Gå til innhold

Forsinket utvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har to barn, en gutt på 1 år og ei jente på 6. Den eldste er snart seks år. Har fått vite at hun er forsinket i utviklingen i forhold til jevnaldrende. Kom sent igang sosialt, litt dårlig språk, generelt umoden mht å gjennomføre beskjeder osv. Barnehagen har meldt fra om dette siden hun var 4, PPT har vært inne i bildet, de er nå ute pga fin fremgang det siste året. Her hjemme har vi selvsagt diskutert, og forsøkt å finne veier å hjelpe henne. Spiller på lag med barnehagen for å hjelpe henne frem mot skolestart. Lurer selvsagt også på hva som har forsinket henne, kan ikke se noe klart svar på dette. ER det sånn at noen barn bare er sene i utviklingen? Hun er ellers ei sunn og frisk, og glad jente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si noe om hva som er galt, eller har vert galt med jenta di. Er hun vesentlig mere forsinket på ett område enn andre? Hvilke tester har PPT tatt og har de ikke forklart dere hva resultatene betyr? Be om å få en forklaring evt å lese mappen hennes både i barnehagen og på PPT. Det er ikke alltid lett å finne ut eksakt hva som er galt men det viktigste er at dere vet hvordan dere kan hjelpe henne. Pass på når hun begynner på skolen, om hun ikke klarer å følge med og lære det hun skal må du si ifra til lærer med en gang. Be om ny henvisning dersom du føler det må til. Overgangen bhg- skole kan være litt "kinki". Noen skoler tar kun hensyn dersom det følger en sakkyndig vurdering med barnet, altså hva barnehagen måtte mene blir da irrellevant for skolen.

Min gutt hadde spes. ped. timer i barnehagen og "mistet" de når han begynte på skolen fordi han hadde hatt positiv fremgang. Han lærte å lese og skrive i 1. klasse men sleit med alt annet(forsto ikke hva han leste og kunne ikke fortelle sammenhengende historier bla). Læreren så ingen grunn til bekymring men i 3. klasse ble jeg endelig hørt (ny lærer) og han ble henvist til PPT på nytt. Testene viste at han hadde spesifikke språkproblemer og han får nå tre timer i uka med t-timer.

Jeg vil anbefale å lese på statped sine sider, der står det om ulike utfordringer barn kan ha. Kanskje det kan gi deg en pekepinne på hva som er problemet eller du lettere kan beskrive hva hun sliter med. Det er ikke sikkert at hun skal ha en diagnose, noen barn er senere enn andre og diagnoser er ikke alltid lette å bære selv om det hjelper mtp rettigheter og hvilken hjelp som må til.

http://www.statped.no/

http://www.spesialpedagogen.com/index.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...