Gjest Diddl Skrevet 17. januar 2004 #21 Skrevet 17. januar 2004 Jeg syns at å røyke mens man er gravid er fælt.. Kan ikke skjønne at noen vil utsette et barn for dette- røyken går jo rett til barnet! Min pappa har alltid røykt inne i huset- men ikke når vi var små.. Nå er jeg 20 år- og jeg har ingenting imot om han tar seg en røyk mens jeg sitter i samme rom som han. Jeg eller mine to søsken har aldri vært plaget av dette- for det har alltid vært med måte. Hanhar aldri røykt inne mens vi barna var våkne og sprang rundt han- da har han gått ut. Vi har en stor stue med open løsning til kjøkken og ganger- så det kan være noe av årsaken til at vi aldri har "merket" noe særlig av det. Han har aldri røyket i bil, eller når vi har besøk av folk med småbarn- og ber jeg eller andre ham om å stumpe eller gå ut aksepterer han det.. Det har alltid vært med måte- og aldri slik at når vi kom inn i stuen var den røyklagt! Jeg skjønner godt at folk mener at røyk SKAL være utendørs- det hadde kansje jeg og ment om det hadde vært røyking til alle døgnes tider slik at vi ble plaget med det.. Men slik som jeg ser det- med måte er det noe annet..
Gjest sexysadie Skrevet 17. januar 2004 #22 Skrevet 17. januar 2004 Det er en ting med gravide røykere som alltid har forundret og fascinert meg: Når de er gravide så damper de bare helt vildt selv om fosteret ikke har sjangs i havet til å komme seg unna tobakken der det ligger i den lille hybelen sin, men når barnet har poppet ut da blir de helt sinnsyke hvis noen prøver å røyke i nærheten av babyen. Hvorfor det egentlig? En baby er da tross alt flyttbar.
Retz Skrevet 17. januar 2004 #23 Skrevet 17. januar 2004 Er ingen som er foreldre og røyker inne, som svarer her har jeg merket.. Jeg har røykt alle gangene jeg har vært gravid, og jeg har røykt inne bortsett fra de tre siste åra.
Leo Skrevet 17. januar 2004 #24 Skrevet 17. januar 2004 Dette er ikke ment som noe forsvar, men det er først og fremst de stoffene som havner i lungene som gjør røyking skadelig. Nikotinen i seg selv er relativt uskadelig. Jeg mener absolutt ikke at man skal røyke mens man er gravid eller utsette barn for passiv røyking etter at de har født. Vet imidlertid at det finnes mødre som rett og slett ikke klarer å slutte helt eller utsettes for ting under svangerskapet som gjør at de begynner igjen. (Har faktisk snakket med flere som har blitt anbefalt av legen å fortsette å ta et par sigaretter om dagen fremfor å utsette barnet for det stresset det ville ha medført hvis mor skulle ha sluttet helt å røyke). Sannsynligheten for at de sigarettene skal skade barnet er minimal! Selvfølgelig skal man ta hensyn til barnet man har i magen, og spesielt når vi vet så mye som vi gjør, men jeg synes det er i ferd med å ta helt av. På 50-, 60- og 70-tallet ble det f.eks. født masse barn av røykende mødre. Når en ser på antatt alkoholforbruk blant kvinner i 1800-tallets europeiske byer er det utrolig at det ble født levende, friske barn i det hele tatt. Nå høres det nærmest ut som om barnet får varige mèn dersom mor tar en sigarett eller barna utsettes for passiv røyking et par ganger i året.
Gjest gloria Skrevet 18. januar 2004 #25 Skrevet 18. januar 2004 Foreldre skal ikke bevisst utsette sine barn for passiv røyking. For noen dager siden så jeg en tenåringsmor og hennes datter på skolen, stående i en røykekrok sammen med flere andre skoleelever...og røyke! Det stakkars barnet stod i midten av denne store røykskyen. Fikk lyst til å gå bort til moren og si i fra. Uansvarlig.
Gjest Nicoline Skrevet 18. januar 2004 #26 Skrevet 18. januar 2004 Enig med Leo - det begynner å bli helt hysterisk. Merkelig at så mange av oss i 40-års-alderen som vokste opp med opptil 2 røykende foreldre fremdeles lever og aldri har hatt så mye som et snev av hverken astma eller andre plager med luftveiene. Det virker som om det er mye verre å utsette barnet for sigarettrøyk en gang i året enn å overlate barnet til andre, f.eks. barnehagen 8-10 timer hver dag. Noen som har tenkt på mulige senskader av dagens barns mangelende kontakt med foreldrene? Jeg skulle gitt mye for å la alle barn få en like god oppvekst som jeg hadde som barn - selvom det ble røykt i barndomshjemmet mitt. Mine barn har et røykfritt hjem - men de har ikke en mor som har tid til dem slik som min mor hadde. Slutt å være så hysteriske - se litt større på ting - se hva som er viktig her i verden Mener selvsagt ikke at man skal la barn oppholde seg i røykfylte rom, men når man leser hva enkelte her skriver så ser man at det begynner å bli temmelig hysterisk. Det påstås tilogmed av en "mamma21" at røykere ikke er så flinke til å ta seg av barna sine ...
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #27 Skrevet 18. januar 2004 Mamma røyket når hun var gravid og mens hun ammet meg(!!!). Dette er selvfølgelig ikke noe bevis på at det alltid går bra selv om man røyker, for røyk ER skadelig. Men jeg tror allikevel de fleste fostre overlever en røyk eller tre/passiv røyking fra mor og de fleste barn tåler å være en gang eller to i ett rom hvor det røykes. Jeg vil tro det er mye mer skadelig å ta barnet med på trilletur midt i oslo daglig om vinteren. tilogmed jeg , med min lille astma merker svevestøvet som legger seg i halsen og får meg til å hoste.
mamma21 Skrevet 18. januar 2004 Forfatter #28 Skrevet 18. januar 2004 Enig med Leo - det begynner å bli helt hysterisk. Merkelig at så mange av oss i 40-års-alderen som vokste opp med opptil 2 røykende foreldre fremdeles lever og aldri har hatt så mye som et snev av hverken astma eller andre plager med luftveiene. Det virker som om det er mye verre å utsette barnet for sigarettrøyk en gang i året enn å overlate barnet til andre, f.eks. barnehagen 8-10 timer hver dag. Noen som har tenkt på mulige senskader av dagens barns mangelende kontakt med foreldrene? Jeg skulle gitt mye for å la alle barn få en like god oppvekst som jeg hadde som barn - selvom det ble røykt i barndomshjemmet mitt. Mine barn har et røykfritt hjem - men de har ikke en mor som har tid til dem slik som min mor hadde. Slutt å være så hysteriske - se litt større på ting - se hva som er viktig her i verden Mener selvsagt ikke at man skal la barn oppholde seg i røykfylte rom, men når man leser hva enkelte her skriver så ser man at det begynner å bli temmelig hysterisk. Det påstås tilogmed av en "mamma21" at røykere ikke er så flinke til å ta seg av barna sine ... Begge mine foreldre røyker ikke. Moren min røyket for hun ble gravid, men sluttet selfølgelig med en gang hun fikk vite hun var gravid!! Foreldrene mine har heller aldri levert meg til barnehage i 8-10 timer... Jeg synes nesten det er like fælt med de foreldrene som leverer ungene fra seg veldig lenge hver dag, som med de som røyker foran barna... Hva skal du med ungen hvis du verken har tid eller råd til å ta deg av dem!!?? Røykere som virkelig tar hensyn til barna.... Ikke røyker under svangerskapet, og ikke røyker når barna er tilstede, har jeg ingenting imot! Men de andre derimot, de som sitter å pumper for harde livet med babyen på armen, de burde ALDRI hatt barn.... Barnemishandling!!!!!!!
Gjest sexysadie Skrevet 18. januar 2004 #29 Skrevet 18. januar 2004 Det finnes ikke noen som er mere "importent" når det kommer til barn enn unge mødre. Jeg får virkelig fnatt av sorten.
Nala Skrevet 18. januar 2004 #30 Skrevet 18. januar 2004 Enig med Leo - det begynner å bli helt hysterisk. Merkelig at så mange av oss i 40-års-alderen som vokste opp med opptil 2 røykende foreldre fremdeles lever og aldri har hatt så mye som et snev av hverken astma eller andre plager med luftveiene. Dette er den klassiske unnskyldningen: "Jeg kjenner SÅ mange som røykte da de gikk gravide, og barna deres har det HELT fint". Poenget er jo at sjansen for skader (astma, svakt immunforsvar og masse masse mer) øker betydelig dersom barnet utsettes for røyk mens det ligger i magen. Så da spør jeg: Er det verdt det? Er det verdt å spille hasard med sitt ufødte barns helse? Tenk på alle de det IKKE gikk så bra med, hva med dem? Synes nesten det er like fælt med de foreldrene som leverer ungene fra seg veldig lenge hver dag' date=' som med de som røyker foran barna... Hva skal du med ungen hvis du verken har tid eller råd til å ta deg av dem!!??[/quote'] Men i alle dager? Her retter du virkelig knallhard kritikk mot mange mange norske foreldre i dag. Mener du virkelig at med mindre man blir hjemmeværende eller i alle fall reduserer stillingen sin, så bør man ikke få barn? Mener du virkelig at folk som leverer barnet sitt i barnehagen hver dag er forferdelige foreldre? Vel, jeg er en av disse forferdelige foreldrene, jeg da. Men vet du, dette er faktisk det beste for både meg, mannen min og barnet mitt. Jentungen stortrives hos dagmammaen sin (hun er der fra 8-16), og jeg og mannen, vi stortrives på jobb. Vi har ambisjoner rent karrieremessig, men det betyr ikke at vi ikke også har ambisjoner om å være gode foreldre. Det går an å gjøre begge deler nemlig. For veldig mange er det rett og slett umulig å redusere stillingen sin. Hvorfor? Jo, fordi man må ut med minst et par millioner for å få kjøpt seg bolig i dette landet. Eller mener du at alle pent får flytte på landet? Vel, ikke alle ønsker å bo på landet. Og for vår del hadde det aldri latt seg gjøre, for verken jeg eller mannen hadde fått oss relevante jobber utenfor byen. Nei vet du hva, du har rett til å ha din mening, akkurat som jeg har mine meninger om kvinner som røyker i svangerskapet. Men akkurat her går du litt for langt, synes jeg. Det som passer for deg passer ikke nødvendigvis for alle andre.
Joplaya Skrevet 18. januar 2004 #31 Skrevet 18. januar 2004 Røykere som virkelig tar hensyn til barna.... Ikke røyker under svangerskapet, og ikke røyker når barna er tilstede, har jeg ingenting imot! Men de andre derimot, de som sitter å pumper for harde livet med babyen på armen, de burde ALDRI hatt barn.... Barnemishandling!!!!!!! Der finnes ingen mellomting? Der er de som røyker og ikke lar det går ut over barna. Og så er det de som pumper for harde livet. Forstått deg riktig? Lever du virkelig i en sånn svart-hvit verden? Lar du være å like en person bare fordi han/hun røyker med barn tilstede?
mamma21 Skrevet 19. januar 2004 Forfatter #32 Skrevet 19. januar 2004 Der finnes ingen mellomting? Der er de som røyker og ikke lar det går ut over barna. Og så er det de som pumper for harde livet. Forstått deg riktig? Lever du virkelig i en sånn svart-hvit verden? Lar du være å like en person bare fordi han/hun røyker med barn tilstede? Klart det finnes en mellom-ting... Har jo skrevet tidligere at jeg ikke har noen problemer med folk som tar hensyn til barna sine... Folk kan røyke alt de vil for meg, men ikke med barna tilstede!!! Greit nok at de opplever en røyk nå å da... Når jeg går på besøk til folk, kan jeg jo ikke akkurat nekte folka å røyke foran sønnen min f.eks. Jeg har en veninne som røyker selv om hun har 2 barn. Når hun er hjemme, går hun alltid ut å røyker. Men hun sitter ofte nede hos moren sin, å der sitter de begge to å pumper for harde livet... De mener selv de ikke gjør noe galt, for de sitter jo under kjøkkenvifta på kjøkken, mens barna er i stuen.... Det er det latterligste jeg hører!!! Hvor dum går det ann å bli??! Hun røykte også gjennom hele svangerskapet. Jeg synes hun er en dårlig mor. Men det har også andre grunner enn røykingen bare for å ha sagt det.
mamma21 Skrevet 19. januar 2004 Forfatter #33 Skrevet 19. januar 2004 Jeg snakket jo ikke om foreldre som har en 8-16 jobb. De fleste har jo det. Jeg snakker om de som pendler, som gjerne kommer å leverer barna 05:30 og henter dem igjen 17:30. Har møtt flere som gjør det. Det vil jo si at de leverer barna fra seg i 12 timer hver dag!!!! Det er sykt spør du meg. De går jo glipp av hele oppveksten!! Du har nok missforstått meg litt på det innlegget ja...
Nala Skrevet 19. januar 2004 #34 Skrevet 19. januar 2004 Jeg snakket jo ikke om foreldre som har en 8-16 jobb. De fleste har jo det. Jeg snakker om de som pendler, som gjerne kommer å leverer barna 05:30 og henter dem igjen 17:30. Har møtt flere som gjør det. Det vil jo si at de leverer barna fra seg i 12 timer hver dag!!!! Det er sykt spør du meg. De går jo glipp av hele oppveksten!! Du har nok missforstått meg litt på det innlegget ja... Det var lett å misforstå i alle fall, med tanke på det du skrev i ditt opprinnelige innlegg: Foreldrene mine har heller aldri levert meg til barnehage i 8-10 timer... Jeg synes nesten det er like fælt med de foreldrene som leverer ungene fra seg veldig lenge hver dag, som med de som røyker foran barna... Hva skal du med ungen hvis du verken har tid eller råd til å ta deg av dem!!?? Jeg har vanskelig for å tro at så veldig mange leverer barna i barnehage eller hos dagmamma i 12 timer hver dag. Er vel de færreste barnehager og dagmammaer som har åpent så lenge? Men å ha barna der i 8-9 timer, det er nok relativt vanlig.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #35 Skrevet 19. januar 2004 Det var lett å misforstå i alle fall, med tanke på det du skrev i ditt opprinnelige innlegg: Jeg har vanskelig for å tro at så veldig mange leverer barna i barnehage eller hos dagmamma i 12 timer hver dag. Er vel de færreste barnehager og dagmammaer som har åpent så lenge? Men å ha barna der i 8-9 timer, det er nok relativt vanlig. Hvis du ser etter skrev jeg jo at jeg synes det er like fælt med de foreldrene som leverer ungene fra seg veldig lenge hver dag...... Snakket alldeles ikke om de som leverer ungene i 8 timer. Er jo dagmamma selv, så jeg vet at dette er helt vanlig. Passer unger fra halv 8 til fire der. Men før da moren min var dagmamma, hadde hun flere unger som ble lever i 6:30 tiden, for så å ble hentet igjen i 17:30. Men det var ikke de verste tilfellene.. En periode passet hun en gutt som ble levert 05:15 om morgenen.... Etter min mening er dette sykt! Du må jo ha tid til barnet ditt!! Jeg har også selv passet på tre søsken som jeg ofte hadde fra 08:30 til 19:00. Er mange rare foreldre der ute som satser alt på jobben, og ikke har tid til sine egne barn....
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #36 Skrevet 19. januar 2004 Men...dette skulle vel i grunnen være en diskusjon om røykende foreldre, ikke om jobb-narkomane...!!??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå