mamma21 Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Hva mener dere om foreldre som røyker? Og om de som røyker under graviditeten? Kan nok bli en ganske tøff diskusjon dette men... Har selv noen sterke meninger om saken så...
Myrtle Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 Greit med foreldre som røyker, men ikke inne. Å røyke under graviditeten er en ikke-ting
Gjest sexysadie Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Foreldre som røyker er greit, men gravide bør holde seg unna tobakken.
Nala Skrevet 16. januar 2004 #4 Skrevet 16. januar 2004 Jeg synes nå ingen av delene er ok, jeg da. Er ingen fanatiker, men synes bare det er å egoistisk å utsette barn for røyk. Da jeg var lita røykte begge foreldrene mine. Jeg klaget over ond lukt og ubehag, særlig i bilen, men hørte de på meg? Nei. I dag røyker ingen av dem, og de har instendig bedt om unnskyldning for at de ikke tok hensyn til mitt ønske om å kunne sitte i baksetet uten å bli røykforgifta Men nå er det jo mange foreldre som røyker da. Jeg bare håper - for barnas skyld - at de ikke røyker innendørs. Greit nok at det stinker død og fordervelse av dem når de kommer inn etter å ha vært ute og "trukket frisk luft", men det er nå tross alt bedre det enn at hele huset skal stinke. At gravide røyker mener jeg IKKE er greit - ikke under noen omstendigheter. Det er egoistis, ikke noe annet. Og helt til slutt, jeg undrer meg over hvordan foreldre som røyker svarer når barnet spør "men mamma/pappa, er det ikke farlig å røyke??" eller lignende. Noen som vil svare?
Iset Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 gravide røykere er helt vanvittig... iallefall dersom ungen er planlagt. da bør de ha såpass vett til å slutte å røyke FØR barnet blir unnfanget.... foreldre som røyker er greit, så lenge de ikke røyker inne, og holder barnet langt unna.
Tusenfryd Skrevet 16. januar 2004 #6 Skrevet 16. januar 2004 Man røyker simpelthen ikke mens man er gravid - eller i samme rom som barn. Og ja, jeg har røyka - og ja, jeg er oppvokst med røykende foreldre og ja, jeg mener at vi burde vite bedre. Mye bedre.
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2004 #7 Skrevet 16. januar 2004 Jeg lurer på hvor mange foreldre som VIL at deres barn skal begynne å røyke jeg. Hvordan får man seg til å sitte der mde sigaretten i hånda og forklare at nei, vi aksepterer ikke at du røyker! ? Hvordan forklarer man barn at røyking er farlig og helseskadelig, når man selv røyker? Fatter det ikke. Og gravide som røyker... jeg fatter ikke at de ikke tar mer hensyn til barnet sitt.
Orthia Skrevet 16. januar 2004 #8 Skrevet 16. januar 2004 Dere som sier at man ikke skal røyke inne når man har barn, eventuelt ikke sammen med barna, opp til hvilken alder kaller dere barna "barn", da? Småbarn? Til de blir tenåringer? Til de flytter hjemmefra? Jeg syns forresten heller ikke det er ok å røyke når man er gravid, og syns også foreldre i den grad det er mulig bør skåne barna sine fra å være passive røykere.
Nala Skrevet 16. januar 2004 #9 Skrevet 16. januar 2004 Dere som sier at man ikke skal røyke inne når man har barn, eventuelt ikke sammen med barna, opp til hvilken alder kaller dere barna "barn", da? Småbarn? Til de blir tenåringer? Til de flytter hjemmefra? Alder spiller liten rolle for meg. Ingen bør påtvinges røyk av andre. La oss si at den ene i et ektepar/samboerpar røyker, og den andre ikke ønsker å ha røykstank i huset, da bør den som røyker ha såpass respekt at h*n går ut og røyker. Det samme gjelder om man har venner som røyker på besøk i sitt ikke-røykende hjem. Jeg forventer for eksempel at besøkende tusler ut når de skal ta seg en sigarett. For jeg vil IKKE ha røyklukt hjemme, enten veslejenta er her eller ei. Hmmm, det slår meg at jeg er veldig veldig glad for at veldig få av vennene mine røyker
Gjest Starya Skrevet 16. januar 2004 #10 Skrevet 16. januar 2004 Mamma går ut og røyker når jeg er der, så jeg er utvilsomt "barnet" hennes. Synd hun ikke gjorde det samme for meg når jeg var liten...
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2004 #11 Skrevet 16. januar 2004 Svigers må pent ut når de er her og vil røyke, for jeg aksepterer det ikke. Vi har ikke barn, men JEG har da rett til røykfri luft også. Når jeg er på besøk hos dem må jeg akseptere deres vaner, men somregel røykes det bare i kjelleren eller ute der også. De har jo forøvrig barn (ja, bortsett fra min samboer, som er voksen og flyttet hjemmefra) De klarte å få en voksen sønn røykfri, men det er ikke deres fortjeneste. Han var "festrøyker" da jeg traff ham, men såvidt jeg vet har han ikke røyket etter at jeg ba om at han ikke skulle gjøre det. Jeg elsker ham, hvorfor skulle jeg godkjenne at han da utsetter seg for noe som faktsik er giftig? Han hadde ikke noe godt svar på det, og var jo slett ikke avhengig, så han lovet meg at han ikke skulle gjøre det mer. Men barn av røykende foreldre røyker vel i større grad enn barn av ikkerøykere. Logisk nok...
Gjest Starya Skrevet 16. januar 2004 #12 Skrevet 16. januar 2004 Min mor røykte, men av oss tre barn var det heldigvis bare en som begynte selv. :D
Joplaya Skrevet 16. januar 2004 #13 Skrevet 16. januar 2004 Det verste jeg ser (sånn satt på spissen, for der finnes nok verre ting å se) er en mor eller far ute på tur med sitt barn med sneipen i kjeften. Det ser så hensynsløst ut. Og ja, en gravid dame med sigaretten i hånden er like ille. En mann som røyker ved siden av sin gravide kone blir ikke like ille i mine øyne, men bortimot. Vokste selv opp med røykende foreldre. Skulle ønske jeg slapp... Kjeftet på de mange ganger, men hjalp ikke. Jeg fortsatte til og med å kjefte etter at jeg selv begynte å røyke, dobbelmoralen lenge leve . Har jo sluttet igjen da, var sånn tenåringsgreie.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2004 #14 Skrevet 17. januar 2004 Helt uaktuelt. Inviterer du en ikkerøyker hjem til deg så får dem holde seg eller gå ut. Jeg gir beskjed. Vil ikke forpestes av det svineriet der.
Gjest sunshine-t Skrevet 17. januar 2004 #15 Skrevet 17. januar 2004 jeg sluttet da jeg var 4 mnd på vei. nå har jeg begynt igjen i det små :oops: festrøyking, som passer veldig godt siden jeg så å si aldri er på fest lengre meeeen, jeg syntes det er helt teit å røyke under svangerskapet, en ting er å forrurense seg selv, men nå har man en liten unge å tenke på. vi sluttet å røyke inne med en gng jeg ble gravid og har ikke gjort det siden. vi går ut i så fall. når vi kommer til andre som røyker inne, når vi har med littlå, så røyker ingen inne som regel. de vi vet røyker hele tiden inne, de går vi sjeldent til når hun er med. det verste er de som har unger selv og pumper som en skorstein inne. gjemmer seg under viften på kjøkkenet og dekker seg bak" jammen lukten går jo ut.." :-? det er jo ikke bare lukten som har noe å si... hallo...!! har lyst til å banke litt vett inn i de!! Som joplaya sier her, mødre som røyker når de går med barnevognen.. :o det er noe jeg aaaldri kunne tenkt meg!! så kikker de oppi vognen med røyken i kjeften og greier.. nei vet du hva...
VesleBråka Skrevet 17. januar 2004 #16 Skrevet 17. januar 2004 Hjemme er en ting, der bestemmer man jo selv den som bor der. Men jeg liker ikke at folk stiller seg rett utafor døråpninger på offentlige bygg, sånn at jeg må igjennom en røyksky når jeg skal ut. Kan de ikke dra seg 20 m lengre bort? Kan ikke askebegrene monteres 20 m lengre bort? I tillegg liker jeg ikke folk som presser seg inn under bussholdeplass-skuret og fyrer opp røyk. Det er kanskje nødvendig å henge opp "ikke-røyk-sone" skilt, for det er ikke alle som fatter slikt av seg selv. Presse seg inn blandt 10 stk og dampe ivei, gjerne med en barnevogn i hånda. :evil:
mamma21 Skrevet 17. januar 2004 Forfatter #17 Skrevet 17. januar 2004 Er ingen som er foreldre og røyker inne, som svarer her har jeg merket.. Men de skjems vel kankje av seg selv!?! Er glad folk her har samme meningen som meg.. Føler at folk begynner å ta mer og mer avstand for røyking(heldigvis)... Var jammen å tide.. Er grusomt å se gravide gå med røyken i munnen, eller folk med barnevogn for den slags skyld. Hvorfor blir de gravide hvis de ikke ønsker å ta seg av barnet???
Joplaya Skrevet 17. januar 2004 #18 Skrevet 17. januar 2004 Er grusomt å se gravide gå med røyken i munnen, eller folk med barnevogn for den slags skyld. Hvorfor blir de gravide hvis de ikke ønsker å ta seg av barnet??? De klarer fint å ta seg av barnet selv om de røyker. Røyking har lite med omsorgsevne å gjøre.
mamma21 Skrevet 17. januar 2004 Forfatter #19 Skrevet 17. januar 2004 De klarer fint å ta seg av barnet selv om de røyker. Røyking har lite med omsorgsevne å gjøre. Hvis de røyker med barn i magen, mener ikke jeg de er særlig flinke til å ta seg av barnet!!! Tenk alle skader de kan påføre babyen... Med vilje...
Gjest Poirot Skrevet 17. januar 2004 #20 Skrevet 17. januar 2004 De klarer fint å ta seg av barnet selv om de røyker. Røyking har lite med omsorgsevne å gjøre. Enig. Jeg synes ikke det er så ille å røuke og trille vogn heller, jeg, så lenge man ikke røyker oppi vognen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå