. I alle fall, vi flytter og pus skal få kattedør. Vi vil helst ha denne i terrassedøren, men hvordan er det med trekk / frost? Og vind? Noen sier at det blir kondens og fryser, andre har ikke dette problemet. Og han er ikke chippet, tror ikke vi kommer til å chippe ham heller. Vil vi da få problemer med at døren slamrer når det blåser? Det blir jo etter hvert rekkverk på den verandaen / terrassen, da blir vi kanskje kvitt noe av vinden?

Har noen erfaringer å dele? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har dør, riktignok med chip, i verandadøren. Det trekker kanskje litt når det er kaldt, men vedovnen er like ved siden av, så vi merker ikke så mye til det.

Fordelen med chip er at man slipper andre katter på besøk, de finner fort ut hvor det er fri tilgang på sofa og mat. Er du uheldig får du besøk av en ukastrert hanne som markerer sitt revir inne. Den lukten kan det ta tid å bli kvitt.

:heks:

Skrevet

Hvorfor skal du ikke chippe katten din? Det er kjempesmart både med tanke på hvem som har adgang til kattedøren, og hvis h*n skulle gå seg bort en gang. Vi har to innekatter, og selvom de bare er inne, er begge to chippet :) Man vet jo aldri.

Mamma har kattedør som kun reagerer på hennes katters chip. Det har aldri trukket noe fra døren eller lignende. Det eneste som er kjedelig med kattedør er at kattene kan ta med mus, fugler o.l de har fanget rett inn :fnise: For noen dager siden hadde visst den ene pusen hennes gravd ned en død mus i skittentøyskurven da hun var på jobb. :regn:

• Liker 1
Skrevet

Ja, med kattedør får man mye mat servert nå som det er den årstiden.

Jeg har fått døde og levende mus, døde og levende småfugl og en død skjære. En stålorm i ny og ne har jeg også blitt servert. :ler:

:heks:

Skrevet

Hvorfor skal du ikke chippe katten din? Det er kjempesmart både med tanke på hvem som har adgang til kattedøren, og hvis h*n skulle gå seg bort en gang. Vi har to innekatter, og selvom de bare er inne, er begge to chippet :) Man vet jo aldri.

Veslerampen er øretatovert, det var det vi ble anbefalt da han var liten. Har hørt at de har gått bort fra det etter den gang på grunn av manglende lesbarhet. Så chip er jo fantastisk i forhold til om han skulle gå seg vekk og tatoveringen skulle være vanskelig å lese, men jeg er nok litt paranoid... Chipen leses jo av hver gang han kommer mot kattedøren. Hva om han 'merker det'. At det er et ørlite ubehag hver gang han går mot døren, og derfor ikke har lyst å komme inn til slutt? :sjenert:

Og så lurer jeg jo litt på hva som skulle skje om chippen skulle finne på å vandre da? Kan den flytte så mye på seg at pus f-eks må rygge for å komme inn? :fnise:

Skrevet

Veslerampen er øretatovert, det var det vi ble anbefalt da han var liten. Har hørt at de har gått bort fra det etter den gang på grunn av manglende lesbarhet. Så chip er jo fantastisk i forhold til om han skulle gå seg vekk og tatoveringen skulle være vanskelig å lese, men jeg er nok litt paranoid... Chipen leses jo av hver gang han kommer mot kattedøren. Hva om han 'merker det'. At det er et ørlite ubehag hver gang han går mot døren, og derfor ikke har lyst å komme inn til slutt? :sjenert:

Og så lurer jeg jo litt på hva som skulle skje om chippen skulle finne på å vandre da? Kan den flytte så mye på seg at pus f-eks må rygge for å komme inn? :fnise:

Åja, trodde han ikke var merket på noen måte :) Vet ikke hvordan øretatovering fungerer, men det er nok noe av samme ulla.

Jeg tror virkelig ikke de merker noe ved å gå gjennom døren. Mamma sine katter syns det er langt kulere å gå gjennom sin egen dør, enn den vi bruker. Selvom vanlig inngangsdør står åpen om sommeren er det kattedøren som blir brukt :)

På den ene katten til mamma fant hun ikke chippen, da hun skulle "Koble katta opp til døra". Og dyrlegen skjøt inn en ny i nakken hennes :) Tror du merker fort om chippen ikke er der den skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...